تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۲۲۲۵۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امروز سکه چقدر شد؟ / قیمت دلار و یورو امروز ۱۴۰۰/۵/۲۱

‌می‌متالز - معادلات بازار ارز پیچیده شد و حالا نگرانی برای شوک قیمت، فضای بازار را انتظامی کرده است. امروز نرخ دلار در صرافی ملی و بازار آزاد افزایشی بود. همچنین سکه طرح جدید به قیمت ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله می‌شد.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که بسیاری تصور می‌کردند با ورود دولت جدید به پاستور، شرایط تثبیت شود و آرامش نسبی به بازار ارز برگردد، دلار رکوردشکنی در سال ۱۴۰۰ را از سر گرفته است.

امروز قیمت دلار در بازار آزاد از نیمه کانال ۲۶ هزار تومان گذشت و با نرخ ۲۶ هزار و ۶۰۶ تومان معامله شد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشته است نمایندگان دولت سیزدهم به زودی پای میز مذاکره برمی‌گردند.

با وجود این، رسانه‌های اسرائیلی هم به نقل از منابع امریکایی نوشتند که امریکا امیدی به احیای برجام ندارد و حالا به نظر می‌رسد که بازار ارز ایران احتمال بدبینانه‌تر را در نظر گرفته و دلار به سرعت در حال افزایش قیمت بوده است.

در حال حاضر این اختلاف نرخ، بیشتر از روز‌های قبل و نزدیک به ۷۰۰ تومان بوده و همین مساله صف‌های خرید دلار صرافی را طولانی کرده است.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که دست دولت برای تزریق ارز به بازار چندان باز نیست. آن‌ها به تحریم سنگین نفت و کسری بودجه و همچنین بدهی‌های بزرگی اشاره می‌کنند که دولت حسن روحانی برای دولت سیزدهم به بار آورده است.

با این معادلات پیچیده بازار ارز و تشدید ریسک معامله دلار، بسیاری از صرافی‌ها خرید و فروش را تعطیل کرده و منتظر سیگنال‌های دقیق‌تری از چشم‌انداز اقتصاد ایران هستند. در چنین شرایطی پیش بینی قیمت دلار در دولت جدید مشکل است.

دلار ۳۰ هزار تومانی در راه است؟

در حالی که نرخ دلار در روز‌های اخیر روند افزایش داشته برای بسیاری از مردم سوال است که آیا نرخ ارز بیشتر شده و خود را به رقم سی هزار تومان هم می‌رساند؟

پاسخ بسیاری از کارشناسان در این باره مبهم است، اما معتقدند اگر نوسانات ادامه پیدا کند و نرخ دلار به ۳۰ هزار تومان برسد، این نرخ برگشت‌پذیر است، اما نکته منفی ماجرا تاثیر شوک‌آور نرخ ارز بر قیمت اقلام‌های مختلف است.

قیمت دلار امروز پنجشنبه ۲۱مرداد ۱۴۰۰

دلار در بازار آزاد با افزایش ۰.۲۶ درصدی نسبت به روز قبل، ۲۶،۵۹۰ تومان معامله شد. دلار در بازار متشکل با افزایش ۰.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل، ۲۵،۸۱۴ تومان معامله شد.

دلار در سامانه سنا در بازار روز قبل نسبت به دو روز پیش، با ۴۰۲ تومان افزایش، ۲۶،۰۵۸ تومان نرخ‌گذاری شد. دلار کانادا در بازار امروز نسبت به روز قبل، با ۱۲۲ تومان افزایش، ۲۱،۲۷۱ تومان نرخ گذاری شد.

دلار و یورو در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز قبل، ۲۶۰۵۸ تومان ثبت شده است. همچنین نرخ خرید دلار ۲۵۵۴۲ تومان اعلام شده است.

اما قیمت یورو بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۳۰۳۱۰ تومان را نشان می‌دهد. همچنین نرخ خرید یورو در این صرافی ۲۹۷۰۹ تومان تعیین شده است.

۳ سیگنال مهم برای بازار طلا

در بازار طلا نیز قیمت‌ها وارد مدار صعودی شده است. در این میان ۳ سیگنال مهم برای بازار طلا صادر شده است.

امروز طلا در بازار جهان سطوح مقاومت در برابر صعود قیمت را شکست و از آن عبور کرد. در بازار ایران هم دلار به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده قیمت طلا در بازار ایران، شیب صعودی خود را ادامه داد.

ریزش ناگهانی قیمت طلا در بازار جهان، ترمز قیمت‌ها را در بازار ایران کشید، اما این موضوع دوامی نداشت و امروز بهای هر اونس طلا پس از یک هفته از ۱۷۵۰ دلار گذشت و با نرخ ۱۷۵۴ دلار معامله شد.

جمعه هفته گذشته با اعلام نرخ بیکاری امریکا ارزش دلار تقویت شد و طلا در بازار جهان با ریزش سنگین مواجه شد.

تحلیلگران بازار جهانی پیش‌بینی کرده بودند که اگر هر اونس طلا نتواند از سطح قیمت ۱۷۵۰ دلار عبور کند، قیمت نزولی خواهد بود و در غیر این صورت طلا دوباره شیب صعودی را در پیش می‌گیرد.

این تحلیلگران معتقد هستند که اگر طلا شیب صعودی خود را ادامه دهد تا پایان سال ۲۰۲۱ بهای هر اونس طلا به ۲۰۰۰ دلار می‌رسد.

تاثیر نرخ ارز بر بازار سکه

از آن سمت دلار امروز در بازار آزاد به شیب صعودی خود ادامه داد و بهای آن از ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کرد.

همین مساله موجب شد بهای سکه تمام بهار آزادی در آستانه ۱۱ میلیون تومانی شدن، قرار بگیرد و در حال حاضر بهای سکه تمام بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان رسید.

بهای سکه تمام طرح قدیم هم به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان رسید. این مساله در حالی رخ می‌دهد رسانه‌های رژیم صهیونیستی از قول مقامات امریکایی نوشته‌اند که امیدی به احیای برجام وجود ندارد.

تحلیلگران بازار طلا می‌گویند که اگر برجام احیا شود بهای هر گرم طلا بین یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان تثبیت می‌شود و بهای سکه هم در کانال ۱۰ میلیون تومان خواهد ماند، اما اگر برجام احیا نشود چشم‌انداز تورمی در این بازار گزارش می‌شود.

تغییرات قیمت سکه و طلا

امروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بر اساس آخرین نرخ اعمالی اتحادیه فروشندگان طلا، جواهر و سکه تهران، ۱۱ میلیون تومان بود. همچنین سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله می‌شد.

نیم سکه پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۷۱۴ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ساعت ۱۷ و ۵ دقیقه به مبلغ یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان معامله می‌شد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده