تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۱۴۹۶۲۹
سرویس خبر : انرژی

پیش‌بینی درآمد ۳۶ میلیارد دلاری نفت و گاز در بودجه ۱۴۰۰

می متالز - دولت و سازمان برنامه و بودجه ۳۶.۴ میلیارد دلار صادرات نفت وگاز در لایحه بودجه سال آینده برآورد کردند که سهم دولت ۱۷.۳ میلیارد دلار می‌شود.
پیش‌بینی درآمد ۳۶ میلیارد دلاری نفت و گاز در بودجه ۱۴۰۰

به گزارش می متالز، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رقم صادرات نفت و میعانات گازی را ۲.۳ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده است.

سازمان برنامه و بودجه در بخش منابع ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت و گاز و میعانات) را ۱۹۹ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که با ارقام محاسباتی هر بشکه نفت خام ۴۰ دلاری، تسعیر ۱۱۵۰۰ تومانی منظور کرده است.

طبق قانون برنامه ششم توسعه سهم صندوق توسعه ملی سال آینده از صادرات نفت و گاز و میعانات ۳۸ درصد است که البته دولت پیشنهاد کرده این سهم به ۲۰ درصد تقلیل یابد و مابه التفاوت ۲۰ تا ۳۸ درصد به صورت قرض به دولت برسد.

علاوه بر این ۱۴.۵ درصد نیز سهم شرکت ملی نفت خواهد بود همچنین باید سهم مناطق محروم را نیز به این موارد اضافه کرد.

حالا طبق محاسبات باید دید چقدر دولت باید نفت و گاز بفروشد که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن را در بودجه هزینه کند؟

سازمان برنامه و بودجه در گزارشی که راجع به ویژگی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تهیه کرده به محاسبات این مساله پرداخته است.

دولت درآمد ارزی صادرات نفت را ۳۳.۵۸ میلیارد دلار و صادرات گاز را ۲.۹ میلیارد دلار پیش بینی کرده که در مجموع ۳۶.۴۸ میلیارد دلار خواهد بود.

از این رقم، سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی ۱۳.۸۶ میلیارد دلار خواهد بود.

سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت نیز ۵.۲۹ میلیارد دلار برآورد شده است. در بودجه شرکت‌های دولتی نرخ محاسباتی تبدیل به ریال نیز ۲۵۰۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در نهایت سهم ۴۷.۵ درصدی دولت نیز ۱۷.۳۳ میلیارد دلار می‌شود.

عناوین برگزیده