به گزارش می متالز، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، منظور از نرخ تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطهای در آذرماه ۱۳۹۹ به عدد 44.8 درصد رسیده؛ یعنی خانوار کشور بهطور میانگین ۴۴.۸ درصد بیشتر از آذر ۱۳۹۸ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردهاند.
نرخ تورم نقطهای آذرماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل 1.6 واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروه عمده خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات با افزایش ۱.۳ واحد درصدی به ۵۷.۹ درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش ۳.۱ واحد درصدی به ۳۸.۷ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوار شهری 44.2 درصد است که نسبت به ماه قبل ۱.۵ واحد درصد کاهش نشان میدهد. همچنین این نرخ برای خانوار روستایی ۴۸.۰ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۳ واحد درصد کاهش داشته است.
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه آذر ۱۳۹۹ به 2.0 درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۳.۲ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات و کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ترتیب ۵.۰ درصد و ۰.۵ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار شهری 1.9 درصد بوده که نسبت به ماه قبل، ۲.۸ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار روستایی ۲.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۹ واحد درصد کاهش داشته است.
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه آذرماه ۱۳۹۹ برای خانوار کشور به 30.5 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱.۵ واحد درصد افزایش نشان میدهد.
همچنین نرخ تورم سالانه برای هر دو گروه خانوار شهری و روستایی برابر ۳۰, ۵ درصد است که برای خانوار شهری ۱.۵ واحد درصد افزایش و برای خانوار روستایی ۱.۷ واحد درصد افزایش داشته است.
در گروه عمده خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه روغنها و چربیها (روغن مایع، روغن نباتی جامد)، گروه شیر، پنیر و تخممرغ (شیر پاستوریزه و غیرپاستوریزه، دوغ پاستوریزه، تخممرغ)، گروه میوه و خشکبار (نارنگی، پرتقال، انار)، گروه آشامیدنیها (نوشابه گازدار، آبمیوه، چای خارجی بستهای) میشود. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه مبلمان و لوازم خانگی (انواع شوینده، بخاری گازی)، گروه هتل و رستوران (غذاهای آماده)، پوشاک و کفش بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.
همچنین گروه حملونقل (انواع اتومبیل سواری) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آذرماه ۱۳۹۹ برای دهکهای مختلف هزینهای از 27.9 درصد برای دهک اول تا ۳۷.۲ درصد برای دهک دهم است.