تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۲۲
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۵۲۳۸۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
یک کارشناس خودرو مطرح کرد:

رکود در بازار خودرو به شدت تشدید می شود

می متالز - کارشناس خودرو: علت اینکه تاکنون فروش شرکت ها با توقف مواجه نشده تفاوت معناداری قیمت خرید از شرکت ها و بازار است ولی الزما این فروش هم در بازار امروز نه به آن سرعت و نه با آن حاشیه سود هراه است لذا پیش بینی من این است که رکود در بازار خودرو به شدت تشدید می شود.
رکود در بازار خودرو به شدت تشدید می شود

فربد زاوه کارشناس خودرو

به گزارش می متالز، فربد زاوه کارشناس خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: بعد از صحبت های رئیس شورای رقابت، نوسان اندکی در بازار خودرو اتفاق افتاد و ما بعد از چند هفته کاهش شاهد یک افزایش قیمت 5 درصد بودیم. منتها به نظر نمی رسد این موج ایجاد شده یک موج ماندگاری باشد و بیشتر از نرخ تورم بتواند تاثیرگذار باشد.

این کارشناس خودرو در مورد علت رکود رد بازار خودرو گفت: رکود بازار دو علت اصلی دارد. یکی از علت های آن رکود فصلی است. ما همیشه به صورت سنتی در آذر و دی شاهد رکود هستیم و کمترین میزان معاملات را ما همیشه در دو نقطه در سال داریم، یکی در آذر  و دی و دیگری نیمه دوم فروردین و اردیبهشت و در این دو نقطه حجم معاملات خیلی پایین می آید. علت دیگر هم این است که میزان قدرت خرید مردم و قیمت خودرو در کشور ما خیلی زیاد شده است، لذا مردم قدرت خرید خودرو را ندارند. این موضوعی است که خیلی هم به تورم برنمی گردد یعنی چه فضا تورمی بماند چه نماند فرقی نمی کند، زیرا تعداد کسانی که می توانند در حال حاضر حدود 200 میلیون تومان خودرو بخرند؛ قطعا قابل مقایسه با جامعه 2 سال قبل که متوسط قیمت 20 میلیون تومان بود نیست. لذا این طبیعی است که حجم بازار از حدود یک میلیون و پانصد هزار تا ششصد هزار دستگاه و به کمتر از پانصد هزار تا ششصد هزار دستگاه برسد.

زاوه با بیان این مطالب افزود: علت اینکه تاکنون فروش شرکت ها با توقف مواجه نشده تفاوت معناداری قیمت خرید از شرکت ها و بازار است و مردم برای اینکه از این تفاوت قیمت معنادار سود ببرند؛ خرید می کنند به امید اینکه بتوانند در بازار بفروشند. ولی الزما این فروش در بازار امروز هم نه به آن سرعت و نه با آن حاشیه سود قبل همراه است و پیش بینی من این است که رکود در بازار ایران به شدت تشدید می شود.

این کارشناس خودرو در پاسخ به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر روی بازار خودرو گفت: دلار و فلزات گرانبها در همه بازارها مثل دماسنج اقتصاد هستند و اولین جایی که تغییرات کلان اقتصادی خودش را نشان می دهد در نرخ ارز و فلزات گرانبها است، ولی اینکه فکر کنیم تغییر قیمت دلار و طلا باعث می شود قیمت خودرو تغییر کند؛ اشتباه است. زیرا دلار و طلا عامل تورمی نیستند و  این ها خودشان معلول تورم هستند.

زاوه در ادامه گفت: اینکه قیمت ارز پایین بیاید می تواند ناشی از آزاد شدن منابع مالی دولت باشد که باعث می شود قیمت ارز کاهش پیدا کند، اما این به معنای غیب شدن حجم نقدینگی که در کشور وجود دارد نیست. مگر اینکه بانک مرکزی برای کاهش این نقدینگی اقدامی یا تغییری در پایه پولی و مالی ایجاد کند تا تورم کنترل شود. لذا در شرایط مالی و پولی فعلی اگرحجم ورودی دلار را زیاد کنیم و قیمت دلار هم پایین بیاید؛ نرخ سایر کالاها پایین نمی آید. زیرا حجم ریالی که در بازار وجود دارد بسیار زیاد است و این خودش تشدید رکود می کند.

این کارشناس خودرو در خاتمه خاطر نشان کرد: ما برای اینکه تورم منفی داشته باشیم و قیمت ها پایین بیاید ساده ترین کار تغییر در سیاست های پولی و مالی دولت است که متاسفانه هیچ علامتی را در این زمینه نمی بینیم. نه در بودجه 1400 و نه در سیاست های بانک مرکزی نشانی از این تغییر برای کاهش حجم پولی دیده نمی شود؛ لذا در حال حاضر امیدی به تورم منفی وجود ندارد، مگر اینکه سیاست ها در آینده تغییر کند.

عناوین برگزیده