به گزارش می متالز، انتظار میرود خط قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) فعالیتهای خود را از اوایل سال ۲۰۲۱ به منظور تقویت تجارت پاکستان با ترکیه و ایران از سر بگیرد.
عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل ترکیه پس از دهمین نشست وزرای حمل و نقل و ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در استانبول، گفت: راه آهن پاکستان، ایران و ترکیه به صورت دو جانبه توافق کردهاند که به زودی فعالیت منظم این خط آهن را از سربگیرند. انتظار می رود که این فعالیت ها در سال 2021 از سرگرفته شود.
به نوشته این گزارش، فعالیت آزمایشی خط آهن ITI در سال 2009 تحت پروژه سازمان همکاریهای اقتصادی آغاز شد. مسیر این خط آهن از سوی سازمان بینالملل به عنوان کریدور بین المللی این سه کشور شناخته و تاکنون فقط برای سفرهای آزمایشی استفاده شده است.
این خط آهن قصد دارد به میزان چشمگیری مسیر ترانزیت کالا از استانبول به اسلام آباد را کاهش دهد. در زمان آزمایش آن، قطار باری از اسلام آباد پس از نزدیک به 13 روز و طی مسافت 6500 کیلومتر به استانبول رسید. این مسیر بعدها بیشتر و به 11 و نیم روز کاهش یافت.
در مقایسه، انتقال کالا از کشورهای اروپایی به پاکستان از طریق راه دریایی تقریبا 45 روز زمان میبرد. حداکثر ظرفیت این قطار 20 واگن 40 فوتی است.
مجموع طول خط آهن پروژه اسلام آباد-تهران- استانبول 6500 کیلومتر است.
ایران: 2600 کیلومتر
ترکیه: 1950 کیلومتر
پاکستان: 1990 کیلومتر
گفته میشود تمامی این خط آهن برای هر سه کشور «فوق العاده پرمنفعت» است. هدف این خط لوله در ابتدا تقویت همکاری اقتصادی میان پاکستان، ایران و ترکیه و پس از آن با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی است.
در کنار ایران، پاکستان و ترکیه که از خط لوله ITI سود خواهند برد، کشورهای افغانستان،آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز متنفع خواهند شد.
هرچند این پروژه با هدف تقویت روابط اقتصادی میان کشور موسس عضو «اکو» راه اندازی شده است، با این حال، یک مسیر کوتاه، امن و مقرون به صرف انتقال کالا میان آسیا و اروپا ارائه می دهد و منافعش به کشورهای دیگر هم میرسد. این کریدور از ترکیه از طریق تونل زیر آبی «مارمارای» می تواند به شبکه ریلی اروپا متصل شود.
کشورهای دیگر نیز از ابتدا نسبت به پیوستن به این پروژه ابراز اشتیاق کردند و پیشنهاد دادند، این خط آهن تا بازارهای اروپایی و خاورمیانه توسعه یابد.
برآورد زمان سفر 11 روز که در مقایسه با زمان 45 روزه مسیر دریایی بسیار کمتر است.
کاهش بیش از 30٪ نرخ کرایه راه آهن در مقایسه با مسیرهای سنتی