تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۱۵۲۰۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چهار و نیم درصد ذخایر مس دنیا در ایران است

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی مس با برشمردن ظرفیت‌های بی‌نظیر حوزه معدن به‌ویژه مس که شاید روزی به‌تنهایی بتواند جای درآمد نفت را بگیرد، گفت: برنامه داریم طی چهار سال آینده جزو ۱۰ کشور برتر مس دنیا شویم.
چهار و نیم درصد ذخایر مس دنیا در ایران است

به گزارش می متالز، اردشیر سعدمحمدی درباره وضعیت صنعت مس اظهارداشت: امسال که قرار است ایران رکورد 280 هزار تن تولید مس را بزند سهم ما در بخش تولید؛ یک و یک دهم تا یک و دو دهم درصد در جهان است اما حدود چهار و نیم درصد ذخایر دنیا را داریم. این عدد نشان می‌دهد که ما در این فضا عقب هستیم، می‌توانیم ایجاد‌اشتغال کنیم و این نیاز جامعه است، می‌توانیم درآمد ارزی کشور را در تولید ناخالص کشور افزایش دهیم اما با استراتژی مناسب. وی با‌اشاره به اینکه سال گذشته 528 میلیون تن ذخیره جدید مس به کشور اضافه کردیم، افزود: یعنی 528 تا  10 میلیارد تومان به ارزش دارایی‌ها اضافه شده است که می‌شود عددی بالای پنج هزار میلیارد تومان. ضمن اینکه ارزش بازار مس در بورس 30 هزار میلیارد تومان بود و امروز که با شما صحبت می‌کنم ارزش سهم ما بیش از 320 هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ادامه داد: سود مس در پایان سال 97 بالغ بر 4900 میلیارد تومان بود که در پایان سال 98 به 12 هزار و 150 میلیارد رسید. در شش ماهه نخست 99 ما از 10 هزار و 200 میلیارد تومان عبور کرده‌ایم و تا پایان سال هم این رقم به‌طور حتم افزایش خواهد یافت. سعدمحمدی با بیان اینکه در آسیا رتبه ما تقریباً بین چهارم تا هفتم است، افزود: در دنیا نیز ما بین پانزدهم تا بیستم تولیدکننده مس هستیم (منظور در تولید معدن، ذوب و پالایش است). قصد من این است که جزو 10 شرکت برتر دنیا قرار بگیریم. امکانات تحقق این هدف وجود دارد و حتی برنامه آن را هم تدوین کرده‌ایم. تا 1403 این اتفاق می‌افتد و ما به آن 10 شرکت خودمان را نزدیک می‌کنیم و مفهومش به‌لحاظ اقتصادی این است که درآمد را به چهار و نیم میلیارد دلار برسانیم.

وی تصریح کرد: ما با شرکت اقماری خودمان 20 هزار نفر هستیم. بازنشسته‌هایی که شرکت مس دارد خودشان در واقع مستقیم از ما حقوق می‌گیرند حدود 4700 نفر هستند، حدود سه‌هزار نفر هم بازنشسته‌های تأمین اجتماعی داریم که به آنها هم کمک معیشتی صورت می‌گیرد، مجموعاً شاید خانواده مس یک چیزی حدود 30 هزار نفر است. در سال 98 یک امتحان برگزار کردیم و 500 نفر را در کرمان استخدام کردیم که امسال مصاحبه‌هایشان انجام شد و 500 نفر جذب شدند.

منبع: کیهان
عناوین برگزیده