تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۵۰۵۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مورد عجیب یک نماد اصفهانی در بورس/ حقوقی‌های «فولاد» خریدار شدند

می متالز - بررسی شرکت‌های اصفهانی فعال در بورس نشان می‌دهد از اردیبهشت تا به امروز که بورس فراز و نشیب زیاد را طی کرده و بیشترین صعود و سقوطش را در این مدت به ثبت رسانده، یکی از این نمادها شرایط متفاوتی را تجربه کرده است.
مورد عجیب یک نماد اصفهانی در بورس/ حقوقی‌های «فولاد» خریدار شدند

به گزارش می متالز، روزهای آخر پاییز بازارهای شهر از هر روز دیگری در این فصل آرامش بیشتری دارند، خبرهای خوش از روند تولید واکسن ایرانی کرونا در کنار کاهش مبتلایان و عدم وجود شرایط قرمز در سراسر کشور، همگی از بهبود وضعیت اقتصادی خبر می‌دهند.

در بازار ارز دلار مدتی است در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفته و نوسان آن کاهش یافته است، بر اساس آخرین اعلام صرافی ملی نرخ فروش هر دلار ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان تعیین شده و هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی که هفته گذشته بالای ۱۲ میلیون تومان معامله می‌شد ابتدای این هفته یک پله پایین‌تر آمد و امروز هم در محدوده ۱۱.۸ میلیون تومان خرید و فروش شد، این کاهش حباب سکه را کاهش داد با این حال هر گرم طلای ۱۸ عیار افت چندانی نداشته و در محدوده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

این هفته برای بازار سرمایه خوب شروع شد، پس از گذراندن یک هفته قرمز رنگ در بورس، شنبه اکثر نمادها مثبت و به رنگ سبز درآمدند اما این خوشحالی ادامه نداشت و بازار در آستانه شب یلدا بار دیگر قرمز شد تا آینده بازار سرمایه همچنان قابل پیش‌بینی نباشد.

شروع خوب بورس در آخرین روزهای پاییز

شنبه ۲۹ آذرماه؛ با این که هفته گذشته شاخص کل ۶ درصد ریزش داشت و معمولاً روزهای شنبه بازار تحت تأثیر معاملات ساعت پایانی روز چهارشنبه آغاز به کار می‌کند، شدت یافتن تقاضا در همان دقایق ابتدایی بازار مشهود بود.

با توجه به حجم سنگین تقاضا، بیشتر نمادهای بورسی به صف خرید رسیدند به طوری که در ۳۰ دقیقه ابتدایی ارزش صف‌های خرید حدود ۳ هزار میلیارد تومان و ارزش کل صف‌های فروش حدود ۸۵۰ میلیارد تومان بود.

شاخص کل بورس روز گذشته با رشد ۲.۲۲ درصدی و افزایش ۳۱ هزار واحدی به ۱.۴۴۴ میلیون واحد رسید، همچنین شاخص هم‌وزن ۲.۰۳ درصد رشد کرد و با مثبت ۸۸۴۰ واحد از عدد ۴۴۵ هزار عبور کرد.

یکشنبه ۳۰ آذرماه؛ معاملات در روز گذشته پرحجم و مثبت و امیدوارکننده بود و دقایق ابتدایی امروز می‌رفت تا بازار قدم در مسیر روز گذشته بگذارد اما رفته رفته عرضه‌ها بیشتر شدند تا شاخص کل از مثبت به منفی برسد.

در پایان وقت بازار افت ۵ هزار و ۸۵۹ واحدی شاخص کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحدی قرار داد، با این حال شاخص‌ هم‌وزن ۰.۶ درصد رشد کرد، این رشد نشان دهنده حرکت متفاوت نمادهای کوچک‌تر از نمادهای شاخص ساز است.

حقوقی‌های «فولاد» خریدار شدند

در دو روز ابتدایی هفته شرکت‌های اصفهانی عملکرد متفاوتی داشتند، فولاد در معاملات روز شنبه خوش درخشید و دومین نماد اثرگذار بر شاخص کل بود اما امروز در حوالی صفر تابلو معامله شد، نکته قابل توجه در خصوص معاملات امروز فولاد خریدار بودن حقوقی‌ها بود، حقوقی‌های فولاد که معمولاً فروشنده هستند امروز ۷ میلیون سهم فروخته و در مقابل ۷۵ میلیون سهم خریدند.

روز گذشته ۲۹۴ میلیون و امروز ۱۸۳ میلیون از سهام فولاد جابجا شد و قیمت پایانی هر سهم این شرکت ۱۴۵۰ تومان رسید، سهام فولاد که تیرماه به ۲۳۰۰ تومان هم رسیده بود اواخر مهر از کانال ۱۶۰۰ تومان سقوط کرد و در دو ماه گذشته نتوانست به این عدد برسد.

شپنا یکی دیگر از نمادهای بزرگ اصفهانی بازار سرمایه این روزها شرایط مناسبی ندارد، این موضوع صندوق پالایشی یکم را نیز تحت تأثیر قرار داده، شرکت پالایش نفت اصفهان هفته دوم آذرماه تا حوالی ۲ هزار تومان هم رسید اما در ادامه بار دیگر وارد روند نزولی شد.

شپنا در جریان معاملات امروز از صفر تابلو به سمت صف فروش حرکت کرد تا با کاهش ۴ درصدی قیمت سهام به زیر ۱۵۰۰ تومان برسد، هر سهم صندوق پالایشی یکم که شامل ۴ پالایشگاه مهم کشور از جمله شپنا است نیز امروز بار دیگر افت کرد و به عدد ۹۱۰۰ تومان رسید.

 

مورد عجیب یک نماد اصفهانی در بورس

شیر پاستوریزه پگاه اصفهان از جمله سهم‌هایی بود که امروز به از مثبت شروع کرد و پس از یک رنج منفی به صف فروش نشست، نکته جالب در خصوص غشصفها ثابت ماندن قیمت سهام این شرکت است، با این که از اردیبهشت تا به امروز، بورس فراز و نشیب زیاد را طی کرد و بیشترین صعود و سقوطش را در این مدت به ثبت رسانده، شرایط برای غشصفها متفاوت بوده است.

هر سهم شیر پاستوریزه پگاه اصفهان در تاریخ‌های ۲۰ اردیبهشت، ۱۸ تیر، ۱۲ مرداد، ۱۵ شهریور، ۱۶ مهر، ۲۷ آبان و ۲۴ آذر حدود ۳ هزار تومان قیمت داشته، به عبارت دیگر محدوده نوسانی غشصفها کمی پایین و کمی بالاتر از ۳ هزار تومان بوده و عملا نه رشد قابل توجهی را تجربه کرده و نه افت جدی داشته است، قیمت پایانی این سهم امروز با ۳ درصد کاهش به ۲۸۵۰ تومان رسید.

دامنه قصفها که پس از شروع فعالیت بازارگردانی به ۱۰ درصد افزایش یافته بود قرار است از فردا به حالت قبل برگردد، قند اصفهان روز شنبه با تقاضای خوبی همراه شد و در سقف معاملاتی به صف خرید نشست، با این حال امروز در حوالی صفر تابلو خرید و فروش شد.

فروی که از نمادهای اصفهانی فعال در فرابورس است این روزها مورد استقبال سهامداران قرار گرفته، هر سهم ذوب روی اصفهان ۴۰ روز قبل در محدوده ۴۳۰۰ تومان معامله می‌شد، فروی امروز در با جابجایی ۱۰ میلیون سهم در سقف قیمتی ۶۶۰۰ تومان به صف خرید نشست.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد