تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۵۲۹۳۹
سرویس خبر : انرژی

اوپک پلاس و بمب‌های خبری پیرامون آن

می متالز - علی آهنگر، سیزدهمین جلسه وزیران نفت اوپک پلاس روز گذشته ۱۵ دی‌ماه ۹۹ به صورت آنلاین برگزار شد. چند روز پیش، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر و نماینده روسیه در اوپک، در گفتگو با تلویزیون روسیه از تمایل کشورش برای افزایش تولید خبر داده بود.
اوپک پلاس و بمب‌های خبری پیرامون آن

به گزارش می متالز، پیش از این و در جلسه دوازدهم اوپک پلاس که در ۱۳ آذرماه چهار روز به طول انجامید، اعضا در سایه شکاف و اختلاف، سرانجام به افزایش تدریجی تولید موافقت کردند. به گونه‌ای که برای ماه ژانویه ۵۰۰ هزار بشکه به تولید افزوده شود و برای ماه‌های بعد در جلسات ماهانه تصمیم‌گیری شود.

در جلسه سیزدهم، روسیه و عربستان هر کدام با یک حربه به میدان آمدند. روسیه آمپول واکسن را در دست داشت و به اعضا نشان می‌داد؛ اما عربستان ویروس جدید و جهش یافته انگلیسی را به همه گوشزد می‌کرد.

از آمپول واکسن روسیه تنها قزاقستان، کشور همسایه‌اش ابراز خشنودی کرد. اما از ویروس جهش یافته بیشتر کشورها ترسیده بودند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، پیش از جلسه از ویروس یادآوری کرد. وزیر نفت الجزایر و رییس اوپک هم ویروس را یادآور شد.

نکته تعجب‌آور جلسه این بود که برخلاف جلسه دوازدهم، در این نشست امارات متحده عربی بی هیچ درنگی از همسایه بزرگتر تبعیت کرد. حمایت وزیر نفت جنجالی مکزیک از عربستان کف زدن ناظران و خبرنگاران آنلاین از گوشه و کنار جهان را در پی داشت.

در میانه‌های نشست اما خبرهای دیگری می‌رسید که جلسه را تحت شعاع خود قرار می‌داد. خبر نخست توقیف نفتکش کره‌ جنوبی در آبهای خلیج فارس توسط ایران بود. این خبر برای لحظاتی اعضا را به خود مشغول داشت.

اما بمب خبری دیگر آشتی عربستان سعودی و قطر بود. محاصره هوایی، دریایی و زمینی قطر برداشته شد و امیر قطر در جلسه فردای شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد. خبری که به گفته بعضی از ناظران از تصمیم اوپک پلاس مهمتر خواهد بود.

گذشته از این دو بمب خبری که در میانه‌های جلسه ترکید، اوپک پلاس در تصمیم‌های خود به اجماع نیاز دارد. چنان که بیژن زنگنه گفت حتی اگر یک مخالف وجود داشته باشد تصمیمی گرفته نخواهد شد.

الکساندر نواک نتوانست ناراحتی خود را از پشتیبانی نکردن اعضا از پیشنهادش را پنهان کند. او گفت واکسن می‌تواند بازار را در ۲۰۲۱ بهبود بخشد و اگر به سطح تولید افزوده نشود، نفت شیل جایگزین سهم اعضا خواهد شد.

هر چند که او بر این باور است، اما بیشتر کارسناسان و نیز نمایندگان کشورها با این نظر همراه نیستند. درست در زمان برگزاری جلسه بود که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان از قرنطینه دوباره کشورش خبر داد. خبری که می‌تواند تاییدی بر نگرانی‌ها از شکنندگی بازار در اثر شیوع ویروس جدید کرونا باشد.

در این شرایط باید به مسئله عدم اطمینان در بازار توجه داشت و جنبه‌های احتیاط را رعایت کرد. کاری که تا این لحظه اکثریت نزدیک به اتفاق اوپک پلاس به آن روی آوردند.

به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان، اختلاف ۱۸۰ درجه‌ای اعضا، مانع از آن شد تا تصمیمی گرفته شود و ادامه جلسه به سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه موکول شد.

نکته جالب توجه در این میان واکنش بازار به عدم توافق بود. در حاشیه جلسه، وقتی که بحث‌های کارشناسی برای افزایش نیافتن تولید داغ بود، قیمت نفت برنت در تازشی اعجاب‌انگیز ۵۳.۶ دلار شد، در این تازش شورانگیز، نفت برنت بر فوریه وحشتناک ۲۰۲۰ که سرآغاز سقوط بازار نفت در اثر کرونا بود، چیره شد و حتی فراتر از آنهم رفت. اما وقتی بی تصمیمی اعضا را دید ناگهان به ۵۰.۶۵ دلار در هر بشکه سقوطی دردناک انجام داد.

عصر امروز سه‌شنبه معلوم خواهد شد اوپک چگونه می‌تواند یک بار دیگر بر اختلاف‌های عمیق خود مانند همیشه غلبه پیدا کند.

عناوین برگزیده