تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۵۰۱
کد خبر: ۱۴۸۲۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اینبار غلتک بی تدبیری سهامداران را زیر گرفت؛

گلایه سهامداران هپکو به تعلیق ۸ باره نماد این شرکت در ۵ ماه گذشته/ چرا سازمان تأمین اجتماعی شفاف سازی نمی کند؟

می متالز - برخی سهامداران حقیقی شرکت هپکو در اعتراض به توقف و تعلیق ۸ باره نماد معاملاتی این شرکت «تپکو» در ۵ ماه گذشته، خواهان رسیدگی مسئولان سازمان بورس، شرکت فرابورس و شفاف سازی سازمان تامین اجتماعی بعنوان سهامدار عمده نسبت به این موضوع شدند.
گلایه سهامداران هپکو به تعلیق ۸ باره نماد این شرکت در ۵ ماه گذشته/ چرا سازمان تأمین اجتماعی شفاف سازی نمی کند؟

به گزارش می متالز، ۲۳ تیرماه سال جاری بود که علیرغم شنیده شدن زمزمه‌ها و حتی اظهارنظرهایی از مسوولین در رابطه با واگذاری شرکت هپکو اراک به مجموعه ایمیدرو اما ناگهان هیئت دولت در تصمیمی غیرمنتظره این شرکت را به‌منظور رد دیون خود به سازمان تأمین اجتماعی واگذار کرد.

بعد از انتشار این خبر و بلافاصله در روز بعد یعنی ۲۴ تیرماه نماد معاملاتی این شرکت که با عنوان «تپکو» در فرابورس حاضر است نیز به مدت دو هفته مورد تعلیق قرار گرفت اما گویا این تازه ابتدای کار بود و سهامدارانی که حالا بعضاً از تعیین تکلیف وضعیت مالکیتی سهام عمده شرکت و ورود سازمان تأمین اجتماعی ابراز رضایت داشتند نمی‌دانستند سهام شان پس از این ۷ بار دیگر و بیش از ۶ ماه در تعلیق به سر خواهد برد!

هرچند سهامداران هپکو بسته بودن سهام شرکت را زمان بر بودن طی فرآیندهای انتقال سهام به تأمین اجتماعی و حتی به نوعی حمایت سهامدار عمده از سهم در روزهای اصلاح بازار سرمایه تعبیر می کردند اما این تعلیق بلندمدت حتی بعد از بازگشت ثبات نسبی به بازار سرمایه، تعیین تیم مدیریتی، انتخاب هیئت مدیره و همچنین ثبت رسمی تأمین اجتماعی به‌عنوان سهامدار عمده نیز ادامه یافت و حالا تعلیق مجدد این نماد تا ۲۹ دی‌ماه مورد گلایه و اعتراض سهامداران حقیقی قرارگرفته است.

طی روزهای اخیر جمعی از سهامداران حقیقی در اعتراض به توقف و تعلیق چندباره نماد شرکت هپکو طی ۵ ما اخیر با انتشار نامه‌ای، خواهان رسیدگی و شفاف‌سازی مسئولان سازمان بورس، شرکت فرابورس و سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان مالک سهام عمده ۵۲ درصدی این شرکت شدند.

در این نامه آمده است: طبق مصوبه ۲۳ تیر سال جاری هیئت‌وزیران شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو بابت رد بخشی از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد و پس از این اتفاق نماد شرکت «تپکو» در بازار پایه فرابورس ۸ مرتبه با بازه زمانی‌های مختلف به شرح ذیل تعلیق شد:

۱. در تاریخ ۹۹.۰۴.۲۴ به استناد بند ۷ ماده ۱۳ مکرر ۲ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹.۰۵.۰۶ تعلیق می‌گردد.

۲. در تاریخ ۹۹.۰۵.۰۷ با توجه به عدم رفع ابهام، تعلیق نماد معاملاتی به استناد تبصره یک ماده ۱۳ مکرر ۲ حداکثر تا تاریخ ۹۹.۰۵.۲۱ ادامه می‌یابد.

۳. در تاریخ ۹۹.۰۵.۲۲ با توجه به عدم رفع ابهام، تعلیق نماد معاملاتی به استناد تبصره یک ماده ۱۳ مکرر ۲ حداکثر تا تاریخ ۹۹.۰۶.۰۴ ادامه می‌یابد.

۴. در تاریخ ۹۹.۰۶.۰۵ به استناد ماده ۱۹ مکرر ۱. ۱۲ مکرر ۴ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات به‌منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، حداکثر تا تاریخ ۹۹.۰۶.۲۳ تعلیق می‌گردد.

۵. در تاریخ ۹۹.۰۶.۲۴ با توجه به عدم افشای به‌موقع اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی به‌منظور بررسی علت عدم افشای به‌موقع نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ ۹۹.۰۷.۰۶ تعلیق می‌گردد.

۶. در تاریخ ۹۹.۰۷.۰۷ با توجه به عدم رفع ابهامات، لذا تعلیق نماد معاملاتی ناشر به مدت ۱۰ روزه دیگر (تا تاریخ ۹۹.۰۷.۲۱) تمدید می‌گردد.

۷. در تاریخ ۹۹.۰۸.۰۳ با توجه به عدم رفع ابهامات، لذا تعلیق نماد معاملاتی ناشر به مدت ۳۰ روزه دیگر (تا تاریخ ۹۹.۰۹.۱۶) تمدید می‌گردد.

۸. در تاریخ ۹۹.۰۹.۱۶ با توجه به عدم رفع ابهامات، لذا تعلیق نماد معاملاتی ناشر به مدت ۳۰ روزه دیگر (تا تاریخ ۹۹.۱۰.۲۹) تمدید می‌گردد.

همچنین در این نامه تصریح‌شده است: طی این مدت سهامداران با تماس‌های مکرر به سازمان بورس، فرابورس، تأمین اجتماعی و شرکت هپکو، پیگیری‌هایی را انجام داده‌اند اما متأسفانه هرکدام از این سازمان‌ها و شرکت جوابگو نبوده و سهامدار را به همدیگر ارجاع داده و هیچ‌کدام از مسئولین پاسخگو نیستند؛ در این میان تنها سهامدار مظلومی که به جهت حمایت از شرکت و رونق تولید اقدام به سهامداری کرده متضرر خواهد شد.

سهامدران با اشاره به اینکه اکنون پس از ۴ ماه و ۲۵ روز از زمان واگذاری به سازمان تأمین اجتماعی، سهامداران این شرکت بلاتکلیف مانده‌اند در پایان این نامه با طرح چند پرسش عنوان کردند:

چرا برای سهامدار به‌صورت شفاف توضیح داده نمی‌شود که به چه علتی سهام هپکو پس از واگذاری که طبق مصوبه هیئت‌وزیران بوده و حتی به روی سایت tsetmc سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان سهامدار عمده درج‌شده نیز همچنان تعلیق می‌شود؟

چرا سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان سهامدار عمده و شرکت هپکو شفاف‌سازی‌های لازم را انجام نمی‌دهند؟ سهامداران تقاضای احقاق حق را داشته و از مسئولین ذی‌ربط تقاضا دارند پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده