تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۵۱۹۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ابوترابی:

زمینه حضور بخش خصوصی در کاراکاس هرچه زودتر فراهم شود/ معادن ونزوئلا، گنج دست نخورده هستند

می متالز - عضو هیات اعزامی پارلمانی ایران به ونزوئلا با اشاره علاقه ونزوئلا برای سرمایه گذاری بیشتر ایران در این کشور، گفت: بسترهای لازم برای حضور بخش خصوصی را باید هرچه زودتر فراهم کنیم.
زمینه حضور بخش خصوصی در کاراکاس هرچه زودتر فراهم شود/ معادن ونزوئلا، گنج دست نخورده هستند

ابوالفضل ابوترابی در مناظره خانه ملت درباره طرح تشکیل وزارت امور شهدا و ایثارگران

به گزارش می متالز، ابوالفضل ابوترابی در تشریح سفر هیات پنج نفره پارلمانی ایران  به کشور ونزوئلا، گفت: در این انتخابات 40 کشور به عنوان ناظر بین المللی حضور داشتند که روسیه،ترکیه،ایران و پارلمان اروپا از مهمترین هیات های حاضر در کاراکاس بودند. انتخابات پارلمان ونزوئلا به جهت  طرح ادعای تقلب از سوی آمریکا و صهیونیست ها از حساسیت ویژه ای برخوردار بود.  

وی بیان کرد:اظهارات ضد ایرانی مایک پمپئو نشان داد که حضور هیات  پارلمانی ایران خاری در چشمان آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. هیات پارلمانی ایران حضور فعالانه ای را نسبت به کشورهای حاضر در جریان نظارت بر انتخابات مجلس ونزوئلا داشت و در این مدت  با نیکلاس مادور رئیس جمهوری ونزوئلا، معاون اول رئیس جمهور این کشور و وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار کردیم.

وی عنوان کرد: از آنجایی که  ونزوئلا دارای بیشترین معادن طلا دنیا،جنگل،طبیعت،کنجاله،سویا، ذرت و نهاده های دامی  است می توان این کشور را گنج دست نخورده دانست.

ابوترابی با اشاره علاقه ونزوئلا برای سرمایه گذاری بیشتر ایران در این کشور، گفت: دولت زمینه های لازم برای حضور بخش خصوصی را باید هرچه زودتر فراهم کنیم.

وی با اشاره به دیدار هئیت 5 نفره پارلمان ایران با معاون اول رئیس جمهوری ونزوئلا، گفت: خانم دلسی رودریگز ضمن طرح مواضع استکبارستیزی با رد ادعاهای وزیرامور خارجه آمریکا مبنی بر وجود تقلب در انتخابات مجلس این کشور او را زامبی خطاب کرد و به پمپئو یاد آور شد وقتی  ترامپ ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری کشورتان را دارد  باید دهنتان را ببنید و نسبت به تقلب در انتخابات کشور های دیگر حرفی نزنید.

وی ادامه داد: رودریگز ضمن محکومیت  طرح های جنایتکارانه ترامپ  حضور هیات ناظران پارلمان ایرانی در انتخابات مجلس ونزوئلا را فصل جدیدی در روابط بین دو کشور خواند و از سفر خود به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

عضو هیات اعزامی پارلمان ایران به ونزوئلا تصریح کرد: هیات پنج نفره پارلمانی ایران ضمن بازدید از مراکز اقتصادی ایرانی مانند مگاسیس ، اقدامات صورت گرفته شده در زمینه صادرات محصولات غذایی و ساختمانی مانند کاشی، سنگ، سیمان و ابزار مربوط به ساخت و ساز را مورد بررسی قرار دادند.

وی تاکیدکرد: ونزوئلا بستری بکر و عالی است، برای همین با تقویت روابط تهران-کاراکاس می توانیم ضمن دور زدن تحریم‌های ظالمانه علیه  کشورمان با آن‌ها مقابله کنیم.  

ابوترابی با انتقاد از کم توجهی  دولت در گسترش روابط با ونزوئلا عنوان کرد:  با توجه به پتانسیل بالای این کشور در بحث مقابله با تحریم ها  باید روابطمان  با کشورهای دوستی مانند ونزوئلا بیش از پیش تقویت کنیم. 

 

مشارکت 31 درصدی مردم ونزوئلا در انتخابات مجلس موسسان

وی درباره میزان مشارکت مردم ونزوئلا در انتخابات مجلس  موسسان گفت: با توجه به وجود مشکلات سیاسی- اقتصادی  در این کشور مشارکت مردمی در این دوره 31 درصد بود که  در بیشتر کشور ها همین حدود است. به دلیل اینکه ونزوئلا هنوز راه مقابله با تحریم ها را یاد نگرفته، فشار شدید اقتصادی اثر زیادی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس موسسان گذاشته است. 

وی ادامه داد: در شرایطی که تحریم‌های آمریکا، ونزوئلا را در شرایط سخت اقتصادی قرار داده، خوان گایدو و حامیان آمریکایی-صهیونیستی او  با فتنه و آشوب به دنبال ایجاد نا آرامی در این کشور بودند اما مردم ونزوئلا به دور از جنجال و هیاهو با مشارکت خود تودهنی محکمی به این افراد زدند.

وی درباره میزان کارآمدی سیستم انتخابات ونزوئلا گفت: این کشور دو قوه شهروندی و ملی دارد که شامل دادستانی، بازرسی و کمیسیون ملی انتخابات  می شود و شرح وظایف این دو قوه مانند شورای نگهبان است.

عضو هیات اعزامی پارلمان ایران به ونزوئلا بیان کرد: کمیسیون ملی انتخابات  به دلیل قرار داشتن در زیر مجموعه قوه ملی در برگزاری انتخابات مستقل است، برای همین کسی نمی تواند به آن امر و نهی کند ولی نامزدها برای اعتراض می توانند به این کمیسیون مراجعه کنند.

وی افزود: اعضای کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا توسط نمایندگان مجلس موسسان این کشور انتخاب می شوند و عزل اعضا تنها با حکم دادگاه امکان پذیر خواهد بود. کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا به منظور فراهم شدن امکان حضور تمامی افراد انتخابات این کشور به دو  صورت حزبی و انفرادی انتخابات را برگزار می کند.

وی بیان کرد: 3 کرسی از مجلس ملی ونزوئلا به بومی های این کشور اختصاص دارد، ضمن این که کاندیداها با هماهنگی کمیسیون ملی انتخابات در هنگام اخذ رای و شمارش آرا می توانند در شعبه های از پیش تعیین شده نماینده داشته باشند.   

عضو هیات اعزامی پارلمانی ایران به ونزوئلا ابراز کرد:کمیسیون ملی انتخابات به منظور کاهش امکان تقلب در انتخابات به احزاب اجازه می دهند تا طریق استقرار نمایندگان خود در شعب رای گیری متوجه رای طرفدارانشان شوند. 

وی درباره نحوه ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس ونزوئلا گفت: داوطلبان از دل احزاب بیرون می آیند و بررسی صلاحیت توسط آن ها تاییدیه می گیرد و رد صلاحیت ها توسط دادگاه صورت می گیرد. 

ابوترابی عنوان کرد: در ونزوئلا از جمعیت 30 میلیون نفری،  14 هزار نفر به مرحله کاندیداتوری رسیدند  در حالی که در انتخابات مجلس یازدهم  11 هزار نفر به مرحله اصلی رقابت  راه یافتند که قابل قیاس نیستند. 

وی درباره نحوه تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس موسسان ونزوئلا گفت: تبلیغات نامزدها بر بسترهای مجازی و حزبی صورت می‌گیرد و به  دلیل  این که  احزاب هوادارانشان در بخش های مختلف شهرها می شناسند نامزد ها حق چسباندن عکس و پوستر ندارند.

عضو هیات اعزامی پارلمانی ایران به ونزوئلا تصریح کرد: در ونزوئلا احزاب با مشارکت خود از  طریق  تایید صلاحیت متقاضیان، به انتخابات گرما می بخشند به همین دلیل باید به مقوله احزاب در کشورمان بیشتر توجه کنیم.   

وی افزود: اقداماتی در ایران برای فرهنگ سازی به منظور مشارکت احزاب در فرآیند انتخابات  انجام شده که نمونه آن، طرح قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری است که با مشارکت احزاب حجم بررسی  صلاحیت ها توسط شورای نگهبان کاهش پیدا می کند.

ابوترابی درباره ارزیابی ونزوئلا از حضور هیات پارلمانی ایران در انتخابات مجلس این کشور گفت: همانطور که قبلا گفتم آن ها استقبال گرمی از هیات ایرانی داشتند و  تمام تمرکز صهیونیست ها و آمریکایی ها بر هیات پارلمان ایران بود.

وی ادامه داد: علیرغم این که هیات های روسیه و ترکیه جزو هیات های بزرگ حاضر در کاراکاس  بودند اما هیات پارلمانی ایران  بیش از سایر کشور های حاضر مورد توجه بود  به خصوص گایدو،آمریکا و صهیونیست ها با ذکر نام هیات ایرانی همه تمرکز بر روی حضور هیات پارلمانی ایران برد.

عضو هیات اعزامی پارلمان ایران به ونزوئلا عنوان کرد: با توجه  به این که کشور ونزوئلا که از باب استکبار ستیزی و تحریم مورد ظلم قرار گرفته از  دولت انتظار می رود که ضمن توجه ویژه ای به  این کشور آن ها در سختی ها یاری دهد.

عناوین برگزیده