به گزارش می متالز، داوود کریمی در خصوص تاثیر صنعت اسقاط بر تامین مواد اولیه مورنیاز خودروسازان اظهار داشت: به صورت مستقیم تاثیر ندارد به نحوی که آلیاژهای فلزی و خروجی اسقاط به صورت غیرمستقیم به کارخانه ذوب فولاد راه یافته و مواد اولیه این کارخانجات محسوب میشود و از سوی دیگر خودروساز مصرفکننده ورقهای فولادی است.
وی افزود: آلیاژهای فلزی پس از ذوب به عنوان مواد اولیه به خطوط تولید صنعتگران و تولیدکنندگان رفته و چدن، آلومینیوم، روی، سرب و پلاستیک حاصله به صورت غیرمستقیم در خدمت تامین مواد اولیه صنعت خودرو قرار میگیرد.
نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور در خصوص تاثیر افت فعالیت اسقاط بر تامین مواد اولیه صنایع از جمله صنعت خودرو گفت: در حال حاضر بر اساس آمار وزارت صمت، سالیانه 32 میلیون تن فولاد در کشور تولید میشود و برای اینکه گندله و سنگ معدن قابلیت تبدیل و ذوب شمش فولاد را داشته باشد، باید 12 تا 20 درصد از 32 میلیون تن فولاد که قریب به 7 میلیون تن میشود، متشکل از ضایعات آهنی و 80 درصد گندله و سنگ آهن باشد که همان سرریز کوره است.
کریمی با بیان اینکه استفاده از ضایعات آهن برای خطوط تولید اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: صنعت فولاد کشور نیازمند سالانه 7 میلیون تن ضایعات آهن است در حالی که ضایعات آهنی که در سطح کشور از محل تخریب ساختمانها، ضایعات فلزات خانگی و ضایعات فلزات خودرو به دست میآید در مجموع به 3.5 میلیون تن نمیرسد.
وی تصریح کرد: در مجموع حدود 3 میلیون تن ظرفیت خالی در بخش ضایعات آهن در کشور داریم که از کشورهایی نظیر اوکراین و چین تامین میشود.
نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور گفت: طی سه سال اخیر که تولید ضایعات آهن در کشور کاهش یافت، تولیدکنندگان ناچار شمش فولاد چینی را نو خریده و ذوب میکردند.
کریمی با بیان اینکه در کشور در مجموع کمبود ضایعات آهن داریم، گفت: یکی از بهترین مسیرهایی که می شود این کمبود را جبران کرد با توجه به میزان حجم و جرم فیزیکی شکل گرفته در قالب خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده است که بخش اعظم کمبود نیاز کشور را تامین کرده و ما را از واردات بینیاز میکند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این پتانسیل از مجاری اسقاط خودروهای فرسوده در کشور وجود دارد و علاوه بر آن مراکز اسقاط به عنوان یکی از تامینکنندگان غیرمستقیم هستند که در حال حاضر در دوران رکود و تعطیلی به سر میبرند.