به گزارش می متالز، مهدی بخشنده، درباره سرنوشت احداث و راهاندازی بندر خشک استان اظهار داشت: متاسفانه احداث بندر خشک و هاب لجستیک استان قزوین پشت در تخصیص زمین مانده و هنوز قطعه زمین مورد نظر به این پروژه اختصاص نیافته است و خواستههای فعالان بخش خصوصی در این حوزه محقق نشده است.
وی اضافه کرد: برای ساخت و راهاندازی بندر خشک و هاب لجستیک استان قزوین به 450 هکتار زمین در کنار آزادراه قزوین-آبیک نیاز داریم که هنوز زمین مناسبی از سوی کارگروه امور زیربنایی استان برای این منظور اختصاص پیدا نکرده است که سبب شده اجرای این طرح مهم و راهبردی در حال حاضر متوقف مانده و رنگ اجرا به خود نگیرد.
بخشنده ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست راهبردی اتاق بازرگانی ایران توسعه تجارت با منطقه ویژه اقتصادی اوراسیا است، ایجاد بندر خشک و هاب لجستیک در قزوین میتواند نقش مهمی در انتقال کالا و محصولات صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مانند بلاروس، قزاقستان و روسیه داشته باشد.
مسوول پارلمان بخش خصوصی استان قزوین با تاکید بر لزوم تغییر در راهبردهای صادراتی و تولیدی استان عنوان کرد: با توجه به اینکه کشورهای عضور اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی بالغ بر 200 میلیون نفر را در خود جای میدهند و در همسایگی ما قرار دارند، میتوانند با توجه به مناسبات خوب ما با اعضای این اتحادیه یک بازار پایدار و پررونق برای صادرات و فروش محصولات صادراتی کشور به ویژه استان قزوین باشند.
بخشنده در ادامه با اشاره به تاثیر بحران کرونا در صادرات استان قزوین گفت: با وجود اینکه در ابتدای شیوع بحران کرونا تقریباً تمامی مرزها و پایانههای صادراتی ما بسته شد اما به مرور با باز شدن این مرزها صادرات استان قزوین به کشورهای هدف ما به ویژه عراق و افغانستان دوباره رونق گرفت و به مرور هم شرایط صادراتی ما بهتر خواهد شد.
وی افزود: با وجود مشکلاتی که بانک مرکزی برای صادرکنندگان در حوزه بازگشت ارز ایجاد کرد، صادرکنندگان استان قزوین در این حوزه موفق عمل کردند و توانستند بیش از 80 درصد ارز صادراتی خود را به کشور برگردانند.