تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۱۵۲۹۴۴
سرویس خبر : محیط زیست

زمستان و بیم‌های پلنگ مازندران

می متالز - زندگی در دشت و تپه‌ماهورها دسترسی به زیستگاه یوزپلنگ‌ها را آسان کرده است. عبور جاده تصادف را به جان آن‌ها انداخته و معدن کاوان آرامش را از آن‌ها گرفته‌اند. اما پلنگ‌ها در کوهستان و ارتفاعات زندگی می‌کنند، همین هم به بقای آن‌ها کمک کرده است. البته به معنای آن نیست که پلنگ‌ها در ایران کشته نمی‌شوند.
زمستان و بیم‌های پلنگ مازندران

به گزارش می متالز، انتشار تصاویر یک قلاده پلنگ ماده با سه توله که توسط علی‌اکبر ایمانی یکی از محیط‌بانان روز شنبه ۲۶ مهرماه در منطقه شکارممنوع سوادکوه به ثبت رسید، نشانگر تداوم حیات این گربه سان در مازندران است که از حدود یک دهه پیش با همکاری مردم و تلاش محیط بانان از جرگه گونه‌های جانوری در معرض انقراض نجات یافت اما ماجرای زنده گیری یک ماده پلنگ 5 ساله در ماه گذشته باری دیگر بر دغدغه دوستداران محیط‌زیست افزوده است.

پارک ملی کیاسر منطقه‌ای کوهستانی در البرز مرکزی و در مازندران است. کیاسر محل زیست گونه‌های جانوری مهمی چون مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، روباه معمولی، گربه جنگلی، گربه وحشی، راسو، سمور سنگی، تشی، کرکس، سارگپه جنگلی، کبوتر جنگلی، کبک، کوکو و هدهد است. وجود تنوع زیستی بالا، جنگل‌های کم‌نظیر و کمتر دست‌خورده هیرکانی، گونه‌های باارزش شوکا و مرال نشان از غنای این منطقه دارد.

 گربه سان‌های ایران شامل پلنگ، یوزپلنگ، شیر و ببر است. شیر و ببر منقرض‌شده‌اند. حال یوزپلنگ‌های خوب نیست و در آستانه انقراض قرار دارند.

 گربه سان‌های ایران شامل پلنگ، یوزپلنگ، شیر و ببر است. شیر و ببر منقرض‌شده‌اند. حال یوزپلنگ‌های خوب نیست و در آستانه انقراض قرار دارند.

پیشروی ساخت‌وسازها، معدن‌کاوی و سایر عوامل تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش از یک‌سو، تجاوز دام‌پروری به حریم وحوش از یک‌سو و شکار بی‌رویه  علفخواران از سوی دیگر گوشت‌خوارانی چون پلنگ را دریافتن طعمه با چالش‌های جدی مواجه کرده است. چالش‌هایی که متأسفانه حاصل آن نزدیک شدن گوشت‌خواران به جوامع انسانی و گله‌های دام است و رقم خوردن تعارضاتی تلخ. تعارضاتی که یا به از بین رفتن حیوان معارض منتهی می‌شود و یا به خسارات مالی و حتی جانی به بومیان

 آبان ماه سال جاری بود که اهالی روستای «بند بن» در پناهگاه حیات‌وحش دودانگه و چهاردانگه کیاسر یک قلاده پلنگ را یافتند  که زمین‌گیر شده و قادر به حرکت نبود. ماده پلنگ ۵ ساله هیچ اثری از ضرب‌وجرح عمدی ناشی از مداخله انسانی نظیر اصابت گلوله یا صدمات ناشی از تله با خود نداشت. نتایج مطالعات اما تلخ‌تر از این حرف‌ها بود.

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران علت مرگ پلنگ در کیاسر را مسمومیت حاد توسط قرص برنج اعلام کرد. درنهایت هم پلنگ مرد. احتمال می‌رود که بومی‌ها برای جلوگیری از نزدیک شدن پلنگ به گله‌هایشان، حیوان را با قرص برنج مسموم کرده باشند. مسمومیت توسط دامداران یکی از علل مرگ پلنگ و یوزپلنگ‌هاست.

عدم دسترسی به طعمه طبیعی در جنگل‌های هیرکانی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی پلنگ ایرانی در این خطه شمال کشور است  و لذا در چند سال گذشته به دلیل نبود طعمه طبیعی در دسترس آن‌ها به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک و در تله «گراز گیر» گرفتار و تلف شدند.

عناوین برگزیده