تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۳۶
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۴۹۲۴۷

رشد ٢٧درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه ١۴٠٠

می متالز - رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه عمرانی کشور با رشد ۲۷ درصدی به ١٠۴ هزار میلیارد تومان برای سال آینده افزایش یافته است، گفت: تا پایان سال آینده ۶٠ بیمارستان، ١٠ پردیس سینمایی، ١۶٠٠ مدرسه، ١٢٠٠ کیلومتر راه‌آهن و ... ساخته خواهد شد.
رشد ٢٧درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه ١۴٠٠

به گزارش می متالز، سعید جغتایی ادامه داد:  بودجه کل کشور در لایحه ۱۴۰۰، دو هزار و ۴۳۶ هزار میلیارد تومان است که ۱۵۶۲ هزار میلیارد تومان آن بودجه شرکت‌های دولتی است و بودجه منابع عمومی دولت نیز  با کسر درآمدهای اختصاصی، بیش از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که از این‌میزان  ۱۰۴ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمرانی یا به اصلاح بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خواهد بود که صرف پروژه‌های عمرانی و زیر ساختی می‌شود.

او گفت: سال گذشته این بودجه حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان بود که اکنون با ۲۷ درصد رشد به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: با توجه به این‌که ما از سال‌های قبل هم همین روند را داشتیم و این برنامه ریزی انجام می‌شد، اولویت دولت اتمام پروژه های نیمه تمام اولویت دار بوده یعنی آنهایی که پیشرفت بالاتری داشتند و از اولویت بالاتری برخوردار بودند.

جغتایی ادامه داد: در بخش سلامت ما از هم اکنون تا ژایان سال آینده بیش از ۶۰ بیمارستان با ظرفیت بالغ بر ۱۰ هزار  تخت به بهره برداری خواهیم رساند و امیدواریم که برخی تا پایان سال به بهره برداری برسند.

او گفت: در بخش حمل و نقل نیز ما بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن را افتتاح خواهیم کرد، ۱۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگ راه را هم ان شاالله احداث خواهیم کرد، حدود ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته احداث و حدود ۱۵ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی روکش خواهد شد.

رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه افزود: علاوه بر اینها حدود ۴۵۰ کیلومتر خط دوم راه آهن هم تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، همچنین پروژه های مهمی مثل بخشی از پروژه راه آهن چابهار – زاهدان  درحدود ۲۵۰ کیلومتر تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد، راه آهن بستان آباد – تبریز، رشت – انزلی و یزد – اقلید ریز این پروژه ها است که حتما منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: همچنین حدود بیش از ۶۰۰ کیلومتر آزادراه را تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسانیم، ادامه آزادراه تهران – شمال که قطعه یک آن در انتهای سال ۹۸ به بهره برداری رسید، ادامه آن تا قطعه دوم و تونل البرز که بلندترین تونل خاورمیانه است ان شالله به بهره برداری خواهد رسید.

جغتایی افزود: آزادراه خرم آباد - اراک که ۶۷ کیلومتر است، آزادراه منجیل – رودبار و بخشی از آزادراه اصفهان – شیراز در حدود ۲۲۴ کیلومتر نیز ان شاالله بهره برداری خواهد شد.

او گفت: همچنین بیش از ۳۰ تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت بیش از ۶۵۰ هزار متر مکعب در شبانه روز به بهره برداری می رسد و دو زباله سوز در شهرهای شمالی نوشهر و ساری هم ان شالله به بهره برداری خواهد رسید که در بحث محیط زیست آنجا خیلی کمک خواهد کرد.

وی افزود: در خصوص مسکن نیز بیش از ۸۰ هزار واحد مسکن محرومین عمدتا در روستاها و حاشیه شهرها برای کسانی که واقعا توان آنها نبوده با کمک ۳۰ میلیون تومانی بلاعوض دولت و ۵۰ میلیون تومان وام ارزان قیمت تا پایان دولت ساخته خواهد شد.

او ادامه داد: همچنین در زمینه حمل و نقل نیز بیش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس بازسازی خواهد شد و حدود ۱۴۰ کیلومتر قطار شهری را در کلان شهرها که جمعا ۲۵۱ ایستگاه دارند،  به بهره برداری خواهیم رساند.

جغتایی گفت: در بخش منابع آب هم حدود ۱۵ سد با حجم مخزن بیش از ۱۳۴۰ میلیون مترمکعب به بهره برداری می رسد و ۱۱ طرح آبرسانی مثل خط انتقال تصفیه خانه در شهرهای مختلف بهره برداری خواهد شد.

رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه افزود: همچین ۱۰ هزار هکتار شبکه اصلی و ۲۵ هزار هکتار شبکه فرعی در حوزه کشاورزی بهره برداری خواهد شد.

او گفت: در بخش آموزش و پرورش هم ۱۶۰۰ مدرسه با ظرفیت ۱۰ هزار کلاس درس عمدتا تا پایان دولت تکمیل خواهد شد، نیز ما ۴۵ پروژه دانشگاهی و موسسات آموزش عالی با زیربنای بیش از ۱۸۰ هزار متر مربع در حوزه‌های مختلف مانند آموزشی، خوابگاهی و پژوهشی خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین در بحث صدا و سیما، توسعه و تکمیل پوشش دیجیتال تلویزیون در هزار نقطه از کشور و سه مرکز جدید صدا و سیما در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و همدان به بهره برداری خواهد رسید.

جغتایی ادامه داد: در زمینه ورزشی نیز بیش از ۲۵۰۰ پروژه ورزشی در سال آینده بهره برداری خواهد شد، همچنین ۱۰ پردیس سینمایی، ۱۹۳ کتابخانه عمومی و پروژه های مختلف دیگر هم به بهره برداری خواهد رسید که تعداد آنها خیلی زیاد است.

رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه افزود: چیزی که مهم است این‌که در این شرایط واقعا اگر این پروژه ها به بهره برداری برسد تحولی در سال آینده است که از ابتدای سال جاری آغاز شده است، به عنوان مثال راه آهن خواف – هرات را ما همین چند روز گذشته به بهره برداری رساندیم که البته پروژه‌های دیگری هم در دست بهره برداری است که ان شاالله اگر در این شرایط پروژه ها به بهره برداری برسد یک رشد خوبی در شاخص های مختلف از جمله شاخص های حمل و نقلی، بحث منابع آب و حوزه های دیگر مثل سلامت اتفاق خواهد افتاد.

عناوین برگزیده