تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۳۹۴
کد خبر: ۱۵۱۱۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انفجار قیمت سیمان در راه است/ مسوولین رسیدگی کنند

می متالز - عرضه محصولات شرکت سیمان تهران به دلیل نداشتن سوخت متوقف شد و بازار سیمان شهر تهران با کمبود سیمان بیش از ۵۰ درصدی روبروست.
انفجار قیمت سیمان در راه است/ مسوولین رسیدگی کنند

به گزارش می متالز، قیمت سیمان به عنوان یکی از مصالح ساختمان و عمرانی سال‌هاست با قیمت گذاری دستوری تعیین می‌شود تا با کنترل قیمت تاثیری که این ماده اولیه بر صنعت ساختمان سازی و عمرانی می‌گذارد، مدیریت شود.

این تصمیم دولت باید با ایجاد اطمینان خاطر در تامین سوخت این شرکت‌های سیمانی همراه شود اما در واقع شاهد هستیم که یک هزار و ۶۰۰ نفر از کارکنان شرکت سیمان تهران به دلیل قطع گاز این کارخانه بیش از ۳ روز است که بیکار هستند. آغاز قطعی جریان گاز شرکت سیمان تهران از روز  جمعه  ۵ دی ماه ۹۹ شروع شده و به‌رغم پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

میزان  روزانه نیاز تهران به سیمان ۲۵ هزار تن است وبیش از ۱۴ هزار تن برابر با ۵۰ درصد نیاز عمرانی سیمان شهر تهران را شرکت سیمان تهران تولید می‌کند.با قطع سوخت این شرکت سیمانی، از امروز شریان عرضه تولیدات این شرکت به بازار به طور کامل قطع شد و در روال درست بازار باید این کمبود را به زودی احساس کند چرا که با کم شدن عرضه سیمان و ثابت بودن تقاضا دلال‌ها قیمت سیمان را افزایش می‌یافت اما جو روانی ایجاد شده بر این خبر قیمت سیمان را تا کیسه ای ۵۰ هزار تومان نیز در برخی مصالح فروشی‌ها بالا برد. 

سید عباس حسینی، عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و مدیرعامل شرکت سیمان تهران، در ارتباط با شرایط کنونی کارخانه سیمان تهران بیان کرد: به جز سه کارخانه سوخت اصلی شرکت‌های سیمانی کشور گاز است. سوخت جایگزین در زمان قطعی گاز، مازوت است. در بین شرکت‌های سیمانی، شرکت سیمان تهران یک استثناء است و به دلیل نزدیکی به تهران نمی تواند از مازوت به عنوان سوخت جایگزین  استفاده کند چرایی منع مصرف مازوت نیز به خاطر آلودگی بیشتر این سوخت نسبت به گاز است.

وی در ارتباط با چرایی قطع عرضه سیمان شرکت سیمان تهران بیان کرد:  جمعه جریان گاز شرکت سیمان تهران قطع شد و درخواست‌ها و پیگیری‌های این شرکت برای وصل مجدد شریان گاز به نتیجه ای نرسید، امروز با توجه به نبود سوخت برای تولید سیمان، عرضه سیمان از شرکت سیمان تهران قطع شد. این شرکت برای دریافت مجدد سوخت با تمام مقامات مربوطه تماس داشته اما هنوز در بروکراسی عریض و طویل این درخواست مسکوت ماده است. بیش از یک هزار و ۶۰۰ نیروی شرکت سیمان تهران بیکار هستند و خط تولید این شرکت با هزینه بالا از مدار تولید خارج شده است.

حسینی افزود: هزینه تولید سیمان به خاطر قیمت گذاری دستوری نسبت به میزان فروش بالا است و با این قطع گاز، هزینه سربار نیز اضافه شده است.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به بازار مصرف سیمان تهران بیان کرد: شرکت سیمان تهران بیش از ۵۰ درصد سیمان در استان تهران را تامین می‌کند. با عدم عرضه سیمان در بازار مصرف و کاهش عرضه نسبت به تقاضا، مصرف کنندگان سیمان با مشکل روبرو شده اند.

بروکراسی عریض و طویل اداری روند وصل مجدد شریان گاز شرکت سیمان تهران را با مشکل موجه کرده است که امیدواریم قبل از آن که دلالان قدرت عمل را به دست بگیرند، مدیران ارشد دیسپچینگ فکری به حال تامین گاز شرکت هایی همچون شرکت سیمان تهران کنند.

عناوین برگزیده