تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۴۰۵
کد خبر: ۱۴۹۵۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موجودی ۷/ ۵ میلیون تنی کالاهای اساسی گمرکات

می متالز - تازه‌ترین گزارش از وضعیت موجودی کالای اساسی در گمرک و بنادر نشان از افزایش موجودی کالای اساسی به ۷/ ۵ میلیون تن دارد.
موجودی ۷/ ۵ میلیون تنی کالاهای اساسی گمرکات

به گزارش می متالز، مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک ایران آخرین گزارش از وضعیت کالاهای موجود در گمرک و بنادر و همچنین جزئیات کالاهای اساسی را اعلام کرد. طبق این گزارش، تا تاریخ ۲۶ آذر امسال هفت میلیون و ۱۱۴ هزارتن کالای غیر‌کانتینری و همچنین ۹۲ هزار و ۸۲۱ (TEU) میزان موجودی کالاهای کانتینری است که ۹۰درصد آن را کانتینرهای پُر‌ وارداتی تشکیل می‌دهد. اما از مجموع بیش از ۱/ ۷میلیون تن کالای غیر‌کانتینری موجود در گمرک و بنادر، بیش از ۸/ ۳ میلیون تن به کالاهای اساسی اختصاص دارد.

 

۴۲ شناور به بنادر رسید

البته باید به موجودی کالاهای اساسی، حجمی از کالاها که در شناورهای کنار اسکله یا شناورهای منتظر در لنگرگاه برای تخلیه کالا هستند را اضافه کرد که در این حالت مجموع موجودی کالاهای اساسی به بیش از ۷/ ۵ میلیون تن می‌رسد. گزارش معاون فنی گمرک ایران نشان می‌دهد که تا ۲۶ آذر ماه، در مجموع ۴۲ شناور به بنادر رسیده که حاوی حدود دو میلیون تن کالای اساسی است؛ این در حالی است که ۲۱ شناور کنار اسکله با ۵/ ۹۹۲ هزار تن کالای اساسی قرار دارد و شامل جو، ذرت، سویا، دانه‌های روغنی، گندم و کنجاله‌سویا می‌شود. همچنین ۲۱ شناور در لنگرگاه در انتظار تخلیه هستند که موجودی کالاهای اساسی آن به بیش از یک‌میلیون تن شامل ذرت، جو، سویا و حبوبات می‌رسد.

 

در بنادر چقدر و چه کالایی وجود دارد؟

در رابطه با جزئیات موجودی ۸/ ۳ میلیون تنی کالاهای اساسی نیز در حال‌حاضر حدود ۷/ ۱ میلیون تن ذرت در گمرک و بنادر وجود دارد که بالاترین میزان بین کالاهای اساسی است. همچنین ۲/ ۲۹۳هزار تن گندم، ۹/ ۲۵۷‌هزار تن جو، ۸/ ۴۴۴‌هزار تن سویا، ۷/ ۱۰۶‌هزار تن برنج، ۵/ ۱۸۳‌هزار تن شکر، ۴/ ۴۵۲‌هزار تن روغن‌خام و ۷/ ۳۸۳‌هزار تن دانه‌های روغنی در بنادر موجود است. اما در بین بنادر، بیشترین موجودی کالا به بندر امام خمینی‌(ره) با بیش از ۷/ ۲ میلیون تن اختصاص دارد. بعد از آن بندر شهید‌رجایی بیش از ۲/ ۴۴۸‌هزار تن، بندر امیرآباد ۳/ ۲۸۷‌هزار تن، بندر نوشهر ۱/ ۱۵۱‌هزار تن، بندر‌انزلی ۶/ ۱۱۵هزار تن، بندر فریدون‌کنار ۹/ ۲۵‌هزار تن، بندر چابهار ۸/ ۲۰‌هزار تن، بندر لنگه ۵/ ۱‌هزار تن، بندر شهید‌باهنر ۶۲۷‌تن، بندربوشهر ۱۳۸‌تن و بندر آستارا ۱۲‌هزارتن موجودی دارد.

با انباشت میلیون‌ها تن کالا در گمرک و بنادر که عمده آن را کالای اساسی و مواد اولیه تولید تشکیل می‌دهد و انتقاداتی که در رابطه با موانع پیش‌روی ترخیص این کالاها وجود داشت، در نهایت طی مذاکرات صورت گرفته در آبان امسال، مصوبه‌ای در راستای تسهیل ترخیص کالا با تاکید بر رفع موانع ارزی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صادر شده که طی آن صاحبان کالای اساسی و مواد اولیه تولید طبق شرایط تعریف‌شده امکان اقدام برای ترخیص دارند. آخرین گزارشی که مدتی پیش از سوی وزارت صمت و گمرک ایران منتشر شد، نشان داد که بعد از اجرایی شدن این مصوبه در ۱۷ آبان حدود ۴ میلیون تن کالا ترخیص شده که البته در این مدت میزان ورود شناورهای حاوی کالاهای اساسی به گمرک و بنادر نیز قابل‌توجه بوده است.

عناوین برگزیده