به گزارش می متالز، مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: تولید ریل زبانه سوزن که مصارف گسترده ای در صنعت ریلی کشور دارد، پس از تولید ریل های درون و برون شهری در دستور کار شرکت قرار گرفت و طراحی و ساخت غلتک های آن سه ماه طول کشید که توسط کارشناسان این شرکت با کار شبانه روزی با توجه به نیاز کشور انجام شد.
منصور یزدی زاده با بیان اینکه هیچ محدودیتی در تولید ریل نداریم و برای صادرات آن هم برنامه ریزی کرده ایم، افزود: تولید این محصول سخت تر از تولید ریل های دیگر است و چون هیچ محور تقارنی ندارد، تولید آن پیچیدگی ها و حساسیت های خاصی دارد .
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان به اهمیت این ریل در صنعت حمل و نقل ریلی کشور اشاره کرد و گفت: کارهای تکمیلی بر روی ریل زبانه سوزن در شرکت دیگری انجام می شود و در نهایت سوزن ریل ملی در خطوط کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با اشاره به این که این ریل در طول ۱۳ متر تولید می شود، اظهار کرد: ریل سوزن به صورت عمده جهت تغییر مسیر قطار استفاده می شود و تاکنون تامین آن متکی کامل به واردات بود، بنابراین تولید آن یک موفقیت بزرگ برای کشور است و توسعه حمل و نقل ریلی کشور را تسهیل می کند.
معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص گفت: طراحی این محصول توسط کارشناسان ذوب آهن انجام شده و با توجه به تجربیاتی که در این زمینه داریم، در طراحی و تولید این محصولات جدید هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
مهرداد تولاییان افزود: دستگاه سوزن به مجموعه ای از ریل های خاص زبانه های سوزن، صفحات اتصال، قطعات ریخته گری یا فورج شده، انواع تراورس ها و ... اطلاق می شود که در خطوط و ایستگاه های راه آهن به منظور تعویض مسیر قطار مورد استفاده قرار می گیرد و امکان تغییر از یک مسیر به مسیر دیگر را در تقاطع ها فراهم می کند.
وی با اشاره به اینکه سوزن یک وسیله مهم و حیاتی در صنعت ریل است، افزود: ریل سوزن در بین اجزای مختلف سوزن، از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر قسمت ها برخوردار است، به نحوی که استفاده از ریل سوزن استاندارد در عملکرد صحیح سوزن و جلوگیری از بروز حوادث ریلی بسیار موثر می باشد.
معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن با اشاره به این که تولید سوزن ریل ۶۰E۱A۱ دارای پیچیدگی های خاص در طراحی و تولید است، گفت: این محصول برای سال های طولانی از خارج کشور تامین می شود که علاوه بر ارزبری زیاد، موجب وابستگی به کشورهای دیگر نیز شده بود و تولید این محصول نه تنها مانع خروج ارز از کشور می شود، بلکه در صورت صادرات، ارزآوری نیز خواهد داشت.
وی، ریخته گری فولاد این محصول را نیز مهم دانست و گفت: پس از طراحی محصول، تامین قطعات مورد نیاز و آماده سازی خطوط تولید، فولاد ریل سوزن ریخته گری شده و تولید آزمایشی این پروفیل انجام و پس از حصول موفقیت آمیز کلیه پارامترهای مورد نظر، تولید ریل سوزن ۶۰E۱A۱ به طور انبوه نیز انجام شد.
تولائیان تولید ریل ملی و قطعات سوزن ریل را افتخار بزرگی برای کشور دانست که چشم انداز جدیدی در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی به وجود می آورد و گفت: تولید این محصول استراتژیک با توجه به دانش فنی و تجربه پرسنل بخش های فولادسازی و نورد شرکت ذوب آهن و در انطباق با الزامات استانداردهای ذیربط صورت گرفت.
مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص گفت: صفر تا صد این ریل در داخل طراحی شد و تولید آن نسبت به ریل، چند برابر سخت تر بود. بعد از طراحی، رفع اشکالات انجام شد و سپس به پروفیل رسیدیم و بعد از آن پروفیل نرمال شد و تولید انبوه حاصل شد.
محمدامین یوسف زاده، مصرف ریل زبانه سوزن در کشور را حدود ۲ هزار تن دانست که البته همین مقدار هم جهت تعویض سوزن های قدیمی مورد نیاز است.