تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۱۵۰۱۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آیا رونق سنگ آهن در سال 2021 ادامه خواهد یافت؟

می متالز - قیمت سنگ آهن 62٪ که اخیراً به طور غیرمنتظره ای از 164 دلار بالاتر رفته است، باعث شده استرالیا برآورد صادرات مواد معدنی و انرژی خود را در سال 2021 حدود 9٪ افزایش دهد.
آیا رونق سنگ آهن در سال 2021 ادامه خواهد یافت؟

به گزارش می متالز،  انتظار می رود درآمد حاصل از بزرگترین صادر کننده سنگ آهن جهان در سال آینده به بالاترین رکورد برسد.

سنگ آهن به دلیل تقاضای زیاد چین و قطع پیوسته عرضه در برزیل، به بالاترین سطح نه ساله خود رسیده است. سیتی گروپ پیش بینی می کند که این ماده اولیه تولید فولاد در سال 2021 بالای 100 دلار در هر تن باقی بماند.

قیمت آن در سال 2020 به طور متوسط حدود 90 دلار در هر تن بود. از طرف دیگر، یکی از اعضای انجمن آهن و فولاد چین گفت که رشد اخیر تا حدودی به دلیل فعالیت های سفته بازی بوده است و انتظار می رود با اشباع کامل بازارها و خروج دلالان از بازار  قیمت ها اصلاح شود.

بازار فولاد و سنگ آهن ایران را در دوره بعد از کرونا چگونه ارزیابی می کند؟

دوره پس از کرونا زمانی است که ویروس کنترل می شود یا 80٪ افراد علیه بیماری واکسینه شده اند. مسئله فعلی واکسن کرونا قیمت پرداختی توسط مردم است، در حالی که بسیاری از کشورها این واکسن را به صورت رایگان یا با یارانه زیاد در اختیار مردم قرار می دهند، اما مشخص نیست که دولت برای مردم ایران نیز همین کار را انجام خواهد داد یا خیر.

به عنوان مثال هزینه تزریق واکسن کرونای چینی  400 دلار و نزدیک به 10 میلیون تومان برای هر نفر خواهد بود و اگر دولت بیش از 90٪ هزینه را به مردم ایران پرداخت کند، این امکان وجود دارد که 80٪ مردم بتوانند خود را واکسینه کنند و پس از آن می توان گفت که دوره پس از تاج گذاری آغاز شده است. اما به طور کلی، بازار فولاد و سنگ آهن کشور سال خوبی در سال 2021 خواهد داشت.

زیرا ما در ایران با رکورد تولید در صنعت فولاد روبرو بودیم که مطابق با شرایط فعلی و برنامه ریزی از پیش تعیین شده، مطابق با چشم انداز 1404 است. در مورد سنگ آهن، می توان گفت که ما با کمبود این ماده معدنی روبرو هستیم و باید مطالعات لازم برای اکتشافات جدید انجام شود و سرمایه گذاری های جدیدی توسط شرکت های داخلی (خصوصی و دولتی) انجام شود تا کمبود سنگ آهن در این کشور جبران شود.

عناوین برگزیده