تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۱۵۲۹۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس:

عرضه زغال سنگ پروده طبس با نماد کزغال در فرابورس تحول آفرین است

می متالز - بزرگترین شرکت زغال سنگ ایران به عنوان دویست و بیست و نهمین نماد معاملاتی و شصت و پنجمین شرکت بازار اول در فهرست نرخ های فرابورس ایران درج شد.
عرضه زغال سنگ پروده طبس با نماد کزغال در فرابورس تحول آفرین است

به گزارش می متالز، رمضان کریتی ثانی با اعلام حضور زغال سنگ پروده طبس با نماد" کزغال" در فرابورس ایران، گفت: بزرگترین شرکت زغال سنگ ایران در تاریخ سوم دی ماه سال 1399 به عنوان دویست و بیست و نهمین نماد معاملاتی و شصت و پنجمین شرکت بازار اول در فهرست نرخ های فرابورس ایران درج شد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه شرکت در تاریخ 7 آذرماه سال جاری به 2000 میلیارد ریال افزایش یافته است بیان داشت که شرکت زغال سنگ پروده طبس براساس سیاست های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برنامه های شستا و راهبردهای صدرتأمین، در 29 اردیبهشت سال جاری در فرابورس ایران پذیرش شد و در تاریخ سوم دی ماه 1399 با نماد "کزغال" در صف عرضه اولیه قرار گرفت و فعالان بازار سرمایه از این پس می توانند کزغال را در گروه استخراج زغال سنگ و زیر گروه استخراج و انبار زغال سنگ در فرابورس مشاهده کنند.

۶۹ درصد رشد سود خالص در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس افزود: این شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده زغال سنگ کشور در منطقه طبس مشغول به فعالیت است و حدود 2500 نفر در این شرکت اشتغال مستقیم دارند. ضمن اینکه فعالیت مجموعه، 15000 اشتغالزایی غیرمستقیم نیز به همراه داشته است. این شرکت با ۶۹ درصد رشد سود خالص در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل، به سود بیش از ۲۹۵ میلیارد تومان دست یافته است که این ارقام بیانگر اهمیت و جایگاه زغال سنگ پروده طبس در حوزه معدنکاری زغال سنگ کشور است.

غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران

کریتی ثانی در خصوص وضعیت ذخایر زغالی طبس و در تشریح شکل گیری شرکت گفت: حوضه زغالی طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی 75/2 میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می شود و ناحیه پروده با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱/۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین منطقه زغال سنگ کک شو ایران است. پس از انجام مطالعات امکان پذیری استخراج مکانیزه ناحیه پروده و اجرای عملیات فاز یک تجهیز معدن زغال سنگ پروده، نهایتاً این فاز با ظرفیت تولید سالانه 5/1میلیون تن زغال سنگ خام و ۷۵۰،۰۰۰ تن کنسانتره، به روش جبهه کار طولانی در پروده یک از سال ۱۳۸۶توسط شرکت زغال سنگ پروده طبس مورد بهره برداری قرار گرفت. همزمان با اجرای طرح مذکور، بزرگترین کارخانه زغالشویی ایران نیز در جوار معدن با مساحت ۵،۶۲۰ متر مربع و با ظرفیت خوراکدهی ۳۰۰ تن بر ساعت احداث و همگام با آغاز استخراج، فرآوری زغال سنگ خام با 2 روش واسطه سنگین و فلوتاسیون ستونی در این کارخانه عملیاتی شد.

75% تولید منطقه ای و 42% تولید ملی زغال سنگ

وی ادامه داد: در سند چشم انداز توسعه کشور، صنعت فولاد به عنوان تأمین کننده نیاز اولیه کلیه صنایع کشور و لازمه هر نوع فعالیت عمرانی محسوب شده است. با توجه به اینکه سنگ آهن در فرایند کوره بلند و در مجاورت کک زغال سنگ تبدیل به آهن می شود، بنابراین اهمیت جایگاه زغال سنگ به عنوان ماده اولیه موردنیاز این صنعت مادر به خوبی مشهود است. شرکت زغال سنگ پروده طبس با هدف بهره برداری از ذخایر بهشت زغال سنگ ایران، در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید تا به عنوان اولین بهره بردار مکانیزه زغال سنگ کشور، فعالیت خود را آغاز کند. این شرکت در حال حاضر 75% تولید منطقه ای و 42% تولید ملی زغال سنگ را  به خود اختصاص داده و به تنهایی بخش عمده نیاز باتری های کک سازی کشور را تأمین می کند. این در حالی است که با احتساب راه انداری واحدهای جدید و افزایش ظرفیت کک سازی کشور به 3 میلیون و 450 هزارتن، تقاضای داخلی برای تأمین کنسانتره زغال سنگ موردنیاز همین واحدها به 4 میلیون و 830 هزارتن در سال افزایش می یابد. این ارقام به خوبی بیانگر ضرورت توسعه معدنکاری زغال سنگ در کشور، بویژه در پهنه زغالی طبس است که شرایط و توان بالقوه ای برای گسترش معدنکاری مکانیزه و افزایش ظرفیت استخراج خام و تولید کنسانتره را در اختیار دارد.

تولید بالغ بر 9.000.000 تن زغال خام و 4.000.000 تن کنسانتره

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس تصریح کرد که این شرکت در حال حاضر دو طرح مهم را برای افزایش ظرفیت تولید در دست اقدام دارد. خرید سری دوم مجموعه تجهیزات استخراج تمام مکانیزه زغال سنگ به روش لانگوال با ارزشی بالغ بر 9،000 میلیارد ریال که باعث خواهد شد از توقف روند استخراج در دوره اورهال تجهیزات، جلوگیری شده و استحصال زغال سنگ خام به صورت مستمر جریان داشته باشد. با نصب و راه اندازی این تجهیزات، سالانه 520 هزارتن به ظرفیت استخراج زغال سنگ خام و 208 هزارتن به تولید کنسانتره افزوده خواهد شد. پروژه دوم مربوط به اصلاح مدار تغلیظ زغال سنگ و موسوم به اسپیرال با اعتبار 360 میلیارد ریال است که در محل کارخانه زغالشویی اجرا خواهد شد تا علاوه بر افزایش 15درصدی ظرفیت خوراک دهی به کارخانه، راندمان فراوری و تولید کنسانتره زغال سنگ نیز به میزان تقریبی 4.5% افزایش یافته و 67500 تن محصول بیشتر تولید گردد.

شرکت زغال سنگ پروده طبس در طول حدود 12 سال فعالیت معدنکاری مکانیزه، با انجام بیش از 60 کیلومتر حفریات زیرزمینی و استخراج موفق 7 کارگاه لانگوال، تا پایان سال 1398 بالغ بر 9.000.000 تن زغال خام و 4.000.000 تن کنسانتره تولید کرده است.

توانمند سازنده داخلی

مدیر عامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اشاره به سیاست های این شرکت جهت استفاده حداکثری از توان داخلی افزود: با توجه به مشکلات ارزی و شرایط تحمیل شده به کشور و به منظور جلوگیری از توقف فعالیتهای معدنی و کارخانه فرآوری زغال سنگ از اواخر سال 1389 با تشکیل کارگروه مهندسی معکوس، فرآیند بومی سازی قطعات مصرفی و یدکی تجهیزات و در برخی موارد کل تجهیز مورد نیاز با مشارکت شرکت های توانمند سازنده داخلی آغاز شد که تا کنون حدود 1400 قلم تجهیزاتی در بخش های نگهداری معدن، سیستم تهویه و آبکشی، ماشین آلات حفاری معدن و سیستم ها و تجهیزات فرآوری زغال سنگ مهندسی معکوس شده اند.

بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ در شش سال متوالی

شایان ذکر است که اخذ گواهینامه های ISO9001:2015 مدیریت کیفیت، ISO14001:2015 محیط زیست، ISO45001:2018 ایمنی، بهداشت و محیط زیست و ISO31000:2018 مدیریت ریسک، بهره بردار نمونه معادن زیرزمین کشور سال۱۳۹۱،  نشان دو ستاره تلاش گران ارزیابی بهره وری سال ۱۳۹۶، کارآفرین نمونه سال ۱۳۸۹، واحد برتر HSE سال ۱۳۸۷، واحد نمونه صنایع و معادن یزد سال ۱۳۸۷، واحد نمونه معدنی کشور در سال ۱۳۹۳، کارفرمای برتر استانی سال ۹۶ در بحث تأمین اجتماعی، واحد برتر فرهنگی و ورزشی استان در چهار دوره متوالی، بهره بردار نمونه معدنی سال ۱۳۸۵، صنعت سبز کشوری سال 1396 و صنعت سبز استان سال 1397 و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ در شش سال متوالی (1398-1393) بخشی از افتخارات این شرکت در عمر کوتاه فعالیت خود می باشد.

اهداف شرکت زغال سنگ پروده طبس

حفظ جایگاه نخست تولید زغال سنگ کشور با مدیریت ریسکهای عملیاتی در تمام فرآیندها جهت تولید پایدار و مستمر، حفظ و توسعه بازارهای هدف داخلی و خارجی، حفظ و بهبود مستمر کیفیت محصول تولیدی، حفظ و ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان و مسائل زیست محیطی، حفظ و ارتقاء سطح رضایتمندی ذینفعان داخلی و خارجی، بهینه کردن سود شرکت و ارتقا ارزش ذاتی سهام و ارتقاء سطح فنی و دانش منابع انسانی از جمله اهداف شرکت زغال سنگ پروده طبس به شمار می آید.

عناوین برگزیده