تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۱۴۸۷۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جای خالی صنایع تبدیلی در بخش معادن چهارمحال وبختیاری

می متالز - نبود صنایع تبدیلی در بخش معادن چهارمحال و بختیاری سبب شده است تا بسیاری از مواد معدنی به صورت خام از استان خارج شده و ارزش افزوده ای ایجاد نشود.
جای خالی صنایع تبدیلی در بخش معادن چهارمحال وبختیاری

به گزارش می متالز، معادن یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی در استان‌ها به شمار می‌روند که زمینه ساز اشتغال است. فعال بودن معادن موجب ورود صنایع فرآوری و تبدیلی در مناطق می‌شود و در بخش‌های مختلف استخراج، تولید، حمل و نقل و… اشتغال ایجاد می‌شود.

در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷۸ معدن وجود دارد که بسیاری از این معادن تعطیل هستند. اشتغال معادن چهارمحال و بختیاری طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت حدود یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ نفر است.

معادن آن گونه که باید در مسیر توسعه اقتصادی چهارمحال و بختیاری نقش مؤثری نداشته است. بسیاری از مواد معدنی استخراج شده به صورت خام و بدون فرآوری از استان خارج می‌شود و ارزش افزوده‌ای برای استان ایجاد نمی‌کند.

در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷۸ معدن وجود دارد که در حال حاضر ۹۹ معدن فعال است معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷۸ معدن وجود دارد که در حال حاضر ۹۹ معدن فعال است.

مهرداد قاسمی دستگردی، سنگ لاشه، سنگ‌نما، سیلیس، سنگ گچ، خاک نسوز، سنگ‌های تزئینی و مواد اولیه سیمان را از مهمترین مواد استخراج شده معدنی استان عنوان و تصریح کرد: میزان ذخیره قطعی این معادن ۴۰۱ میلیون تن برآورد شده که سالانه حدود پنج میلیون تن استخراج می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: معادن تعطیل در این استان مشکلات مختلفی دارند که از مهمترین آنها قدیمی بودن تجهیزات، نبود راه دسترسی و نداشتن سرمایه در گردش و… است.

وی گفت: پنج معدن استان چهارمحال و بختیاری به علت نداشتن راه دسترسی در این استان تعطیل شده‌اند.

وی ادامه داد: یک پل قدیمی و تاریخی در مسیر جاده دسترسی این معادن بوده است که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از تردد کامیون بر روی این پل جلوگیری کرده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم اکنون این معادن تعطیل شده‌اند و بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث پل جایگزین و فعال شدن این تعداد معدن نیاز است.

وی در ادامه با بیان اینکه فعال سازی معادن از مهمترین برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری است، عنوان کرد: شش معدن راکد در استان چهارمحال و بختیاری در سال جاری به چرخه تولید بازگشتند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با فعال شدن این تعداد معدن بیش از ۳۵ شغل مستقیم در بخش معادن استان ایجاد شد.

وی ادامه داد: این معادن در زمینه تولید سنگ تزئینی و تولید شن و ماسه فعال شدند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه ورود سرمایه گذار در بخش فرآوری معادن چهارمحال و بختیاری ضروری است، ادامه داد: فرآوری مواد معدنی در این استان می‌توان زمینه ساز کاهش نرخ بیکار و رونق اقتصادی در این استان شود.

مطالعات اکتشافی در چهارمحال و بختیاری برای توسعه معادن مورد توجه قرار گرفته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بخش معادن از مهمترین ظرفیت‌های استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که توسعه این بخش مورد توجه جدی قرار گرفته است.

سجاد رستمی با بیان اینکه مطالعات اکتشافی در چهارمحال و بختیاری برای توسعه معادن مورد توجه قرار گرفته است، گفت: مطالعات اکتشافی در شهرستان‌های سامان و بن استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است و محدوده‌های مهم معدنی در این مناطق کشف شده است.

وی ادامه داد: شش محدوده معدنی در این دو شهرستان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: جذب سرمایه گذار و توسعه معادن از مهمترین اولویت‌های این سازمان در مسیر جهش تولید و ایجاد اشتغال است.

مدیر و مجری ایجاد طرح‌های زیربنایی معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور در سفر به چهارمحال و بختیاری، این استان را جزو ۱۲ استان غیر برخوردار ایران در حوزه معدن برشمرد و افزود: برنامه‌هایی برای اثربخشی مطلوب‌تر حوزه معدن در این استان برای سال‌جاری و سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

برنامه‌هایی برای اثربخشی مطلوب‌تر حوزه معدن در این استان برای سال‌جاری و سال آینده در دستور کار قرار گرفته است داریوش دیودیده گفت: در همین راستا برق‌رسانی به مجتمع معدنی باباحیدر شهرستان فارسان و تأمین زیرساخت‌های صنایع سنگ کژدمی گوشنگلی شهرستان بروجن تا پایان سال‌جاری آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به نیازهای فوری چهارمحال و بختیاری در حوزه زیرساخت‌های معدنی، مجتمع معدنی جونقان شهرستان فارسان در مرحله مطالعه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: برق‌رسانی و احداث جاده دسترسی مناسب مجتمع معدنی شماره دو شهرکرد با ۱۱ کارخانه سنگ‌شکن و آسفالت در سال آینده با همکاری ایمیدرو، وزارت نیرو، توانیر، خودیاری معدن‌داران و صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور تأمین زیرساخت‌های مناسب معدنی در استان‌های غیر برخوردار را ضروری دانست و اظهار داشت: هزینه‌های زیرساخت‌ها قابل‌توجه است و در توان سرمایه‌گذاران نیست، به همین علت، ایمیدرو حمایت‌های دولتی از سرمایه‌گذاران را انجام می‌دهد.

وی بیشترین نوع مواد معدنی چهارمحال و بختیاری را رسوبی دانست و گفت: امید است در نتایج مطالعات جدید این استان به عناصر فلزی و کمیاب دست یابیم.

مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور تاکید کرد: معادن چهارمحال و بختیاری می‌تواند علاوه بر تأمین نیازهای استان و استان‌های همجوار، برای صادرات پیشرو شود.

جذب سرمایه گذار در استان و بهره گیری از تجهیزات مدرن فرآوری مواد معدنی می‌تواند زمینه جهش این استان در بخش تولید شود کارشناس ارشد حوزه کارآفرینی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه معدن اظهار داشت: فرآوری محصولات معدنی در چهارمحال و بختیاری می‌تواند ارزش افزوده‌ای قابل توجهی برای استان ایجاد کند و این استان را به یکی از استان‌های برخوردار تبدیل کند.

سید جلال موسوی بیان کرد: جذب سرمایه گذار در استان و بهره گیری از تجهیزات مدرن فرآوری مواد معدنی می‌تواند زمینه جهش این استان در بخش تولید شود.

وی گفت: به عنوان مثال هم اکنون معادن سنگ تزئینی در استان وجود دارد که فرآوری سنگ‌های تزئینی در استان و صادرات این محصول جدا از توسعه اقتصادی استان موجب کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه تاکید کرد: فراهم آوردن زیر ساخت‌ها توسط دولت و تسهیل گیری در ارائه تسهیلات و مجوزها و… زمینه را برای ورود سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: توسعه بخش فرآوری محصولات معدنی نیازمند تدوین یک برنامه منسجم وبرنامه ریزی شده در این بخش است که در گام اول باید ظرفیت‌های استان در این بخش شناسایی و معرفی شوند.

موسوی تاکید کرد: در گام‌های بعدی نیز زیر ساخت‌ها توسعه داده شود و حمایت‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران در نظر گرفته شود.

توسعه بخش معدن در چهارمحال و بختیاری نیازمند توجه ویژه دولت به این استان است. فراهم آوردن زیر ساخت‌ها زمینه ساز ورود سرمایه گذار در بخش‌های فرآوری مواد معدنی در این استان است. توجه به فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی در این استان از جمله تولید سنگ‌های تزئینی می‌تواند این استان در مسیر رونق اقتصادی قرار دهد.

عناوین برگزیده