تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۱۴۶۶۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

12 شرکت معدنی که چندین برابر دلار رشد کردند

می متالز - در برنامه امروز، ما به شرکت های معدنی نگاه می کنیم و رشد سهام آنها را در مقایسه با رشد دلار از ابتدای جهش ارزی تاکنون بررسی می کنیم و این شرکت ها، به طور عمده سنگ آهن، مورد بررسی قرار می گیرند.
12 شرکت معدنی که چندین برابر دلار رشد کردند

به گزارش می متالز، بسیاری از این 12 شرکت معدنی با وجود افت نسبت به اواسط تابستان، چندین برابر دلار رشد کرده اند. در حقیقت، در حالی که دلار از مهر 96 حدود 660 درصد افزایش یافته و نرخ سود سپرده ها 75 درصد افزایش یافته است، برخی از سنگ آهنی ها مانند واحیا تقریباً 8 برابر دلار و کگهر بیش از 6 برابر دلار رشد کرده است. این مسئله یک بار دیگر رهبری بورس را نسبت به سایر بازارها نشان می دهد و 12 شرکت زیر بررسی شده است.

واحیا: این شرکت سنگ آهنی که همیشه با حاشیه های حاکمیت شرکتی زیادی روبرو بوده است، ناگهان مورد توجه بازار قرار گرفت. بنابراین، در مقایسه با جهش ارزی از مهر 96، رشد 7.9 درصدی را ثبت کرده است که به بازده فوق العاده سنگ آهنی رسیده است.

واحیا از نظر تولید قدری رشد داشته اما بیشتر این رشد را مدیون توجه بازار است. از ابتدای سال 99 حدود 128 درصد افزایش یافته و در ریزش‌های اخیر 23 درصد اصلاح شده است که نزدیک به متوسط بازار است.

با این حال اگر 4 هفته اخیر به دلیل مجمع و حاشیه‌های آن بسته نبود، احتمالا بخشی از این ریزش را جبران می‌کرد. هنوز مشخص نیست تا چه زمانی معاملات این نماد متوقف خواهد ماند. رشد یکساله 368 نیز عدد خوبی است. این شرکت تقسیم سود پایینی دارد و یا سودها را دیر واریز می‎کند. همین موضوع نیز باعث شده که P/E پیشنگر این نماد کمتر از دیگر شرکت‌های سنگ آهنی باشد.

کگهر: دیگر شرکت سنگ آهنی است که پاییز 97 عرضه اولیه شد. نسبت به رشد دلار بیش از 6 برابر رشد کرده است. ظرف یک ساله نیز 439 درصد و از ابتدای سال 207 درصد افزایش یافته است.

با این حال، از سقف خودش 38 درصد ریخته است که رقم شدیدی است. از زمانی که عرضه اولیه شد رشد خیلی خوبی را به ثبت رسانده است. بخشی از این رشد به دلیل طرح‎های توسعه کگهر است که به مرور به بهره برداری رسید و همین به رشد سود این شرکت منجر شد.

در حال حاضر نیز دو طرح توسعه 5 میلیون تنی گندله و 2.5 میلیون تنی کنسانتره را در دست دارد که در سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

ومعادن: شرکت معدنی 6.3 برابر دلار رشد کرده است. اما نسبت به اوج خودش تا کنون 30 درصد کاهش یافته که ریزش نسبتا سنگینی برای یک هلدینگ محسوب می‎شود. با این حال رشد یکساله فوق‌العاده 749 درصدی را به ثبت رسانده است.

از ابتدای سال نیز 265 درصد رشد کرد که رشد بهتری از متوسط بازار بوده است. ومعادن به دلیل زیر مجموعه‎هایش مورد توجه بازار است. در چند روز اخیر که بازار مثبت بود، صف خرید خیلی خوبی داشت.

کمنگنز: این شرکت 5.2 برابر دلار از زمان جهش ارزی رشد کرده است. رشد یکساله این شرکت نیز 292 درصد بوده است. زمانی شایعاتی درباره تجدید ارزیابی این شرکت وجود داشت.

به دلیل کوچک بودن شرکت خوب حمایت شد و ریزش سنگینی نداشته باشد، نسبت به اوج خود حدود 17 درصد کاهش یافته است. با این حال از ابتدای سال چندان افزایش نداشته است و تنها 91 درصد رشد کرده است. در واقع رشد اصلی این شرکت سال 98 و همزمان با رشد دیگر شرکت‌های کوچک بورسی رخ داده است.

کخاک: این شرکت معدنی که دارای یک معدن انحصاری است از زمان شروع جهش ارزی 5 برابر دلار رشد کرده که رقم قابل توجهی است. رشد یکساله کخاک 352 درصد و از ابتدای سال 209 درصد بوده است.

نسبت به اوج قیمتی خود در سال جاری 26 درصد ریزش داشته که مشابه ریزش بازار است. تولید این شرکت نسبت به سال‌های پیش از 96 حدود 90 درصد بیشتر شده و این موضوع کنار رشد دلار موجب جهش سودآوری آن شده است.

تاصیکو: دیگر شرکت معدنی که اردیبهشت 98 عرضه اولیه شد، 4.6 رشد دلار از اردیبهشت 98 رشد کرده است. 31 درصد ریزش داشته که هرچند ریزش سنگینی است، با این حال رشد یکساله 519 درصدی را به ثبت رسانده که رقم بسیار خوبی است.

یکی از دلایل رشد این شرکت مربوط به طرح‎های توسعه خوبی است که شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت دارند. طرح توسعه‌های دیگر این شرکت و شرکت‌های زیر مجموعه به مرور می‎آید و از این نظر همواره مورد توجه بازار است.

شاملا: شرکت معدنی املاح ایران با نماد «شاملا» که تولیدکننده سولفات سدیم (پودر پایه ماشین لباس‌شویی) است، 3.7برابر نسبت به جهش ارزی سال 96 رشد داشته و در این مدت تنها 22درصد ریزش داشته است.

رشد 241درصدی یکساله و 83درصدی این نماد از ابتدای سال 99 تاکنون نشان می‌دهد که این نماد سال 98 بسیار خوبی را تجربه کرده است. یک علت این رشد به افزایش سرمایه‌های این شرکت در سال 98 و همچنین رونمایی از طرح توسعه‌ای بازمی‌گردد که سال‌ها همه در انتظار آن بودند. با این حال، این سهم در سال 99 چندان برای بازار جذاب نبود.

کچاد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «چکاد» نسبت به جهش ارزی سالذ 96، 3.4برابر رشد داشته است. کچاد از اواخر 95 و اوایل 96 به زنجیره فولاد ورود کرد که قدمی رو به جلو بود.

این امر موجب به تولید شمش از این معدن شد و فعالیت آن محدود به سنگ آهنی نشد. این سهم تنها 18درصد ریزش را تجربه کرد که نسبت به سایر سهام بازار، بسیار پایین بود. رشد 410درصدی یکساله و همچنین رشد 196درصدی از ابتدای سال جاری تاکنون نیز نشان می‌دهد این سهم کماکان مورد توجه بازار قرار دارد.

کنور: شرکت معدنی و صنعتی صبانور (کنور) توانسته مجوز استخراج 2.5 میلیون تن سنگ آهنی دیگر را اخیرا دریافت کند. این سهم هفته گذشته در بازه 17درصدی گشایش یافت. کنور 2.9برابر دلار در سال جهش ارزی رشد کرده است.

این سهم اواخر سال 98 با حواشی روبرو شد که ناشی از هزینه‌های بالایی بود که در صورت‌های مالی آن درج شده بود که موجب شد تا اندازه‌ای بازار نسبت به آن بدبین شود، اما به مرور مشکل برطرف شد.

ریزش 16درصدی آن نیز نشان می‌دهد که چندان یا عدم اقبال مواجه نشده است. علاوه بر آنکه دستورالعمل اخیر فولاد موجب شد که سنگ‌آهنی را در این مدت بیشتر از باقی سهام، رشد کنند و ریزش‌های اخیر خود را جبران کنند، زیرا این مصوبه موجب می‌شود که سود فولادسازان تا اندازه‌ای به زنجیره و سنگ‌آهنی‌ها منتقل شود. این سهم رشد یکساله 562درصدی و رشد 225درصدی را از ابتدای سال جاری تاکنون تجربه کرده است.

کبافق: شرکت معادن بافق (کبافق) که حاشیه‌های زیادی داشت و گاهی با اقبال و گاهی با عدم اقبال روبرو می‌شد هم 2.6برابر جهش دلار رشد داشته است. این سهم هم تنها 15درصد ریزش داشته است.

اما نکته آن است که با وجود رشد یکساله 231درصدی، فقط 32درصد رشد را از ابتدای سال داشته که با توجه رشد دلار، اصلا قابل توجه نیست. به نظر می‌رسد افراد به دنبال سهامی رفتند که خیالشان از مدیریت راحت باشد و به همین دلیل چندان با اقبال روبرو نشده است.

کگل: صنعتی و معدنی گل‌گهر (کگل) نیز در بین سنگ‌آهنی‌ها در تلاش است همانند کچاد، وارد زنجیره فولاد شود. این سهم دو برابر دلار رشد کرده است. این سهم به علت آنکه 27 درصد از کگهر را نیز داشته، مورد توجه بازار بوده است.

سهم سنگینی است و روی شاخص تأثیرگذار است. به همین علت هم مشابه شاخص ریزش داشته و مشابه شاخص هم بازدهی داشته است. این سهم 264درصد رشد یکساله داشته و 147درصد نیز از ابتدای سال رشد کرده است.

کروی: توسعه معادن روی ایران (کروی) بزرگ‌ترین هلدینگ روی کشور است و دو برابر دلار نیز رشد کرده است. همین اکنون که بازار 25 تا 30درصد رشد داشته، کروی 48درصد ریزش داشته است که نشان می‌دهد ریزش سنگینی داشته است.

این سهم حدود 70درصد از اوج  تا کف ریخته بود. این سهم از ابتدای سال 99، 126درصد رشد داشته که تقریبا خوبی بوده، اما با ریزش شدیدی که داشته، نشان می‌دهد رالی وحشتناکی را داشته، باوجودی‌که اتفاق خاصی در مجمومه کروی رخ نداده بود.

عناوین برگزیده