تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۵۲۶۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه در گردش صنایع/ به گشایش اقتصادی امیدواریم

می متالز - کارشناس اقتصادی گفت: کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه در گردش از چالش های عمده اقتصادی صنایع است.
کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه در گردش صنایع/ به گشایش اقتصادی امیدواریم

حجت الله فرزانی

به گزارش می متالز، «حجت الله فرزانی» با اشاره به تبعات و تاثیر سوء شیوع کرونا در سال گذشته میلادی بر اقتصاد دنیا اظهار داشت: شیوع کرونا مهمترین عامل کوچک کردن اقتصاد جهان بود به گونه ای که اقتصاد دنیا 4.4 درصد کوچک شد.  

وی افزود: بسته شدن درهای اقتصاد بر روی همدیگر و اعمال شدید محدودیت ها منجر به کاهش مصرف تولید در جهان شد و تعدیل نیروی کار توسط بنگاه های کوچک و بزرگ را در بر داشت. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مصرف مواد اولیه نظیر نفت، پتروشیمی منجر به کاهش تولید در صنایعی نظیر فولاد شد و همین کاهش مصرف افت قیمت را به همراه داشت که نمود آن را می توان در قیمت منفی 37 دلاری نفت به ازای هر بشکه جستجو کرد.

وی بیان کرد: همچنین، شیوع کرونا در سال میلادی گذشته منجر به مازاد عرضه وکاهش تقاضا در صنعت فولاد شد و بازار داخلی را هم تحت تاثیر قرارداد، با بی ثباتی های ناشی از شیوع این ویروس بازار جهانی متلاطم شد و تبعات آن دامن صنایع داخلی را گرفت.

 

واکسینه جهانی منجر به افزایش تقاضا می شود

فرزانی یکی از علل مهم گشایش اقتصادی در سال نو میلادی را واکسیناسیون جوامع برشمرد و افزود: ایمنی جمعی بهبود شرایط اقتصادی را درجهان و ایران به ارمغان می آورد و با افزایش حجم تقاضا و بهبود قیمت مواد اولیه نظیر فولاد روبرو خواهیم شد تا مرهمی بر زخم صنایع فولادی شود.

وی افزود: به واسطه تحریم های ناجوانمردانه و کمبود منابع ارزی، صنایع فولادی کشور با مسائلی نظیر رفع تعهدات ارزی مواجه هستند و با این منابع ارزی موجود شرکت های فولادی نمی تواند سرمایه در گردش مورد نیاز را تامین کنند.

این تحلیلگر پولی و بانکی با بیان اینکه بانک مرکزی با سیاست رفع تعهدات ارزی واردات در ازای صادرات می تواند راهگشای مسائل مالی شرکت های فولادی باشد، گفت: صنایع بزرگ در ازای صادرات موظف به واردات می شوند و این اقدام هزینه پول را برای صنایع فولادی افزایش خواهد داد.

 

کاهش فشار حداکثری می تواند منابع بلوکه شده را آزاد کند

وی اضافه کرد: کاهش فشار حداکثری امریکا و رفع احتمالی شرایط موجود می تواند منجر به گشایش اقتصادی در سال نو میلادی شود و دسترسی به منابع بلوکه شده شرکت های فولادی در سایر کشورها فراهم شود و همین دسترسی منجر به رفع مشکلات مالی شرکت های فولادی خواهد شد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد