تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۴۵۹۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معدن مس کاسه رونه س شیلی مایه رنجِ مالکان ژاپنی آن است

می متالز - عملیات مس کاسه رونه س شیلی، که اکثریت آن به بزرگترین شرکت ذوب ژاپن، جِی ایکس نیپون ماینینگ اند متالز، همراه با شرکت معدنکاری همکارش، شرکت معدنکاری و ذوب میتسوئی، تعلق دارد و 22.63 درصد سهام آن متعلق به شرکت میتسوئی می باشد، همچنان منشاء رنج برای این شرکتهاست چون به سختی در تلاشند تا آن را به ظرفیت کامل و منافع مشخص برسانند.
معدن مس کاسه رونه س شیلی مایه رنجِ مالکان ژاپنی آن است

به گزارش می متالز، این معدن، که از شروع تولیدش در ماه مه 2014 همیشه عقب تر از برنامه تعیین شده حرکت کرده،نه تنها متأثر از یک رشته مشکلات فنی در مرحله ارتقاء اش بوده بلکه هزینه های تعمیراتی سنگینی را نیز بر شرکتهای معدنکاری یاد شده تحمیل نموده است.

جی ایکس نیپون ماینینگ، واحد فلزات هولدینگز جِی ایکس تی جی، که 51.5 درصد از سهام کاسه رونه س به آن تعلق دارد، ماه گذشته گزارش داد که هزینه های تعمیراتی معدن در سال مالی منتهی به 31 مارس حدود 1.2 بیلیون دلار  یا 128.6 بیلیون ین بود، که بدین ترتیب کل مخارج تعمیراتی این عملیات را به 276.9 بیلیون ین رساند. خانه بازرگانی ژاپنی میتسوئی و شرکاء، بنوبه خود، روز چهارشنبه ، در پی یک رشته از هزینه های تعمیراتی یکباره که بزرگترین آنها ناشی از سهامش در این معدن مس واقع در شمال شیلی بود، نخستین زیان خود را از زمان تأسیس اش در 1947 تا کنون اعلام کرد.

علی رغم این چالشها معاون ارشد جِی ایکس تی جی، کاتسویوکی اوتا، روز جمعه گفت که این هولدینگز انتظار دارد معدن کاسه رونه س در نیمه دوم سال مالی جاری به سود آوری برسد و پیش بینی کرد که تولید معدن از 91 هزار تن در سال مالی 2017 به حدود 110 هزار تن کمسانتره مس در امسال افزایش یابد. این تولید سالیانه مورد انتظار هنوز از هدف 150 هزار تنی تعیین شده در زمانی که این شرکت ساخت معدن را آغاز کرد کمتر است. در آن زمان شرکت مینه را لومینا کاپر چایل اداره معدن را بر عهده داشت، که در سال 2015 مجبور شد به خاطر تخلفات متعددی 11.9 میلیون دلار جریمه بپردازد.

این تخلفات شامل عدم اجرای برنامه های بازدارنده برای جلوگیری از آلوده شدن منابع آب زیر زمینی، و ساخت خطوط انتقال نیروی غیر مجاز می شدند. در آن زمان، این جریمه دومین جریمه بزرگی به شمار می رفت که سازمان محیط زیستی شیلیایی اس ام آ از زمان تأسیسش در 2012 برای شرکتها بریده بود. این مشکلات در معدن، که در ارتفاع 4200 تا 4600 متری از سطح دریا در نزدیکی مرز شیلی با آرژانتین واقع شده، چالشهای روبروی شرکتهای معدنکاری در این کشور را به رخ می کشد، شرکتهایی که مجبورند برای استخراج مس به عمق های بیشتری از زمین یا به محلهای دوردست روند، چون ذخائری که در دسترس تر بودند عمدتاً ته کشیده اند.

 

عناوین برگزیده