تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۱۵۲۲۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد:

دولت به نقض تعهدات بورسی «نوردکاران» ورود کند

می متالز - مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: براساس قواعد موجود، نوردکاران باید درصد بالایی از تولیداتشان را در بورس کالا عرضه کنند اما همه این تعهدات انجام نشده است و بخشی از محصولات نوردی در خارج از بورس و در بازار آزاد به فروش می‌شود؛ این اتفاق، فقط با نظارت دقیق دولت و شناسایی افرادی که تعهدات خود را انجام نداده‌اند قابل‌کنترل خواهد بود.
دولت به نقض تعهدات بورسی «نوردکاران» ورود کند

به گزارش می متالز، وحید یعقوبی در این باره گفت: عدم ایفای تعهد عرضه کافی در بورس کالا فقط به نوردکاران بازنمی‌گردد و برخی دیگر از تولیدکنندگان مثل تولیدکنندگان فولاد القایی نیز این عدم تعهد را دارند.

او در خصوص شرکت‌هایی که شمش مورد نیازشان را از بورس خریداری کرده‌اند اما محصولات تولیدی خود را به بورس نمی‌آورند اظهار کرد: این اتفاق به دلیل ضعف نظارت می‌افتد. نوردکاران وقتی شمش را از بورس با قیمت پایین خریداری می‌کنند موظف هستند محصول تولید شد با این شمش را هفته بعد در بورس عرضه کنند. بنابراین در صورت عدم ایفای تعهدات، دولت لازم است ورود جدی داشته باشد و با در نظر گرفتن جرائمی برای متخلفان آن‌ها را ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها و تعهداتشان کند.

براساس این گزارش، محمد جعفر صالحی معاون خرید ذوب آهن اصفهان به تازگی در خصوص عدم رعایت تعهدات نوردکاران در بورس گفت: نوردکاران شمش را از بورس می خرند اما طبق استاندارد و به میزان اعلام شده، عرضه نمی کنند. برای مثال اگر 100هزار تن شمش را با قیمت نظارت شده وزارت صمت دریافت کنند، انتظار این است تا براساس ضریب تبدیل شمش به محصول، 95 هزار تن محصول نهایی در بورس عرضه شود اما آیا این میزان را عرضه می کنند؟

صالحی اعلام کرد: واقعیت این است که برخی نوردکاران بخشی از محصول نهایی را خودشان در بازار توزیع می کنند و بخش دیگر را برای مثال میلگرد را همسان با قیمت شمش صادر می کنند.

به گفته این فعال بازار فولاد، اتفاقی که می افتد این است که نوردکاران محصول خود را در خارج از کشور به شرکتی که وابسته به خودشان است می فروشند؛ در حقیقت این شرکت ها میلگرد را خودشان به خودشان می فروشند و چون درآمدشان دلاری است سود سرشاری بدست می آورند.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت: اما در مورد فولادسازان اینطور نیست. فولادسازان مازاد نیاز را صادر می کنند و ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی می دهند. به عبارتی رانتی که در اختیار نوردسازان که بخش خصوصی است در اختیار فولاد سازان نیست و موضوع مهم شفافیت عملکرد فولادسازان است.

وی در پایان اظهار داشت: گرچه عملکرد نوردکاران قابلیت نظارت دارد اما انجمن نورد کاران سازوکار درستی ندارد و منافع خودشان را دنبال می کنند و هیچ گونه نظارتی بر فعالیت آن ها صورت نمی گیرد.

عناوین برگزیده