به گزارش می متالز، سعید محمد اظهار داشت: تعریف طرح و احداث خط آهن خواف-هرات بین ایران و افغانستان، بر اساس منویات مقام معظم رهبری و با هدف اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران و توسعه ترانزیت ریلی منطقه اجرا شد؛ تکمیل این خط آهن ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی - غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان تسهیل میکند.
وی ادامه داد: با تکمیل این خط ریلی، ارتباط حمل و نقلی کشور افغانستان با ایران و بنادری نظیر بندر شهید رجایی به عنوان هاب کانتینری ایران و بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران گستردهتر میشود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا(ص) بیان کرد: خطآهن خواف-هرات، زمینهساز رشد و توسعه استانهای شرقی کشور نیز خواهد بود و موجب تسهیل، توسعه و تسریع مبادلات تجاری ریلی ایران و افغانستان خواهد شد.
محمد با اشاره به اینکه خط آهن خواف-هرات اولین راهآهن با عرض استاندارد در افغانستان است، افزود: این خط ریلی در 4 قطعه با طول 225 کیلومتر طراحی شده است، قطعات یک، دو و سه این خط ریلی تکمیل و هفته گذشته افتتاح شد، از این 3 قطعه، 2 قطعه در خاک ایران (خواف تا نقطه صفر مرزی شمتیغ) و یک قطعه در خاک افغانستان به طول 68 کیلومتر (از شمتیغ تا ایستگاه روزنک) است که توسط ایران و با سرمایهگذاری جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده است.
وی با بیان اینکه اجرای قطعه چهارم (ایستگاه روزنک تا هرات) در تعهد کشور افغانستان است، بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم این خط ریلی به طول 138 کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا در پاسخ به این سؤال که آیا قرارگاه خاتم تمایلی به اجرای قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات از ایستگاه روزنک در خاک افغانستان تا شهر هرات را دارد؟ گفت: این قطعه همانگونه که گفته شد در تعهد افغانستان و در خاک این کشور است، به جهت اهمیت استراتژیک تکمیل خط آهن خواف-هرات تا هرات و سپس اتصال به مزارشریف، ما در قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا برای اجرای این قطعه نیز اعلام آمادگی میکنیم.
محمد اضافه کرد: البته این منوط به درخواست کشور افغانستان است.
قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات شامل دو قطعه الف و ب احداث خواهد شد.
پیش از این معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از «تأمین مالی قطعه 4 راه آهن خواف-هرات» خبر داده و گفته بود: همچنین در مورد قطعه 4 ب هم از سوی مسوولان افغانستان به ما اعلام شد که مشغول طراحی هستند و در آیندهای نزدیک به مناقصه میگذارند.
به گفته عباس خطیبی طبق اعلام مسوولان کشور افغانستان تأمین مالی قطعه 4 الف و ب انجام شده است و در این باره مشکلی نیست.
وی از رضایت طرف افغانستانی از پیمانکاران ایرانی در خط آهن خواف-هرات گفته و افزوده بود: ما اصرار کردیم، حتما از ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکار ایرانی برای این پروژه (قطعه 4) استفاده شود که کشور افغانستان هم استقبال و اعلام کرد، پیمانکاران ایرانی برای اجرای این پروژهها بسیار خوب و با کیفیت عمل میکنند.
به گفته خطیبی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در این پروژه به خوبی عمل کرده است و ما رضایت کافی از آنها داریم، در این 140 کیلومتر خط آهن از خواف تا ایستگاه روزنک، زیرسازی قطعه داخل ایران به طول 78 کیلومتر و روسازی قسمت برونمرزی (قطعه 3) توسط قرارگاه خاتم اجرا شد که کار با کیفیت به سرانجام رسید و ما رضایت کافی داریم.