تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۵۳۲۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سعادت:

آسیب ناشی از بی‌توجهی به اخلاق تجارت بیش از تحریم‌هاست

می متالز - رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه رعایت اخلاق تجارت توسط دو طرف یک قرارداد را موضوعی مهم و ریشه‌ای توصیف کرد و یادآور شد: می‌توان گفت ریشه کلیه اختلافاتی که بین ایران و ترکیه در روند تجارت و روابط اقتصادی به وجود آمده ناشی از عدم رعایت اخلاق تجارت از سوی هر دو طرف بوده است.
آسیب ناشی از بی‌توجهی به اخلاق تجارت بیش از تحریم‌هاست

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه رعایت اخلاق تجارت توسط دو طرف یک قرارداد را موضوعی مهم و ریشه‌ای توصیف کرد و یادآور شد: می‌توان گفت ریشه کلیه اختلافاتی که بین ایران و ترکیه در روند تجارت و روابط اقتصادی به وجود آمده ناشی از عدم رعایت اخلاق تجارت از سوی هر دو طرف بوده است.

به گزارش می متالز، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با اشاره به ظرفیت‌های چشمگیر ایران در برقراری روابط پایدار و مستحکم با همسایگان خود، توجه به رعایت اخلاق حرفه‌ای در روند تجارت و همکاری‌های اقتصادی را مهم و اساسی دانست و تأکید کرد: بخش اعظم مشکلات امروز ما در برقراری مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری ناشی از بی‌توجهی به رعایت اصول و اخلاق تجارت است.

مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه درباره امکان تغییر شرایط تحریمی ایران با توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خاطرنشان کرد: اینکه دولت و بخش خصوصی پیش از هر تغییری خود را برای بهره‌برداری بهتر از شرایط، آماده کنند، خوب است اما لازم است برای حل ریشه‌ای مشکلات و چالش‌های موجود برنامه‌ریزی کرد.

او نتیجه حاصل از انعقاد توافق‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه را ناشی از پایبند نبودن به اصول اولیه تجارت دانست و ادامه داد: طبق موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه 128 قلم کالا انتخاب شدند تا با شرایط جدید طبق توافق صورت گرفته بدون حقوق گمرکی، بین دو کشور مبادله شوند، پس از این وزارت صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه‌ای 1200 قلم کالا را ممنوع کرد که از این تعداد 80 کالا همان‌هایی هستند که در موافقت‌نامه بین ایران و ترکیه منظور شده‌اند. یعنی با همین بخشنامه ممنوعیت، یک‌شبه روند همکاری 80 شرکت ترکیه ای با طرف ایرانی متوقف شده است.

این فعال اقتصادی زیرپاگذاشتن حقوق افراد و تلاش فعالان اقتصادی در راستای توسعه بازار و افزایش درآمدهای ارزی کشور را اقدامی غیراخلاقی برشمرد و ادامه داد: در این شرایط چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که با رفع تحریم‌ها، طرف‌های تجاری مجدد پای میز مذاکره بیایند و با شرکت‌های ایرانی که نمی‌توانند به تعهدات خود پایبند باشند، قرارداد امضا کنند؟

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه آموزش و ترویج اخلاق تجارت را امری ضروری حتی در دانشگاه‌های کشور دانست و تأکید کرد: اتاق مشترک ایران و ترکیه اقداماتی را در این حوزه آغاز کرده و در تلاش است هم در بین بخش خصوصی و هم مسوولان و تصمیم سازان، گفتمان اخلاق تجارت را ترویج دهد.

سعادت حفظ کیفیت تولیدات ایران و مقاومت در برابر تولید و صادرات محصولات بی‌کیفیت را بخشی از اخلاق حرفه‌ای تجارت عنوان کرد و افزود: هر تولیدکننده و صادرکننده‌ای باید برای حفظ برند و آبروی کشور در بازارهای هدف، مسوولیت‌پذیر باشد و این مهم با فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم در صحنه اقتصادی کشور، محقق می‌شود. اتاق‌های مشترک می‌توانند با تولید فکر و ایده‌هایی از این دست برای حل ریشه‌ای مشکلات تجاری کشور راهکار ارائه دهند.

عناوین برگزیده