تاریخ: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۷
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۱۴۵۴۴۸

سرمایه‌گذاری صاحبان معادن؛ راهی برای بهره‌برداری به موقع از راه‌آهن بیرجند-یونسی

می متالز - با وجود مفید بودن راه آهن بیرجند و همت مسوولان برای اجرای آن، هنوز وضعیت اعتبارات مالی طرح و برنامه احداث آن روشن نیست.
سرمایه‌گذاری صاحبان معادن؛ راهی برای بهره‌برداری به موقع از راه‌آهن بیرجند-یونسی

به گزارش می متالز، اگرچه به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی درصورت تامین به موقع منابع مالی، در چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی خواهیم بود اما یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: با وجود مفید بودن این طرح و همت مسوولان برای اجرای آن، هنوز وضعیت اعتبارات مالی طرح و برنامه احداث آن روشن نیست.

به گزارش تین نیوز، مرتضی ناصریان در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری با بیان این مطلب افزود: مصوبه دولت برای فاینانس خارجی 700 میلیون دلاری این طرح در صورتی عملیاتی می شود که روسیه وام به این طرح بدهد که این موضوع فعلا مبهم و بعید به نظر می رسد.

پیشروی راه‌آهن بیرجند برای تحقق آرزوی دیرینه

وی عنوان کرد: همچنین اعتبارات دولتی سالانه فعلی طرح بسیار کمتر از اعتبارات لازم برای پیشرفت به موقع این طرح است و با روند اعتبارات فعلی ساخت این طرح نه چهار سال بلکه چهل سال طول می کشد.

این کارشناس تاکید کرد: با توجه به آنکه هیئت امنای صندوق توسعه ملی با اختصاص تسهیلات آن صندوق به این طرح موافقت نموده است، مراحل بعدی برای قطعی شدن این تسهیلات در دست پیگیری است و مذاکرات با بانک های عامل برای تشکیل سندیکایی که بتوانند تسهیلات کافی برای این طرح را فراهم کنند در دست اقدام است.

او افزود: ظرفیت مالی هر بانک برای اعطای تسهیلات با توافق بین بانک با صندوق تعیین می شود. یک نگرانی بانک ها اطمینان از بازپرداخت به موقع اقساط تسهیلات است زیرا اقساط به صورت مستقیم برعهده وام گیرنده یعنی گروه مشارکت است و گروه مشارکت باید از محل دریافت اقساط اجاره طرح بتواند اقساط تسهیلات را بپردازد و اگر در دریافت اقساط اجاره تاخیری بروز کند اشکال ایجاد می کند لذا بانکهای عامل خواهان تضمین نمودن بازپرداخت این تسهیلات هستند.

به گفته وی یک نگرانی دیگر افزایش هزینه طرح نسبت به برآورد اولیه و مندرج در مصوب هیئت وزیران برای این طرح می باشد.

ناصریان گفت: اینجانب با اطلاع از وضعیت اعتبارات، راه حل پیشرفت این طرح را مشابه با طرح دوخطه کردن راه آهن بافق-سنگان می‌دانم که در آن طرح صاحبان معادن منطقه سنگان برای دوخطه کردن آن مسیر سرمایه گذاری می کنند.

وی افزود: در این طرح نیز صاحبان معادن مزبور برای امکان دسترسی به منطقه چابهار که قطب آتی صنایع فولاد خواهد شد و همچنین برای صادرات سنگ آهن از این بندر می‌توانند در احداث این طرح سرمایه گذاری کنند و این سرمایه گذاری با ملاحظه منافع آن به صرفه می باشد.

این کارشناس تاکید کرد: البته لازم نیست صاحبان معادن سرمایه گذاری 100 درصدی داشته باشند بلکه اگر 50 درصد هم تقبل کنند تأمین مابقی آن از طریق پیمانکاران و صندوق توسعه ملی شدنی خواهد بود.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده