تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۱۵۱۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۶ قدم واردکنندگان برای انتخاب صرافی‌ها در نیما

می متالز - درپی تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر ورود صرافی‌ها به معاملات ارز، واردکنندگان باید برای انتخاب صرافی و دریافت ارز ۱۶گام را بردارند.
۱۶ قدم واردکنندگان برای انتخاب صرافی‌ها در نیما

به گزارش می متالز، بانک مرکزی سه‌شنبه دو هفته گذشته با ابلاغ بخشنامه جدیدی عملیات معاملات رسمی ارز در سامانه نیما از سوی صرافی‌ها را مجاز اعلام کرد که طبق آن هر واردکننده برای انتخاب صرافی و خرید ارز مستقیم با صرافی از سامانه نیما، باید 16 گام را پشت سر بگذارد:

گام اول: بازرگان با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت سفارش اقدام می‌کند.

گام دوم:  بازرگان به شعبه‌هایی از بانک عامل که در ثبت سفارش انتخاب کرده،مراجعه و با ارایه اطلاعات ثبت سفارش درخواست تعیین ارز می‌کند.

گام سوم: بانک عامل باید با مراجعه به سامانه پورتال ارزی از بانک مرکزی درخواست گواهی ثبت آماری از نوع بانکی-نیما کند.

گام چهارم: در صورتی که گواهی ثبت آماری مورد تائید بانک مرکزی قرار بگیرد، بانک عامل موظف است تضامین لازم را از بازرگان مطابق بند ق بخش اول مجموعه مقررات ارزی اخذ و تائیدیه آن را در سامانه تامین ارز اعلام کند.

گام پنجم: بازرگان با مراجعه به سامانه جامع تجارت و انتخاب گزینه خرید ارز در بخش مدیریت عملیات ارزی بانکی می‌تواند مستقیما نسبت به درخواست خرید ارز برای ثبت سفارش اقدام کند. در این صورت مسئولیت خرید ارز بر عهده واردکننده خواهد بود.

گام ششم: صرافی‌های مجاز با مراجعه به سامانه سنا و انتخاب تب نیما بر روی درخواست‌های خرید ارز ثبت شده، پیشنهادهای فروش ارز را ثبت می‌کنند.

گام هفتم: بازرگان یکی از پیشنهادهای صرافی‌ها را به دلخواه انتخاب می‌کند.

گام هشتم: بازرگان کل مبالغ ریالی معامله را به حساب اعلام شده صرافی واریز می‌کند.

گام نهم: صرافی حواله ارزی را به حساب فروشنده خارجی صادر می‌کند.

گام دهم: پس از صدور حواله ارزی به حساب فروشنده خارجی، بانک عامل موظف خواهد بود با مراجعه به سامانه مدیریت تعهدات ارزی نسبت به ثبت ابزار پرداخت در قالب برات بدون تعهد اقدام کند.

گام یازدهم: بازرگان لازم است اسناد حمل ثبت سفارش را به بانک عامل تحویل دهد.

گام دوازدهم: بانک عامل باید با مراجعه به سامانه مدیریت تعهدات ارزی اسناد حمل را ثبت کند.

گام سیزدهم: بازرگان موظف است با مراجعه به سامانه جامع تجارت در بخش مدیریت عملیات ارزی بانکی اطلاعات منشا ارز را ثبت کند.

گام چهاردهم: بانک عامل با بررسی منشا ارز اقدام به صدور اعلامیه تامین ارز می‌کند.

گام پانزدهم: بازرگان با مراجعه به گمرک و ارایه شماره رهگیری اعلامیه تامین ارز اقدام به ترخیص کالا می‌کند.

گام شانزدهم: بازرگان پس از ترخیص کالا جهت رفع تعهد و دریافت تضامین باید به بانک عامل مراجعه کند.

5 نکته مهم

در روش‌های پرداخت ال سی با حواله کد بانک عامل تعهد پرداخت ابزار به بانک کارگزار را دارد. بانک عامل می تواند اقدام به ثبت درخواست خرید ارز از طریق سامانه تامین ارز پرتال ارزی کند.

نرخ قیمت ارز پیشنهاد شده از سوی صرافی‌ها باید بیشتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی باشد. نرخ اعلامی بانک مرکزی در سایت آن به صورت روزانه منتشر می شود.

در مواردی که الزاماباید مبالغ ارزی از سیستم بانکی به حساب فروشنده خارجی واریز شود، تامین ارز می تواند به دو صورت انجام گیرد.در حالت اول بانک عامل مستقیما از سامانه نیما اقدام به خرید ارز کند و در حالت دوم، بازرگان ارز مورد نیاز را از سامانه نیما خریداری و به حساب بانک عامل واریز کند سپس بانک عامل آن ارز را به فروشنده خارجی حواله کند.

در صورتی که روش پرداخت بازرگان به فروشنده خارجی به صورت حساب باز(نسیه) باشد، گام‌های ۵ تا ۹ بعد از گام ۱۵ انجام می‌پذیرد.

ابزار پرداخت بسته به نوع روش پرداخت می‌تواند به صورت ال سی با حواله نیز ثبت شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده