تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۵۲۱۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تخصیص دلار 4200 تومانی به واردات خودرو های لوکس ضرورت ندارد

می متالز - یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروی وارداتی، کالایی لوکس محسوب می شود و دادن دلار ۴۲۰۰ تومانی به این دسته از کالاها تا زمان محقق شدن برنامه های ارزی دولت، ضروری نیست.
تخصیص دلار 4200 تومانی به واردات خودرو های لوکس ضرورت ندارد

به گزارش می متالز، امیرحسن کاکایی گفت: در بازه قیمتی 20 تا 140 میلیون تومانی خودرو در بازار همه چیز تحت کنترل دولت است و بیشتر مصرف کنندگان خودرو نیز در این بازه قیمتی به دنبال اتومبیل های دلخواهشان می گردند.

وی به شرایط امروز ایران و مواجهه با مشکلات ارزی اشاره کرد و گفت: اکنون به گفته مسئولان، ارز به اندازه کافی وجود دارد، اما بحث اصلی کنترل و مدیریت مصرف آن است.

این کارشناس خودرو با طرح این پرسش که آیا در چنین شرایطی تخصیص ارز به خودروهای خارجی ضرورت دارد یا خیر؟ افزود: با تخصیص حتی یک دلار برای واردات خودرو مخالفم زیرا کمتر از پنج درصد خودروهای موجود بازار را خودروهای خارجی تشکیل می دهند و در شرایط کنونی جامعه، اولویت با 95 درصد دیگر است که عامه مردم را تشکیل می دهند.

کاکایی ادامه داد: بخشی از مصرف کنندگان 5 درصد خودروی وارداتی که شاید یک درصد آن ها را شامل شوند، افرادی متمولی هستند که هرچقدر برای خرید یک خودرو هزینه کنند، برایشان تفاوتی نمی کند و روی سخن اصلا با این مصرف کنندگان نیست.

وی گفت: متقاضیان چهار درصد باقی مانده را نیز افرادی تشکیل می دهند که به دنبال خودروهایی در بازه قیمتی حدود 150 تا 400 میلیون تومانی در بازار هستند و در این زمینه نیز باید گفت که التهابات و رشد قیمتی که این روزها شاهد آن هستیم، بالاخره پایان می یابد و قیمت ها به ثبات خواهند رسید، زیرا با افزایش قیمت ها از یک حد به بعد دیگر خریداری وجود نخواهد داشت.

این کارشناس خودرو تصریح کرد:معتقدم باید بگذاریم رشد قیمتی در این گروه از خودروها افزایش یابد تا به نقطه تعادل برسد و نگرانی دولتمردان نیز نه این گروه، بلکه عامه مردم و تولید باید باشد.

کاکایی افزود: راه حل نظارتی نیز در این زمینه جوابگو نیست، زیرا وقتی اصل مالکیت خصوصی را پذیرفته ایم، افراد می توانند خودروی خود را به هر قیمتی بفروشند و حتی اگر نظارت ها را تشدید کنیم، در نهایت می گویند نمی خواهیم بفروشیم.راه حل در چنین بحران سازی هایی آن است که مردم باید خویشتنداری نشان دهند و از خرید غیر ضروری خودداری کنند، همچنین اجازه دهند که دولت کارش را انجام دهد.

وی گفت: دولت با اقدام هایی نظیر ندادن ارز به خودروهای خارجی، در حال کنترل بازار ارز است و باید اجازه دهیم به این حرکت های خود ادامه دهد تا این بازار را نیز به تعادل برساند. خرید خودروهایی در بازه قیمتی 150 تا 400 میلیون تومان که کالایی لوکس محسوب می شود، خواسته ای است که می تواند به تعویق بیفتد، زیرا خودروهای لوکس دیگری با قیمت هایی پایین تر وجود دارد که افراد می توانند آن ها را بخرند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه برای تنوع طلبی انسان هیچ حد و حصری وجود ندارد، تاکید کرد:درست نیست افراد پاسخ به تنوع طلبی خود را از دولت خواستار باشند.

کاکایی با اشاره به شرایط فعلی سیاسی و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، گفت: باید با تداوم شیوه اقتصاد مقاومتی به دولت کمک کنیم تا در برابر بدخواهان نظام ایستادگی کند نه اینکه در شرایط فعلی کار اضافه بتراشیم و در این شرایط از مردم انتظار می رود با خویشتنداری در خرید این خودروها، موجب افزایش بی رویه قیمت ها نشوند و حاشیه و تنش برای دولت ایجاد نکنند؛ موضوعی که در شرایط کنونی بازار مسکن نیز انتظار می رود.

وی افزود: تقویت تولید داخلی یک نیاز اساسی است، زیرا شرایط حساس کنونی بار دیگر ثابت کرد حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی ما را به سر منزل مقصود می رساند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده