تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۱۵۱۳۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران:

فروش ورق فولاد منطقی نیست

می متالز - عباس هاشمی گفت: تولیدکنندگان بزرگ هرگز ورق فولاد را نمی‌فروشند چون همین الان هم فقط بخشی از محصول موردنیاز خود را از بورس تامین می‌کنند.
فروش ورق فولاد منطقی نیست

به گزارش می متالز، عباس هاشمی، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعضی کارخانجات بخشی از ورق تهیه شده را در بازار به فروش می‌رسانندگفت: این موضوع در هر صنعتی، امکان وقوع دارد اما به ضرس قاطع می‌توان گفت که تولیدکنندگان بزرگ هرگز چنین کاری نمی‌کنند چون همین الان هم فقط بخشی از نیاز خود را می‌توانند از طریق بورس تامین کنند.

این کار اگر هم صحت داشته باشد توسط کسانی انجام می‌شود که پروانه تولید دارند اما عملاً تولید چندانی ندارند. وزارت صمت از طریق سایت بهین‌یاب در حال شناسایی این برندهای متفرقه است. امیدواریم این کار به نحو احسن انجام شود که ورق فولاد به صورت مستقیم به دست تولیدکنندگان واقعی برسد نه واسطه‌ها.

ادامه عرضه اختصاصی، تصمیم درستی بود

وی در ادامه گفت: حدود ۹۰ درصد تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی، عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هستند. آنها ورق را به طور مستقیم از کارخانجات فولادی نمی‌خرند.

عباس هاشمی، دبیر کل انجمن لوازم خانگی ضمن بیان این موضوع گفت: «صنعت لوازم خانگی جزء صنایعی است که مشمول سهمیه ورق فولاد هستند و ورق موردنیاز خود را از بورس کالا می‌کند. طبق تصمیم و تائید وزارت صمت، ورق صنعت لوازم خانگی به صورت اختصاصی در تالار فرعی انجام شود. ورق اختصاص داده شده، چندان تکاپوی نیاز این صنعت را نمی‌کند اما عرضه اختصاصی را باید به فال نیک گرفت. وزارتخانه تصمیم داشت به این رویه پایان دهد اما انجمن، صمت را به ادامه روند مجاب کرد.

این تصمیم به حال صنعت مفید است و در این زمینه کمک بزرگی به حساب می‌آید. تولیدکنندگان متناسب با گرید و ابعاد موردنیاز، سفارش‌گذاری و برای تولید خود برنامه‌ریزی می‌کنند. حداقل فایده این تدبیر آن است که خیال تولیدکننده به نسبت راحت می‌شود و می‌داند که نیاز او تامین می‌شود و می‌تواند به تولید خود ادامه دهد».

کارخانجات، آماده عرضه مستقیم

چندی پیش از طرحی سخن به میان آمد که طبق آن قرار بود که امکان فروش مستقیم لوازم خانگی به زوج‌های جوان فراهم شود. این طرح به کجا رسید؟ عباس هاشمی در این رابطه  گفت: قرار بود که زوج‌های جوان، سبد کالایی کاملی را به طور مستقیم از تولیدکنندگان بخرند تا هزینه تمام‌شده کاهش یابد. البته موفقیت این نوع طرح‌ها در گرو آن است که تولیدکنندگان مشتاق به همکاری با طرح، استانداردهای کیفی لازم را حفظ کنند. اگر مقدمات کار فراهم شود کارخانجات آمادگی دارند که لوازم خانگی را به قیمت درب کارخانه به زوج‌های جوان ارائه کنند. اگر این اتفاق بیفتد به طور میانگین حدود ۲۵ درصد در هزینه خرید صرفه‌جویی می‌شود.

عناوین برگزیده