به گزارش می متالز، آرش محبینژاد با اشاره به بسته پیشنهادی وزارت صمت برای اصلاح صنعت خودرو که اخیرا به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارسال شده است، تصریح کرد: در این بسته افزایش ۵۰ درصدی تولید مطرح شده که اجرایی شدن آن الزامات خاص خود را دارد.
وی با اعلام اینکه در این بسته اعلام شده میتوان قیمت خودروهای پرتیراژ ارزانقیمت را همچنان دستوری تعیین کرد به شرط آنکه قطعهساز و خودروساز دچار ضرر نشوند، افزود: در خودروهای کمتیراژ نیز آزادسازی قیمتها پیشنهاد شده است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور تصریح کرد: در بخش صنعت خودرو تامین نقدینگی نیز در این بسته مورد تاکید قرار گرفته است. سال گذشته قرار بود به استناد مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو ارائه شود اما متاسفانه فقط ۵ هزار میلیارد تومان از این منابع تخصیص پیدا کرد که در نهایت عایدی قطعهسازان از این رقم بسیار ناچیز بود. امسال تاکید شده مابقی این منابع به صنعت خودرو تزریق شود.
محبینژاد اضافه کرد: در تامین ارز موردنیاز و مواد اولیه خودروسازان و قطعهسازان نیز مواردی عنوان شده که بتوان با رفع آنها جهش تولید را در این بخش اجرایی کرد.
وی با تاکید براینکه کل مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان ۴۰ میلیارد تومان است، گفت: از این رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان معوق شده است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور بر اصلاح خرید قطعات توسط خودروسازان تاکید کرد و گفت: در این بسته اعلام شده برای جلوگیری از ضرردهی قطعهسازان اگر نهادههای تولید با ۱۰ درصد افزایش روبهرو شوند به همین میزان قیمت قطعات نیز اصلاح شود. در کنار این خودروسازان باید متناسب با این اصلاح قیمتها قراردادها را هوشمند کنند تا قطعهسازان از زیان خارج شوند.
محبینژاد تصریح کرد: در مجموع بسته اصلاح وضعیت صنعت خودرو به شورای هماهنگی سران سه قوه ارسال شده و آنها گفتهاند تا پایان این هفته تصمیمگیریهای لازم برای تصویب این بسته انجام خواهد شد.