تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۱۴۸۷۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق کرمان در نشست مجازی بررسی راهکارهای تأمین مالی صادرات؛

تسهیلات حوزه صادرات پاسخگوی نیاز مالی صادرکنندگان نیست

می متالز - سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان می‌گوید: فقط یک درصد از مجموع تسهیلات پرداختی استان کرمان در سال جاری مربوط به تأمین مالی صادرکنندگان بوده که با توجه به حجم بالای صادرات و نیاز مبرم صادرکنندگان به تأمین مالی، این رقم بسیار ناچیز است.
تسهیلات حوزه صادرات پاسخگوی نیاز مالی صادرکنندگان نیست

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان می‌گوید: فقط یک درصد از مجموع تسهیلات پرداختی استان کرمان در سال جاری مربوط به تأمین مالی صادرکنندگان بوده که با توجه به حجم بالای صادرات و نیاز مبرم صادرکنندگان به تأمین مالی، این رقم بسیار ناچیز است.

به گزارش می متالز، رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان ازنظر پرداخت تسهیلات بانکی در ردیف آخر شبکه بانکی کشور قرار دارد، گفت: در سال 98 فقط نیم درصد تسهیلات استان مربوط به بانک توسعه صادرات بود و امسال این عدد به یک درصد رسیده که با توجه به حجم صادرات بالا و نیاز به تسهیلات صادراتی، این رقم بسیار ناچیز است.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست مجازی آشنایی با خدمات بانک توسعه صادرات ایران و بررسی راهکارهای تأمین مالی صادرات، افزود: استان کرمان درمجموع از گمرکات کشور سالانه دو میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات دارد که بانک توسعه صادرات فقط 12 میلیون و 600 هزار دلار تسهیلات ارزی در برابر حجم بالای صادرات پرداخت کرده و پاسخگوی نیاز مالی صادرکنندگان نیست.

او با تأکید بر اینکه صادرات استان ازنظر تأمین مالی به هنگام، با مشکلاتی روبروست، ادامه داد: هرسال بخشی از تسهیلات تلفیقی صندوق توسعه ملی و بانک عامل با بهره 14 درصد به صادرات محصولات استان اختصاص می‌یافت که امسال به دلیل الزامات سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر استفاده از سامانه‌های پایدار و بهین‌یاب مشکلاتی ایجاد شده و استان نتوانسته تاکنون از این تسهیلات استفاده کند.

طبیب زاده، اظهار کرد: از بانک توسعه صادرات این انتظار وجود دارد که تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان کرمان را متناسب با میزان صادرات آن در نظر بگیرد و از علی صالح‌آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درخواست می‌شود به‌عنوان عضو فعال در مجامع صادراتی کشور از صادرکنندگان دفاع کند.

او بیان کرد: نرخ کارمزد تسهیلات صادرات در کشورهای همسایه و رقبای صادرکنندگان ما بسیار کم و قابل‌مقایسه با کشور ما نیست که درخواست می‌شود برای تأمین مالی صادرکنندگان با نرخ بهره پایین چاره‌ای اندیشیده شود.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: به نظر می‌رسد دلیل فعال نبودن صادرات در کشور، عدم باور به این امر مهم است، اگرچه سخنرانی‌ها و نشست‌ها انجام می‌شود اما اقدامی صورت نمی‌گیرد.

او با اشاره به وجود مشکلات در گمرکات مرزی و نابسامانی مرزها که اتلاف زمان و هزینه‌هایی را در بر دارد، افزود: نباید این‌گونه باشد که محموله در حال ترخیص از گمرک با ممنوعیت روبرو و از ترخیص آن جلوگیری شود که این اقدام موجب از دست رفتن بازارها می‌شود.

طبیب زاده، به ذکر چند پیشنهاد به بانک توسعه صادرات پرداخت و گفت: صادرکنندگان درصورتی‌که ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات را داشته باشند آسان‌تر می‌توانند تسهیلات را دریافت کنند که در حال حاضر کارگزاری و نمایندگی این صندوق در استان وجود ندارد و پیشنهاد می‌شود بانک توسعه صادرات بخشی از مجموعه خود را به این صندوق اختصاص دهد.

رئیس اتاق کرمان افزود: نرخ کارمزد تسهیلات صندوق ضمانت صادرات نیز بالاست و این هزینه به هزینه‌های صادرکنندگان می‌افزاید. وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌ها برای گشایش مسیر توسعه در استان است، که این توسعه بدون صادرات و ورود بخش خصوصی ممکن نیست و باید تحول جدی در تأمین مالی صادرکنندگان ایجاد شود.

حمایت بیشتر بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان در شرایط سخت

در ادامه این نشست مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: امروزه با توجه به محدودیت‌های ارزی و کاهش صادرات نفت، افزایش صادرات غیرنفتی اهمیت بسیاری دارد و وظیفه ما حمایت از شرکت‌های صادرکننده در این شرایط دشوار است.

علی صالح‌آبادی، بیان کرد: اگرچه ممنوعیت‌ها و مشکلات گمرکی برای صادرکنندگان وجود دارد اما از سوی دیگر نیز برگشت ارز حاصل از صادرات آسان نیست و ریسک‌هایی برای صادرکنندگان ایجاد کرده، اما صادرکنندگان با جدیت به تلاش خود ادامه می‌دهند.

او با تأکید بر اینکه بانک توسعه صادرات بیشتر آمادگی سرویس‌دهی به صادرکنندگان را دارد، اظهار کرد: درخواست می‌شود همه صادرکنندگان حائز شرایط در استان مشتری بانک توسعه صادرات باشند و در اختیار گذاشتن تسهیلات با نرخ پایین‌تر از 14 درصد مشروط به تأمین منابع مالی است.

جایگاه ششم بانک توسعه صادرات کرمان در کشور

در ادامه این نشست رئیس بانک توسعه صادرات استان کرمان گفت: ظرفیت صادرات این استان بیانگر ضرورت توسعه خدمات این بانک به صادرکنندگان است و صادرات محصولات استراتژیک استان ازجمله پسته، خرما، محصولات معدنی، فولاد و صنایع خودروسازی می‌تواند پیشران اقتصاد کشور و محرک سایر بخش‌ها باشد.

طاهر دارآفرین، با بیان اینکه بانک توسعه صادرات کرمان تا پایان مهرماه سال جاری جایگاه ششم را در بین 38 شعبه این بانک در کشور داشته است، افزود: مصارف این بانک در پایان سال 98 حدود سه هزار و 245 میلیارد ریال بوده که این رقم تا پایان مهرماه 99 به هزار و 750 میلیارد ریال رسیده است.

او ادامه داد: همچنین مصارف شعبه کرمان در سال گذشته دو هزار و 264 میلیارد ریال بوده که امسال تا پایان مهرماه 99 به سه هزار و 572 میلیارد ریال رسیده است. دارآفرین، ضمن قدردانی از تلاش‌های اتاق کرمان و بخش خصوصی این استان اظهار کرد: در سه استان دیگر به‌جز کرمان خدمت کرده‌ام اما اتاق کرمان دیدگاه من را نسبت به تسهیلات و صادرات بسیار تغییر داده که امیدواریم بتوانیم بیش از گذشته در خدمت صادرکنندگان باشیم.

عناوین برگزیده