تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۱۴۶۰۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سازمان بورس چه اقداماتی برای تخلفات بورسی انجام داد؟

می متالز - معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص برخورد با متخلفین بورسی را تشریح کرد.
سازمان بورس چه اقداماتی برای تخلفات بورسی انجام داد؟

به گزارش می متالز، جعفر جمالی درباره اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد سلامت در معاملات بورس و برخورد با متخلفان بازار سرمایه گفت: به دنبال جلسات برگزار شده و انجام هماهنگی‌های لازم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت نگهداری از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار همکاری‌هایی با سایر نهادهای سیاست‌گذاری و نظارتی صورت گرفته است.

وی افزود: مطابق بند ۱۲ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس و اوراق بهادار با استفاده از ابزارهای قانونی در اختیار، برخی از اقدامات را در دستور کار قرار داده و گزارش آن به دادستانی منعکس شده است.

رسیدگی به پرونده تخلفاتی ۸۴ شخص حقوقی

معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار نخستین اقدام در این زمینه را تصویب «آیین‌نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران» اعلام کرد و گفت: این آیین‌نامه برای نخستین بار توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۰ شهریورماه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید.

جمالی یادآوری کرد: دومین اقدام، طرحی مبنی بر الزام اشخاص حقوقی ناشر به معرفی بازارگردان و انعقاد قرارداد بازارگردانی با شرکت‌های دارای مجوز در این زمینه بود که تصویب آن در هیات‌ مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۷ مهر ماه سال جاری انجام شد.

وی به دیگر تصمیم‌های اتخاذ شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: رسیدگی به پرونده تخلفاتی ۸۴ شخص حقوقی ناشر که از اجرای مصوبات ابلاغ شده، خودداری کرده‌اند و در مهلت مقرر اعلام شده از سوی شرکت بورس و اوراق بهادار تهران اقدام به عملیات بازارگردانی نکرده‌اند از جمله فعالیت‌هایی بورس که سازمان بورس به رسیدگی نسبت به آنها پرداخت.

تذکر کتبی به ۴۹ ناشر اوراق بهادار

معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: صدور مجازات اخطار یا تذکر کتبی با درج در پرونده برای ۴۹ ناشر اوراق بهادار و صدور همان مجازات برای تعداد ۶۰ نفر از مدیران شرکت‌های مزبور، اقدام دیگر سازمان بورس به شمار می‌رود که موفقیت‌آمیز بوده است.

جمالی گفت: رسیدگی به پرونده تخلفاتی ۳۷ ناشر اوراق بهادار در هیات رسیدگی به تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار و صدور مجازات سلب صلاحیت از تصدی سمت مدیریت در کلیه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام به مدت ۶ ماه و پرداخت جریمه نقدی به حساب خزانه دولت برای ۱۹۰ نفر از مدیران اشخاص حقوقی ناشر از جمله تصمیماتی بود که در چند وقت اخیر در راستای بهبود معاملات بازار سرمایه اتخاذ شده است.

وی به پیگیری اجرای مصوبات اعلام شده توسط ناشران اوراق بهادار در زمان رسیدگی به تخلفات و نیز صدور آرا اشاره کرد و گفت: از تعداد ۸۴ ناشر در پرونده‌های تخلفاتی، تعداد ۳۵ ناشر در مرحله رسیدگی بدوی و قبل از صدور آرای انضباطی، اقدام به انعقاد قرارداد بازارگردانی و اجرای عملیات بازارگردانی کرده‌اند که منجر به تبرئه ناشر و مدیران آنها از اتهام وارده شد، همچنین پس از صدور و ابلاغ آرای انضباطی نیز تعداد ۲۳ ناشر در راستای رفع آثار ناشی از تخلف صورت گرفته و اصلاح عملکرد، اسناد مثبته در خصوص انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان، به سازمان و یا بورس ارائه کرده‌اند.

عناوین برگزیده