تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۱۴۸۲۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تکمیل زنجیره زغال‌سنگ در دستور کار مسوولان خراسان جنوبی

می متالز - استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس آمار بیش از ۷۵ درصد زغال‌سنگ کشور در طبس وجود دارد و با توجه به اهمیت موضوع برای تکمیل زنجیره زغال‌سنگ در استان تلاش می‌کنیم.
تکمیل زنجیره زغال‌سنگ در دستور کار مسوولان خراسان جنوبی

به گزارش می متالز، «حمید ملانوری» روز پنجشنبه در بازدید از شرکت زغال‌سنگ پروده طبس افزود: زغال‌سنگ یکی از پیش نیازهای بسیاری از صنایع است که با وجود تولیدات خراسان جنوبی، کرمان و سایر استان‌ها، نیاز شدیدی در سطح کشور به این ماده معدنی وجود دارد.

وی اظهار داشت: فعالیت‌های خوبی در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری تا تولید کک در استان خراسان جنوبی انجام شده اما کافی نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی افرادی که در حوزه اکتشاف معدن تا تولید کک و فرآوری ذخایر معدنی فعالیت می‌کنند، باید در کنار هم باشند تا زنجیره کامل شود.

وی با تاکید بر اینکه طبس، خاستگاه زغال‌سنگ است افزود: تلاش می‌کنیم با نیازسنجی‌های لازم و بررسی کامل فرصت‌ها، در قالب نشست‌های تخصصی در استان و در سطح ملی برای ایجاد زنجیره‌های کامل مواد معدنی گام برداریم.

ملانوری تصریح کرد: اقدامات واحدهای تولیدی باید به رفع نیازهای هر منطقه کمک کند.

وی گفت: مردم از عایدات این واحدها منتفع شوند و وجودشان را در منطقه حس کنند.

استاندار خراسان‌ جنوبی که امروز به شهرستان طبس رفته است، از تنها معدن مکانیزه زغال‌سنگ کشور و بزرگترین تولید کننده کنسانتره زغال‌سنگ بازدید کرد. 

شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با ظرفیت استخراج سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن زغال‌سنگ کک شو در طبس مشغول فعالیت است. 

در این واحد فرآوری ذخایر معدنی سالانه ۷۵۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ نیز تولید می‌شود و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند. 

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبنی بر افزایش سرمایه‌گذاری شرکت ایمیدرو در این واحد، اشتغال ایجاد شده بیشتر می‌شود.

ملانوری با همراهی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و سایر مسوولان از کارخانه کک‌سازی طبس نیز بازدید کرد و از وضعیت فعالیت و اشتغالزایی این مجموعه مطلع شد. 

این کارخانه با ظرفیت تولید سالیانه ۴۵۰ هزار تن کک متالوژیکی از طریق فناوری بازیافت حرارتی در مجاورت معادن زغال‌سنگ پروده قرار دارد.

حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این واحد تولیدی بزرگ بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر ۳۰۰ نیرو در این کارخانه مشغول به کار است.

استاندار خراسان جنوبی از کاروانسرای گردشگری چهارده طبس به عنوان بزرگترین پروژه مرمتی شرق کشور نیز بازدید کرد. 

ملانوری روز پنجشنبه در ادامه بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرستان طبس، به روستای جوخواه رفت و ضمن رصد میدانی شرایط موجود، از روند کار ساخت، مرمت، آماده‌سازی و پیشرفت فیزیکی کاروانسرای گردشگری چهارده مطلع شد. 

بخشی از کاروانسرای چهارده بیانگر معماری دوران صفویه و بخشی نیز مربوط به دوران قاجاریه است. 

این مجموعه تاریخی در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع و با زیربنای ۳ هزار متر مربع با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست مرمت و ساخت است. 

بلندترین بادگیر استان با ارتفاع بیرونی ۱۷ متر و داخلی ۱۵،۳۰ متر در این کاروانسرا قرار دارد. 

در این مجموعه ۲ هاستل کوچک و بزرگ، ۲۰ اتاق دابل کف خواب، ۴ اتاق VIP، رستوران با ۳ خط غذایی مجزا، کافی شاپ، کافی شاپ شبانه، بهارخواب، حوضخانه‌های مجزا برای بانوان و آقایان و ۵۷ سرویس بهداشتی مجزا برای رفاه حال مسافران و گردشگران طراحی شده است. 

بنابر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، نامزدی کاروانسراهای خراسان جنوبی برای ثبت در فهرست میراث جهانی مورد تایید قرار گرفته و در سال جدید میلادی به عنوان پنجمین اثر این استان، بعد از باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و توبافی روستای خراشاد، ثبت جهانی می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی امروز (پنجشنبه) در دومین سفر شهرستانی خود از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی طبس در حوزه مسکن، برق، راه و معدن بازدید کرد.

طبس در ۲۷۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد و با سه بخش مرکزی، دستگردان و دیهوک تنها شهرستان دارای فرمانداری ویژه در خراسان جنوبی است.

شهرستان طبس که از آن به عنوان بزرگترین شهرستان ایران یاد می‌شود، در چهارراه ارتباطی استان‌های خراسان جنوبی، یزد، کرمان و اصفهان قرار دارد.

عناوین برگزیده