تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۲
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۱۲۳۶۱
یوسفی مطرح کرد:

وجود ۵۴ پروژه نیمه تمام حمل و نقل ریلی/ تعلل در ایجاد خطوط ریلی ترانزیتی فرصت‌های تجاری کشور را هدر می‌دهد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معتقد است تعلل در ایجاد خطوط ریلی ترانزیتی فرصت‌های تجاری کشور را هدر می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، مجتبی یوسفی با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی کشور، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ برای احداث خطوط ریلی در کشور ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، باید قبول کنیم که ایجاد کریدور‌های جدید برای حمل و نقل‌های درون و بیرون کشور جهت مبادلات تجاری با ۱۵ کشور همسایه که جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ میلیون نفر دارند برای کشورمان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: موقعیت استراتژیکی کشورمان به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و کشور‌های شرقی و غربی و همچنین نزدیکی به کشور‌های بزرگ اقتصادی مانند چین و نیز وجود مرز مشترک با کشور‌های در حال توسعه بهترین فضا برای ایجاد کریدور‌های جدید ایمن با هزینه حمل و نقل بسیار پایین و سرعت بالا ایجاد کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: کشوری مانند عراق ظرفیتی بسیار خوب توریستی داشته به نحوی که در شرایط کرونا نیز سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر در این کشور تردد داشته‌اند؛ اما در حال حاضر خط راه آهن مطمئنی در این مسیر نداریم، البته اخیرا توافقنامه‌ای میان ایران – عراق برای خط ریلی شلمچه – بصره منعقد شده که جای امیدواری است.

عضو کمیسیون عمران مجلس، تصریح کرد: اگر کشور‌های همسایه جلوتر از ایران مسیر‌های جذابی برای ترانزیت بین المللی ایجاد کنند، فرصت‌ها را از دست خواهیم داد. متاسفانه سوء مدیریت در اجرای طرح مطالعات جامع حمل و نقل کشور موجب شده هر از چند گاهی شاهد تصمیم‌هایی بدون در نظر گفتن برگشت سرمایه و اولویت بندی کوریدور‌های جدید هستیم. در حال حاضر تقریبا نیمی از جمعیت کشور در شهر‌های جنوبی و شرقی کشور زندگی می‌کنند که به دلیل نبود مسیر ریلی مناسب هزینه حمل و نقل آن‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، احداث خط ریلی در جنوب و شرق کشور موجب می‌شود، حمل سنگ‌های معدنی در شرایط بهتر و با هزینه کمتری انجام شود، ضمن اینکه خطرات حمل در جاده‌ها نیز کاشه پیدا می‌کند. درحال حاضر ۵۴ پروژه نیمه تمام خطوط ریلی داریم که بسیاری از آن‌ها با هزینه بسیار کم قابل بهره‌برداری است، بی تردید این محل بهترین جا برای سرمایه‌گذاری فاینانس بوده چرا که خطوط راه آهن باری سود بسیار خوبی را نسبت به خطوط ریلی مسافری برای سرمایه‌گذار به همراه دارد.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: از طرفی در ایران هیچ اقدامی برای حمل و نقل ترکیبی که تاثیر زیادی در ایجاد کریدور‌های جدید و توسعه اقتصادی دارد نیز هیچ کاری انجام نداده‌ایم؛ لذا باید بیش از پیش به این حوزه توجه داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده