تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۱۴۸۱۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

رغبت اندک فعالان بازار آهن به خرید محصولات فولادی از بورس کالا

می متالز - متاسفانه با بالا رفتن قیمت های محصولات فولادی در بورس، بسیاری از فعالان خرد بازار آهن به نوعی از بازار حذف شدند چرا که قدرت رقابت و خرید سبدهای عرضه شده را ندارند. این حذف گروه های خرد از بازار به التهاب و یکجانبه گرایی بازار فولاد و آهن خواهد انجامید.
رغبت اندک فعالان بازار آهن به خرید محصولات فولادی از بورس کالا

به گزارش می متالز، موضوع شیوه نامه قیمت گذاری جدید در زنجیره فولاد در ابتدای فعالیت خود نتوانسته است نظر خریداران و فروشنده ها را جلب کند و شاهد نارضایتی هایی در کف بازار معاملات آهن و فولاد هستیم. در این خصوص به آخرین نظرات فعالان بازار آهن و فولاد رجوع کرده و پیگیر علل کاهش جذابیت عرضه های بخش فولاد هستیم.

متاسفانه در بخش صنعت و به خصوص در بخش فولاد سیاست هایی که بتواند زنجیره فولاد را برای بازه ای بلندمدت پویا نگه دارد گرفته نشده است. اگر سیاست مناسبی برای صنعت فولاد کشور اتخاذ نشود، بخش عظیمی از فعالیت‌های اقتصادی از جمله ساخت‌وساز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد. فولاد در حال حاضر بزرگترین بخش صنعت ایران است که در شرایط حاد تحریم توانسته است در بازارهای صادراتی عملکرد مطلوبی را برای خود به ثبت برساند.

 

شیوه نامه جدید قیمت گذاری محصولات فولادی

در بازار داخل اخیرا شیوه نامه ای برای قیمت گذاری محصولات فولادی عرضه شد که بر اساس نرخ جدید دلار نیمایی قیمت های پایه محصولات فولادی محاسبه گردیده است. این تغییر به شدت بر نرخ شمش فولادی که در واقع پایه اصلی تولید سایر مصنوعات فولادی نظیر میلگرد است به حساب می آید.با ایجاد این تغییر در قیمت گذاری زنجیره فولاد شاهد رشد ۴۰ درصدی قیمت ها در شرایطی بودیم که بازار حتی شرایط قبل را هضم نکرده بود و به هیچ عنوان آمادگی ورود به یک بازار هیجانی را نداشت.

از طرفی دیگر با ورود به فصل زمستان انتظار اکثر فعالان بازار تعدیل قیمت ها به دلیل کاهش تقاضا بود.چرا که بخش اعظمی از پروژه های ساختمانی و عمرانی در کشور در شش ماهه اول سال برنامه ریزی و اجرا می شوند و در زمستان شاهد افت تقاضای مصرف کننده نهایی هستیم. این موضوع در کنار کاهش تقاضا تمایل سفته بازان و دلالان حوزه فولاد را نیز با کاهش همراه می سازد.

 

علل رشد شدید قیمت ها در بازار آهن و فولاد ایران

موضوع دیگری که باعث رشد شدید قیمت ها در بازار آهن و فولاد ایران شده است، نبود یک استراتژی قیمتی قوی در کنار عرضه های شفاف است. متاسفانه در شرایط فعلی عرضه محصولات فولادی در قالب معاملات مچینگ ضربه بزرگی به بازار فولاد ایران محسوب می شود.هیچ دلیلی برای فروش خارج از بورس کالا وجود ندارد.اصولا فروش های خارج از بورس به ایجاد رانت در زنجیره فولاد ختم می شوند که این وضوع گریبان گیر صنعت فولاد کشور شده است. قیمت‌های افسارگسیخته محصولات فولادی در بازار آزاد که به نوعی تولیدکنندگان فولاد متولیان اصلی تعیین آن هستند، باید با نظارت وزارت صمت به ارقام مناسب‌تر بازگردد تا شاهد ثبات نسبی در بازار آهن باشیم.

همان طور که ذکر شد شیوه نامه جدید قیمت گذاری فولاد سبب ایجاد نارضایتی خریداران شده است. متاسفانه در این شیوه‌نامه نیز مانند بسیاری از دستورالعمل‌های گذشته، فقط کلیات مطرح شده است و جزییات فراموش شده‌اند و به نظر می‌رسد متولیان بازار می‌خواهند در حین اجرا، کار را با روش آزمون و خطایی جلو ببرند.  این شیوه ی عملکرد قبل در خصوص دلار و سایر کالاهای اساسی در پیش گرفته شد که نتیجه آن تثبیت قیمت ها در هیجان و متضرر شدن مصرف کنندگان گردید.

 

چالش های حال حاضر زنجیره فولاد

یکی دیگر از چالش های حال حاضر زنجیره فولاد، توزیع محصولات فولادی در بورس به شکل عرضه ی سبدی کالاست. چچرا که این سیستم فروش بخشی از سبد را به مصرف کننده تحمیل می کند که ممکن است هیچ نیازی به خرید آن  نداشته باشد.عرضه سبدی محصولات در بورس کالا ممکن است برای مشتریان گوناگون در نقاط مختلف کشور از جمله استان مازندران مناسب نباشد؛ چراکه احتمال دارد برخی محصولات در یک سبد قرار گرفته باشند، اما رغبتی برای خرید آنها وجود نباشد.

از سویی دیگر الزام شدید برای خرید بسیاری از مصرف کنندگان از مسیر بورس کالا باعث شده که معاملات در بازار آزاد با قوت بیشتری صورت پذیرد. چرا که شرایط بورس کالا به نحوی مدیریت می شود که به ناچار مصرف کنندگان را به سمت بازار آزاد سوق می دهد و همین موضوع باعث می شود که حاشیه سود بازار آزاد رشد کرده و زنجیره ارزش در بورس فولاد با مخاطراتی همراه شود. شرط لزوم عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا، با توجه به فرآیند فروش محصولات در این بازار فیزیکی، مانع از فعالیت بسیاری از فعالان صنفی بازار آزاد آهن در بورس می‌شود.

 

حجم نقدینگی بالای فعالان بازار آهن

متاسفانه با بالا رفتن قیمت های محصولات فولادی در بورس ، بسیاری از فعالان خرد بازار آهن به نوعی از بازار حذف شدند چرا که قدرت رقابت و خرید سبدهای عرضه شده را ندارند. این حذف گروه های خرد از بازار به التهاب و یکجانبه گرایی بازار فولاد و آهن خواهد انجامید.حجم نقدینگی بسیاری از فعالان بازار آهن، اجازه ورود آنها به بورس کالا را نمی‌دهد و اگر یک فعال صنفی بخواهد وارد بورس شود، ممکن است توان پرداخت حداقل میزان خرید تعیین‌شده را نداشته باشد.

در شرایط فعلی نرخ محصولات فولادی به دلیل قیمت گذاری جدید بر مبنای دلار نیمایی به شدت وابسته به نرخ ارز شده است. تغییرات بسیار اندک در نرخ ارز می تواند مسیر قیمت ها در بازار آهن و فولاد را به شدت به خود متاثر کند. در صورتی که نرخ ارز روند کاهشی به خود بگیرد ممکن است بازار به سوی تعدیل حرکت کند. ولی با افزایش نرخ ارز روزهای سختی در انتظار خریداران و عرضه کنندگان مقاطع فولادی است. امیدواریم با ثابت ماندن نرخ دلار و نظارت مناسب دولت بر قیمت محصولات فولادی به‌ویژه در مبدا کارخانه‌های تولیدی، روندی با ثبات را در قیمت آهن‌آلات در بازار آزاد تا چند هفته آینده شاهد باشیم.

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران