تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۱۴۵۶۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در نشست دوم وزارت صمت با فعالان فولاد چه گذشت؟

می متالز - عضو هیات‌ مدیره شرکت ذوب‌آهن از برگزاری نشست دوم معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با فعالان حوزه فولاد خبر داد و به تشریح نتایج آن پرداخت.
در نشست دوم وزارت صمت با فعالان فولاد چه گذشت؟

به گزارش می متالز، نشست دوم معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با ذینفعان زنجیره فولاد برای بررسی و اصلاح «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» روز گذشته (هشتم آذرماه) برگزار شد. از مهم‌ترین نتایج این نشست، الزام به تدوین دستورالعمل اجرایی برای رفع ابهامات، در نظر گرفتن مکانیسم ویژه برای فولادسازان القایی و همچنین لحاظ کردن برنامه‌های صادراتی فولادسازان را می‌توان نام برد.

احسان دشتیانه، عضو هیات‌ مدیره شرکت ذوب‌آهن در خصوص نتایج این نشست گفت: این نشست بسیار امیدوارکننده بود چرا که هم معاون رئیس‌جمهور و هم مدیران وزارت صمت و سایر مسوولین حاضر در آن بر لزوم رشد صادرات فولاد تاکید داشتند.

وی افزود: آقای دکتر نهاوندیان در این جلسه تاکید کرد که دولت با ابلاغ این شیوه‌نامه به‌هیچ‌عنوان به دنبال امضای طلایی و توزیع رانت نیست و اگر چنین موردی هم اتفاق بیفتد به شدت با آن برخورد خواهد کرد. ضمن اینکه ایشان بر نکات مثبت این شیوه‌نامه از جمله حذف سقف رقابت و محور بودن سازوکار بورس کالا و تامین نیاز داخلی در کنار رشد صادرات تاکید داشتند.

اصلاحات ظرف یک هفته تدوین می‌شود

عضو هیات‌ مدیره شرکت ذوب‌آهن گفت: اعتراض انجمن فولاد به اجرای شیوه‌نامه توسط معاون معدنی وزارت صمت قبل از اصلاح آن اعلام شد و با توجه به ابهامات مطرح شده و تفسیرهای متفاوت و جمع‌بندی نظرات حاضرین، قرار شد در کارگروه مصوب شده در نشست قبل، دستورالعمل اجرایی این شیوه‌نامه با هدف رفع ابهامات، لحاظ کردن برنامه‌ها و تعهدات صادراتی کارخانه‌ها و احصاء موارد استثنا ظرف یک هفته تدوین شود.

دشتیانه ادامه داد: همچنین قرار شد میزان عرضه داخلی واحدهای فولادی هم با در نظر گرفتن عملکرد و برنامه‌های صادراتی کارخانه‌ها، در همین دستورالعمل به صورت فرموله شده تعیین شود تا از تفسیرهای متفاوت و شائبه‌های امضای طلایی جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: در مورد فولادسازان القایی هم مقرر شد با توجه به وضعیت خاص آنها در مقیاس تولید، تامین مواد اولیه و بازارهای فروش، در کمیته‌ای با محوریت وزارت صمت و با مشارکت انجمن فولاد و بورس کالا برای حل مسائل آنان چاره‌اندیشی شود. البته آقای دکتر نهاوندیان تاکید داشتند که قرار نیست این راهکار ویژه مبتنی بر فروش خارج از بورس باشد بلکه باید این مکانیسم خاص به‌گونه‌ای طراحی شود که محوریت بورس کالا در فروش داخلی محصولات فولادی حفظ شود.

وضعیت تعهدات صادراتی فولادسازان در شیوه‌نامه اصلاح می‌شود

عضو هیات‌ مدیره ذوب‌آهن یادآوری کرد: در این نشست چالش تعهدات صادراتی فولادسازان برای ماه‌های آتی نیز مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد  دستورالعمل اجرایی شیوه‌نامه طوری تدوین شود که این تعهدات در نظر گرفته شود یعنی به طور مثال در تبصره ماده ۱۰، میزان عرضه واحدها برای اجرا از ۳ ماه آینده تعیین گردد تا واحدهای فولادی بتوانند برای صادرات خود برنامه‌ریزی کنند.

دشتیانه در توئیتی از رئیس سازمان بورس نیز تشکر کرد و گفت: به عنوان یک نماینده کوچک از جانب تولیدکنندگان فولاد و جامعه سهامداری، لازم است از آقای دکتر قالیباف رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تشکر کنیم که به عنوان یک مدیر شجاع، به خوبی از منافع سهامداران دفاع کردند.

عناوین برگزیده