تاریخ: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۶۱۳
کد خبر: ۱۴۵۵۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملکرد هفتگی صنایع بورسی

می متالز - معاملات هفته گذشته تالار شیشه‌ای پس از کش و قوس‌های فراوان و نگاه به سرانجام انتخابات آمریکا و پذیرش شکست دونالد ترامپ نوساناتی را تجربه کرد. هر چند برآیند کلی شاخص‌های سهامی از افزایش ۲۱ هزار و ۹۴۷ واحدی (معادل ۶/ ۱ درصد رشد) در طول هفته گذشته حکایت دارند، اما شاخص کل در نهایت نتوانست از سد کانال ۴/ ۱ میلیون واحدی عبور کند و در نهایت در رقم یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد.
عملکرد هفتگی صنایع بورسی

به گزارش می متالز، با این حال معامله‌گران بورسی تحت تاثیر برخی اخبار از جمله ورود مجلس به قیمت‌گذاری محصولات فولادی و ایجاد رانت به سبب دستورالعمل‌ احتمالی پیشاپیش وارد روند نزولی شدند. هر چند این شیوه‌نامه فلزی‌ها را نشانه رفته بود اما اثر‌‌گذاری منفی آن تا حدودی سایر صنایع را نیز تحت تاثیر قرار داد.  گروه فلزات اساسی در هفته گذشته تحت تاثیر این ریسک نوسانات زیادی را تجربه کرد اما در نهایت به بازدهی منفی ۷/ ۱ درصدی بسنده کرد و با ارزش معاملات هفتگی حدود ۷۲ هزارو ۵۵۷ میلیارد ریال به کار خود پایان داد. در این گروه برخی از شرکت‌ها مانند «فسرب» و «وتوکا» هفته گذشته افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب را در بازار داشتند.

با این حال کاهش نرخ دلار تا کانال ۲۴ هزار تومانی نیز به‌عنوان عامل دیگری در راستای افت قیمتی صنایع صادرات محور مطرح است که به باور کارشناسان به‌دلیل ریزش‌های پی‌در‌پی و افت دسته جمعی شاخص‌‌ها، صنایع بورسی به‌خصوص شرکت‌هایی که نرخ دلار در روند حرکتی آنها به شدت اثر‌گذار است موفق به تطابق قیمت‌ سهم‌های خود با نرخ بازار آزاد نشدند. بنابراین در حال حاضر کاهش نرخ ارز تاثیر چندانی در افت این روز‌‌های بازار نخواهد داشت. افت نرخ دلار، طلا و بهبود نسبی شاخص‌‌های سهامی اکنون می‌تواند تا حدودی نشان از بازگشت جریان نقدینگی به فضای معاملاتی بازار سهام داشته باشد، در عین حال برخی از صاحب‌نظران معتقدند که سیاست‌گذار بورس باید نسبت به انتظارات جامعه سهامداری از جمله افزایش دامنه نوسان، افزایش میزان تخفیف در صندوق پالایشی یکم و اعلام رسمی زمان بازگشایی، عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ با میزان سهام شناوری بالا و مواردی از این قبیل را در دستور کار خود قرار دهد.

به باور این افراد در گام نخست افزایش دامنه نوسان می‌تواند زمینه‌ساز واقعی شدن قیمت‌ها و جلب اعتماد قشر سرمایه‌گذار در بازار سهام کشور شود. درادامه نیز باز شدن دامنه نوسان با توجه به ریزش‌های پی‌در‌پی قیمت سهام شرکت‌ها در شرایط فعلی می‌تواند به‌عنوان نقطه عطفی در کارنامه کاری دولت طی ماه‌های پایانی عمر خود باقی بماند.

 

روایت آماری

به هر ترتیب نگاهی به بازدهی ۳۹ صنعت بورسی در جریان داد و ستد‌‌‌های هفته گذشته نشان می‌دهد که گروه استخراج نفت و گاز بیشترین بازدهی را برای سهامداران به ارمغان آورده و با ۱۶درصد افزایش، توانست در صدر این فهرست قرار گیرد. این گروه با ارزش معاملات هفتگی حدود ۲ هزارو ۳۹۴ میلیارد ریالی، ۱۳/ ۰ درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد. در ادامه نیز گروه محصولات کاغذی با ارزش معاملات هفتگی ۳ هزارو ۷۹۵ میلیارد ریالی با بازدهی ۱/ ۱۳درصد، گروه استخراج زغال‌سنگ با ارزش معاملات هفتگی حدود ۴۴۸ میلیارد ریالی با بازدهی ۸/ ۱۲ درصد و گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با بازدهی ۸/ ۱۲ درصد در رتبه‌های اول تا سوم گروه‌ها با بیشترین رشد هفتگی قرار گرفتند.

گفته می‌‌شود که این صنایع به‌دلیل داخلی بودن و به عبارتی اثر‌پذیری کمتر از نرخ دلار، توانستند بازدهی معقول‌تری را با توجه به وضعیت مابقی صنایع به دست آورند. نگاهی به فهرست ۳۹ گانه صنایع بورسی نشان می‌دهد که گروه دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش که متشکل از دو شرکت در زیر مجموعه خود است با بازدهی منفی ۱۴ درصدی همراه شده و در قعر این لیست قرار گرفته است. این گروه با ارزش معاملات هفتگی در حدود ۱۵۱ میلیارد ریالی در هفته گذشته سهمی بالغ بر ۱۴/ ۰ درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داد.

در ادامه نیز گروه انتشار،‌ چاپ و تکثیر با ارزش معاملات هفتگی ۱۵۵ میلیارد ریالی با بازدهی منفی ۱/ ۵ درصدی و‌ محصولات شیمیایی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات به ترتیب با افت ۵/ ۴ و ۹/ ۳ درصدی همراه شدند و بیشترین کاهش را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

 

اظهار نظر مدیران

در حاشیه معاملات هفته گذشته بورس تهران امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس با اعلام برخورد دادستانی با ۵۰  سهامدارحقوقی و دارای سرمایه بزرگ به‌عنوان اخلالگر نظام اقتصادی از زمینه حضور دو نماینده سهامداران حقیقی در شورای عالی بورس خبر داد. وی عنوان کرد:‌ قاعدتا مجلس نباید وارد مسائل بورس شود اما به‌دلیل تبدیل شدن این بازار به بحران اجتماعی-امنیتی از زاویه حفاظت از کلیت جامعه و منافع افراد ضعیف و خرد باید وارد ماجرا شد. جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس هم در ادامه رسیدگی به پرونده تخلفات بازارگردانی از سلب صلاحیت ۶ ماهه ۲۱ مدیر و جریمه نقدی و اخطار کتبی به ۴ شرکت با درج در پرونده خبر داد.

علی بیگ زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس نیز دستورالعمل اجرایی قانون افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی را از محل صرف سهام با سلب حق تقدم به کلیه شرکت‌ها ابلاغ کرد.

هفته گذشته محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس انجام معاملات الگوریتمی را به جز در موارد خاص تخلف عنوان کرد. همچنین راضیه صباغیان مدیر نظارت برنهاد‌های مالی سازمان بورس با اشاره به اختصاص ۲۰ درصد منابع صندوق‌های درآمد ثابت به سهام عدالت گفت: مدیران صندوق‌ها، مسوول اطلاعات و جبران ضرر سهامداران هستند. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم از عرضه باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک در آینده نزدیک خبر داد. مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در نامه‌هایی به معاون اول و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور خواستار اصلاح فوری شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد با مشارکت بخش‌ خصوصی به‌دلیل توزیع رانت ۸۰ هزار میلیاردی،ریزش بازار سرمایه و... شد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده