تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۵۲۶۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اوضاع امروز بورس و اثر مولفه های هیجانی و بنیادی بر افت و خیز شاخص

می متالز - اوضاع امروز بورس و اثر مولفه های هیجانی و بنیادی بر افت و خیز شاخص که منجر به عدم انتظار قاطع از خروج بازار شده، مورد بررسی قرار گرفت.
اوضاع امروز بورس و اثر مولفه های هیجانی و بنیادی بر افت و خیز شاخص

به گزارش می متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با افزایش 1.41 درصدی به سطح یک میلیون و 374 هزار واحد رسید.

سوالی که در ذهن بسیاری از فعالان بازار ایجاد می شود آن است که آیا این افزایش شاخص کل و بهبود قیمت ها تداوم خواهد یافت. نکته قابل توجه در این زمینه آن است که مولفه‌های هیجانی در بازار حاکم بوده و به همین دلیل نمی توان انتظار قاطع خروج بازار از این وضعیت را داشته باشیم.

این هیجانات رفتاری به دلایلی ایجاد می شود که از مهمترین آنها بی اعتمادی سهامداران به دولت و حقوقی ها در حمایت از بازار، قوانین محدود کننده از جمله وجود دامنه نوسان که منجر به تشکیل پدیده صف نشینی می‌شود و کمبود تجربه و دانش مالی بخش عمده‌ای از سهامداران که از اواخر سال گذشته و نیمه نخست سال‌جاری وارد بازار سهام شده‌اند و بر اساس سیگنال‌های خرید و فروش از کانال‌های غیررسمی اقدام به معامله می­ کنند، است.

اما در این میان، برخی از سرمایه گذاران مولفه‌های بنیادی همچون روند مثبت کامودیتی‌ها و گزارش 9 ماهه شرکت‌ها، امید به کاهش تحریم‌ها بعد از شکست دونالد ترامپ در انتخابات 2020 و موفقیت احتمالی در مهار کووید 19 را در از عواملی می دانند که می‌تواند به بازگشت بازار به روند صعودی کمک کند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 19 هزار و 140 واحدی به کانال یک میلیون و  374 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 6777 واحدی به کانال 462 هزار و 477 واحد رسیدند.  نماد‌های " فارس، وبملت، فملی " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 10.4 و 4.7  هزار میلیارد تومان و بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " برکت" به مبلغ  348 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی بازگشت نمادهای " وبصادر، وتجارت، وبملت " جان تازه ای به بازار دمید. قیمت های پایانی این نمادها به ترتیب مثبت 4.29، 4.08 و 3.93 درصد بود. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی" با قیمت های مثبت 0.4 و 1.24 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا، شبندر " مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفتند . در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو، خساپا" پر تقاضا ظاهر شدند و با قیمت های مثبت 3.36 و 4.55 درصد به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی پس از دلیل تعطیلات مربوط به سال نو میلادی، شاهد بازار سبزرنگی هستیم. مس در محدوده 7907 دلار، روی به 2790 دلار و هر انس طلا به 1936 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 52.98 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 49.51 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 800 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 25 هزار و 670 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 950 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

کاظم چاوشی مدیر امور مالی بانک ملت از افزایش سرمایه این بانک خبر داد و گفت: مبلغ پیشنهادی افزایش سرمایه ۹.۳ هزار میلیارد تومان است که حتی با تایید ۵۰ درصدی پیشنهاد، سرمایه این بانک به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

رئیس‌بانک مرکزی گفت: رسمیت دادن به نرخ تسعیر ۱۷۵۰۰ تومانی را با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و خنثی کردن تحریم‌ها به صلاح اقتصاد نمی‌دانم.

محاسبات نشان می ‌دهد میزان کسری تراز عملیاتی دولت در بودجه در بهترین حالت 319 هزار میلیارد تومان است که بطور مستقیم بر بازار سرمایه تأثیر خواهد داشت. بودجه دولت از 4 طریق فروش سهام شرکت‌های دولتی، فروش اوراق بدهی، افزایش قیمت تسعیر دلارهای حاصل از فروش نفت و در نهایت میزان کسری بودجه می تواند بر بورس تاثیر بگذارد. کسری بودجه سال 99 حدود 180 هزار میلیارد تومان بوده و بازار سهام نقش پررنگی در تامین کسری بودجه در شرایط تحریم ایفا کرد.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش ۱۷۶ ریالی به دلار ۲۵۵۶۴۲ ریالی اعلام شد.

رحیم زارع  سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه۱۴۰۰ درآمدهای حاصل از صادرات "موادخام" چند صنعت بورسی از جمله شرکتهای معدنی، فلزی، غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی را مشمول مالیات اعلام کرد.

ولی نصر چهره نزدیک به دموکرات ها، روایت منتشر شده از اظهارات مشاور امنیت ملی بایدن درمورد منوط کردن بازگشت واشنگتن به برجام به مذاکره موشکی را تکذیب کرد.

منبع: بورس پرس
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده