تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۱۴۷۰۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پورابراهیمی تشریح کرد:

عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم از ابتدای شکل‌گیری؛ از تصویب مالیات بر خانه‌های خالی تا مالیات بر عایدی سرمایه

می متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، طرح حکمرانی ریال، بررسی موضوع رمزارزهاو اصلاح طرح و لوایح اعاده شده از شورای نگهبان را از جمله دستاوردهای کمیسیون متبوعش طی ۶ ماه گذشته برشمرد.
عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم از ابتدای شکل‌گیری؛ از تصویب مالیات بر خانه‌های خالی تا مالیات بر عایدی سرمایه

به گزارش می متالز، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد کمیسیون متبوعش طی 6 ماه گذشته، گفت: از آنجا که اجاره‌بها و افزایش قیمت مسکن فشار بسیاری به خانوارها تحمیل کرده است، کمیسیون اقتصادی طرح مالیات بر خانه‌های خالی را تدوین و تصویب کرد تا از احتکار مسکن جلوگیری کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین گزارش نظارتی از بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی که منجر به تدوین قانون پیشنهادی در این حوزه شده است، افزود: براساس این موضوع گزارشی از وضعیت بورس تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت شد و در حال حاضر کمیسیون در حال بررسی این گزارش و تبدیل آن به قانون پیشنهادی است.

 

نهایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه

وی اصلاح ساختار بودجه را یکی دیگر از دستورکارهای کمیسیون متبوعش برشمرد و اضافه کرد: از آنجا که مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی در گرو ایجاد درآمدهای پایدار است، کمیسیون اقتصادی اصلاح ساختار بودجه را با اولویت اصلاح درآمدهای مالیاتی در اولویت بررسی قرار داد که به موجب آن طرح مالیات بر عایدی سرمایه پس از کارشناسی‌های بسیار در کمیسیون نهایی شده است.

پورابراهیمی گفت: تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سفته‌بازی و دلالی در بازار طلا، سکه، ارز، مسکن، املاک، مستغلات و خودرو را حذف کرده و درآمد جدیدی برای دولت ایجاد می کند.

 

بررسی طرح حکمرانی ریال در کمیسیون اقتصادی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه طرح حکمرانی ریال در کمیسیون اقتصادی بررسی شد، ادامه داد: این طرح مربوط به اصلاح موادی از قانون مبارزه با قانون پولشویی است که شامل دو محور است؛ نخست اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی به معنای تدوین گزارش عدول از اجرای قوانین توسط دستگاه‌های اجرایی و دومین محور اجرای ماده 45 آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر تصویب قانون جدید.

وی تصریح کرد: براساس طرح مذکور تمامی تراکنش و گردش منابع مالی کشور تحت سیطره بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار می گیرد.

 

بررسی موضوع رمزارزها

پورابراهیمی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی از یک ماه گذشته با تشکیل جلسات متعدد موضوع رمز ارزها را در دستورکار خود قرار داه است، اضافه کرد: رمز ارزها می‌توانند به کشور در دور زدن تحریم ها و ایجاد منابع ارزی جدید کمک کنند.

 

طرح اصلاح موادی از قانون اوراق بهادار ایران

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بررسی طرح اصلاح موادی از قانون اوراق بهادار ایران را دیگر دستورکار کمیسیون اقتصادی دانست و ادامه داد: به موجب این طرح احکام جدیدی مبنی بر تشکیل شورای ثبات مالی، اصلاح ساختار، آموزش، فرهنگ سازی و.... به قانون بازار سرمایه افزوده می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقدامات مناسبی در زمینه اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی انجام داده و در ماه‌های آینده این موضوع به جمع بندی می‌رسد.

 

بررسی تحقیق و تفحص‌های مختلف و سوال نمایندگان از وزرا

وی همچنین بررسی تحقیق و تفحص‌های مختلف مانند تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی و سوال نمایندگان از وزرا را از دیگر اقدامات کمیسیون متبوعش طی ماه‌های گذشته عنوان کرد .

رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: تصویب طرح ساماندهی سهام عدالت برای جاماندگان یکی دیگر از اقدامات کمیسیون بود که براساس آن برای تمامی جاماندگان سهام عدالت جزو 6 دهک پایین از نظر درآمدی تصمیم گیری شود.

 

اصلاح طرح و لوایح اعاده شده از شورای نگهبان؛ از مالیات بر ارزش افزوده تا قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

پورابراهیمی یکی دیگر از دستورکارهای کمیسیون اقتصادی را اصلاح طرح ها و لوایح اعاده شده از شورای نگهبان برشمرد و افزود: ایرادات شورای نگهبان از لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اصلاح و در جلسه امروز صحن علنی مجلس نهایی و تصویب شد، در صورت تائید شورای نگهبان قانون مالیات بر ارزش افزوده پس از چندین سال، به عنوان قانونی مهم اجرایی و عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد، اضافه کرد: امیدوارم ظرف 2 ماه آینده 2 قانون مهم کشور تحت عنوان اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مالیات بر ارزش افزوده با پیگیری های کمیسیون اقتصادی عملیاتی شود.  

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: اصلاح قانون بیمه حوادث همگانی اعاده شده از شورای نگهبان یکی دیگر از دستورکارهای کمیسیون اقتصادی است.

عناوین برگزیده