به گزارش می متالز، حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از فرمول جدید قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت، گفت: تدوین فرمول قیمتگذاری خودرو باید براساس منطق و استدلال علمی باشد، حال این سوال ایجاد میشود که چه منطق و مبنایی پشت این مدل قیمتگذاری است؟ آیا تاکنون این نوع قیمتگذاری، بازار خودرو را ساماندهی کرده است؟
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت بازار در یک ماه اخیر نزولی بود اما از روز گذشته با اعلام فرمول جدید قیمتگذاری افزایشی شده است بنابراین این مدل به دنبال منطقی و متعادل کردن بهای چهارچرخ ها در بازار نیست.
وی با بیان اینکه اگر هدف از افزایش قیمت کارخانهای خودرو، حمایت از خودروسازان است در وهله نخست باید قیمت کنونی چهارچرخ ها در کارخانه موردارزیابی قرار گیرد، اضافه کرد: در شرایطی که یکی از محورهای تحقیق و تفحص نمایندگان از صنعت خودروسازی، گلایه و انتقاد آنها از قیمت خودرو است، چگونه باید قیمت خودرو براساس فرمول های جدید مجدد افزایش یابد؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره فرمول قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت و درج موضوع افزایش تولید در آن، ادامه داد: در صورتی که در حال حاضر خودروسازان توان تولید دارند، موظف هستند بدون موضوعاتی مانند افزایش قیمت، تیراژ تولید را بیشتر کنند اما اگر ظرفیت تولید نداشته باشد، مشوقهایی مانند رشد قیمتی نیز نمیتواند کاری خاصی انجام دهد و تیراژ تولید را افزایش دهد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه در شرایط کنونی هر تصمیم که ثبات بازار را به بهانههایی مانند افزایش تولید و... از بین برد، درست و منطقی نیست، تصریح کرد: وزیر صمت باید به این موضوع ورود کند زیرا این تصمیم با شعارهای وی مبنی بر متعادل کردن قیمتها همخوانی ندارد.
به گفته فیروزی فرمول قیمت گذاری شورای رقابت موجب تداوم فضای رانتی در بازار خودرو میشود، زیرا از آنجا که با فرمول این شورا قیمت کارخانهای خودرو افزایش مییابد، بهای چهارچرخها در حاشیه بازار نیز با رشد همراه است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در فرمول قیمتگذاری خودرو، بهای سه ماه گذشته مدنظر قرار میگیرد این درحالی است که بازار در این ماه از ثبات برخوردار نبود بنابراین این تصمیم منطقی نیست.