تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۱۰
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۱۴۸۹۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

منابع بانک مهر ایران به ۴۱۰ هزار میلیارد ریال رسید

می متالز - منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به ۴۱۰هزار میلیارد ریال رسیده که رشد ۴۰درصدی را به همراه دارد. این بانک منابع خود را از ۶۰هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵، به حدود ۳۰۰هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رساند؛ این روند نشان‌دهنده رشد متوسط ۷۰ درصدی منابع در هر سال است.
منابع بانک مهر ایران به ۴۱۰ هزار میلیارد ریال رسید

به گزارش می متالز، مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، از ادامه روند افزایش منابع این بانک در سال‌جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه در سال‌جاری نیز برخلاف چالش‌هایی که وجود داشت، این روند ادامه پیدا کرد.

البته مدیرعامل بانک مهر ایران اظهار کرد: موفقیت این بانک برای حفظ روند افزایش منابع در حالی اتفاق افتاده که سال ۱۳۹۹ با چالش‌هایی همچون شیوع بیماری کرونا و متاثرشدن کسب‌وکارها، امهال سه ماه اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه، رونق بازارهای موازی و... کار را برای فعالیت یک بانک قرض‌الحسنه دشوار کرده بود.

وی با بیان اینکه درصد رشد منابع بانک از درصد رشد نقدینگی تا ۳۰درصدی به‌طرز محسوسی بیشتر بوده، گفت: بانک مهرایران در طول این سال‌ها سهم خود را از بازار پول کشور افزایش داده است.

اکبری تصریح کرد: سه ماه امهال اقساط وام‌های قرض‌الحسنه که از سوی شورای پول و اعتبار به نظام بانکی تکلیف شد، برای ما چالش ایجاد کرد؛ در این سه ماه باید ۴۰هزار میلیارد ریال وصول می‌شد. برخی مشتریان با میل خود اقساط تسهیلاتشان را واریز کردند که ۷۰۰۰ میلیارد ریال بود، دو خط اعتباری ۶ماهه نیز از بانک مرکزی گرفتیم که مجموعا ۱۰هزار میلیارد ریال بود، اما وصول ۲۳هزار میلیارد ریال باقی‌مانده به تعویق افتاد و این مساله قدرت تسهیلات‌دهی بانک را متاثر کرد.

وی با تاکید براینکه در بانک مهرایران توجه ویژه‌ای به بحث حمایت از تولید داخلی داشته و دو طرح حمایت از کالای ایرانی و کالاکارت نیز در این زمینه اجرایی کرده‌ایم؛ گفت: برای نمونه در طرح کالاکارت مشتری بدون اینکه نزد بانک سپرده‌گذاری کند، کارت اعتباری ۲۰۰ میلیون ریالی از بانک دریافت می‌کند. به‌علاوه تفاهم‌نامه‌ای نیز با صندوق نوآوری و شکوفایی داریم و در چارچوب آن به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات می‌دهیم. تاکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که از تسهیلات بانک مهر ایران بهره‌مند شده‌اند، به ۵۵۰ شرکت می‌رسد. تقریبا ۶۵۰ میلیارد ریال در قالب بیش از دو هزار فقره تسهیلات به آنها پرداخت شده است.

وی با تاکید براینکه بانک مهرایران  در سال‌جاری یک میلیون و ۶۰۰هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده و همچنان معوقات آن کمتر از یک درصد است، افزود: بخشی از این عملکرد به کارکنان بانک برمی‌گردد که با رعایت بهداشت اعتباری درباره پرونده‌های تسهیلاتی و همچنین وصول به‌موقع مطالبات باعث شده‌اند این نسبت در بانک مهرایران پایین بماند.

مدیرعامل بانک مهرایران اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌های متعددی با نهادهای مختلف داریم که کمیته امداد امام‌خمینی(ره) یکی از آنهاست. همچنین در چارچوب همکاری با سازمان بهزیستی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز تسهیلات قابل‌توجهی را پرداخت کرده‌ایم. همه این تسهیلات قرض‌الحسنه بوده و با کارمزد حداکثر ۴ درصدی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس افراد می‌توانند با ایجاد درآمد پایدار، به‌تدریج خود را از تحت‌پوشش نهادهای حمایتی خارج کنند. بانک مهر ایران در مجموع ۸ میلیون فقره تسهیلات پرداخت کرده که ۵۰۰هزار مورد آن در این حوزه بوده است و این نشان می‌دهد یکی از اولویت‌های ما توانمندسازی این قشر از جامعه است. مدیرعامل بانک مهرایران با بیان اینکه  ۵۳۰ شعبه و سه هزار کارمند داریم، گفت: تعداد تسهیلات بانک از ۵۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۵ با رشدی قابل‌توجه به ۲ میلیون و ۳۰۰هزار مورد در سال گذشته رسیده است.

اکبری افزود: افتتاح حساب روی وب‌سایت بانک و نرم‌افزار همراه‌بانک ارائه شده است و مشتری در هر ساعت از شبانه‌روز، با تلفن‌همراه خود امکان افتتاح حساب را دارد و کارت بانکی نیز برایش فرستاده می‌شود.

وی ادامه داد: امکان درخواست تسهیلات به‌صورت غیرحضوری فراهم شده است؛ یعنی مشتری درخواست را به‌صورت غیرحضوری انجام می‌دهد و تا زمان دریافت تسهیلات تنها یک‌بار و آن هم برای ارائه تضامین به شعبه بانک مراجعه می‌کند. البته در حال تلاش هستیم تا همین یک بار مراجعه را نیز حذف کنیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر این ما امکان مشاهده میانگین حساب را نیز روی وب‌سایت بانک فراهم کرده‌ایم تا مشتریان از وضعیت حساب خود مطلع باشند. همچنین نخستین بانکی بودیم که کارت هدیه مجازی را ارائه کردیم.

اکبری با تاکید براینکه با راه‌اندازی سامانه میعاد، بسیاری از فرم‌های کاغذی شعبه نیز حذف شده و عملیات بانکی را بدون کاغذ انجام می‌دهیم، گفت: به این صورت که اگر فردی اصرار داشته باشد برای افتتاح حساب به شعبه مراجعه کند، تنها ارائه یک کارت ملی کفایت می‌کند و نیازی به ارائه کپی از مدارک شناسایی نیست. همچنین فرم‌ها الکترونیکی شده و امضای مشتری نیز به‌صورت الکترونیکی دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: خدمت احراز هویت دیجیتال که بانک مهرایران برای افتتاح حساب حضوری خود از آن بهره برد، مورد توجه نهادهای دیگر نیز قرار گرفت.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهرایران اظهار کرد: بانک یک بنگاه اقتصادی است و در وهله اول باید برای کسب درآمد و سودآوری فعالیت کند، اما می‌تواند در حد مقدورات خود، برخی منابع را نیز در جاهایی هزینه کند تا بخشی از مشکلات مردم مرتفع شود.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها اقدامات مختلفی در حوزه مسوولیت اجتماعی مانند ساخت یکصد واحد مسکونی برای سیل‌زدگان سه استان در سال گذشته و همچنین مشارکت در ساخت یک بیمارستان انجام دادیم. با این حال مهم‌ترین اقدامات بانک در این بخش بیمه کردن ۵۰۰هزار خانه روستایی در سه استان محروم کشور و همچنین صرف منابع دریافت شده از محل جریمه دیرکرد در امور عام‌المنفعه بود که هر دو برای نخستین‌بار در سطح شبکه بانکی کشور صورت گرفت.

عناوین برگزیده