تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۵۲۵۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عسگری با اشاره به تشکیل فراکسیون دیپلماسی اقتصادیِ محور مقاومت و همسایگان:

دیپلماسی اقتصادی هوشمند راهی موثر در راستای مقاوم کردن اقتصاد

می متالز - عسگری رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادیِ محور مقاومت و همسایگان گفت: دیپلماسی اقتصادی هوشمند راهی موثر در راستای افزایش رشد اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد کشور با توجه به تحریم‌های اقتصادی-سیاسی است.
دیپلماسی اقتصادی هوشمند راهی موثر در راستای مقاوم کردن اقتصاد

مهدی عسگری

به گزارش می متالز، مهدی عسگری با اشاره به ضرورت تشکیل فراکسیون دیپلماسی اقتصادیِ محور مقاومت و همسایگان، گفت: پس از هفت سال مجاهدت محور مقاومت، اکنون فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط حداکثری و استفاده از دیپلماسی اقتصادی و عمومی، برای افزایش روابط سازنده بین ملت‌های محور راهبردی مقاومت فراهم است. در حال حاضر سوریه و عراق نیز تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارند. اما با وجود ارتباط حسنه ایران با کشورهای محور مقاومت و همسایگان همچنان استفاده هوشمند از دیپلماسی اقتصادی دراین کشورها صورت نپذیرفته است.

نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی را یکی از اهداف این فراکسیون دانست و گفت: با توجه به ضعف دستگاه دیپلماسی بویژه در حوزه اقتصادی و عدم توجه لازم به ظرفیت‌های موجود در کشورهای منطقه، دیپلماسی پارلمانی می‌تواند بستر مناسبی برای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف و ایجاد جبهه دفاع اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی با اشاره به سهم اندک ایران از بازار کشورهای همسایه افزود: بازار کشورهای همسایه ایران شامل 15 کشور دارای مرز خاکی و دریایی به‌دلایلی همچون سهولت دسترسی، موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی ایران، وجود اشتراکات فرهنگی، مذهبی، زبانی و تمدنی و امکان صادرات مجدد کالاهای تولید ملی به بازارهای فرامنطقه‌ای از طریق کشورهای همسایه، دارای اهمیت راهبردی است و در هر برنامه‌ای برای توسعه تجارت خارجی و صادرات کالاهای ایرانی، باید در اولویت قرار گیرند. با این وجود طی همه این سال‌ها، ایران سهم شایسته‌ای در این بازار 1200میلیارد دلاری به‌دست نیاورده است؛ به‌طوری که سهم کشورمان، تنها در حدود 2.3درصد بوده است.

عسگری در خصوص مطلوب نبودن جایگاه ایران در منطقه از نظر صادرات گفت: دیپلماسی اقتصادی هوشمند راهی موثر در راستای افزایش رشد اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد کشور با توجه به تحریم‌های اقتصادی-سیاسی است. اما درحال حاضر جایگاه ایران در منطقه از نظر صادرات، مطلوب و مطابق اسناد بالا دستی نیست که برای این مهم لازم است از ظرفیت رایزن‌های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت که بازوی وزارت صمت در این حوزه است، استفاده حداکثری شود.

شایان ذکر است؛ فراکسیون دیپلماسی اقتصادیِ محور مقاومت و همسایگان با تقاضای بیش از 50 نماینده در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

عناوین برگزیده