تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۵۶
بازدید: ۵۴۲
کد خبر: ۱۵۳۴۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معادن غنی، مردم محروم!

درآمد ۴ میلیارد تومانی دولت تنها از یک معدن در کردستان/ معادنی که در توسعه مناطق خود هیچ نقشی ندارند

می متالز - استان کردستان مملوء از معادن غنی متعدداست که حق السهم پرداختی این معادن به خزانه دولت تنها در یک مورد ۴ میلیارد تومان بوده است اما متأسفانه سازمان صمت استان از پرداخت حتی یک ریال از سهم منطقه، خودداری می کند و عملاً این معادن همچون گاوشیردهی هستند که برای مردم منطقه خود نفعی ندارند.
درآمد ۴ میلیارد تومانی دولت تنها از یک معدن در کردستان/ معادنی که در توسعه مناطق خود هیچ نقشی ندارند

به گزارش می متالز، با توجه به وجود چندین معادن در شهرستان دهگلان هر چند بعضی از معادن در کارهای عمرانی و احداث جاده روستایی نقشی عمده داشته اند و با وجود پرداخت هزینه معادن به خزانه دولتی و وجود حق السهم 15 درصدی معادن برای شهرستان تاکنون یک ریال حق السهم معادن از سوی اداره صنعت معدن و تجارت کردستان به شهرستان دهگلان اختصاص داده نشده است.

 در راستای حل مشکلات معادن و کمک در راستای بهسازی جاده قشلاق خداکرم از ظرفیت معادن مسوولان شهرستان از معادن سنگ مرمر روستای اخی کمال و بلدستی بازدید کردند.

احمدی کارشناس معدن مرمر اخی کمال با بیان اینکه اکتشاف این معدن در سال 70 صورت گرفته و برای 40 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال شده که حقوق و مزایای آنان به صورت منظم پرداخت می شود.

وی افزود: حدود 30 کارگاه در شهرستان قروه سنگ مورد نیاز خود  را از این معدن تهیه می کنند که باعث اشتغالزایی در منطقه شده  و اگر در شهرستان دهگلان هم  کارگاههای ایجاد شود این معدن در راستای ایجاد اشتغال منطقه سنگ مورد نیاز آنان را تامین خواهد کرد.

احمدی گفت: این معدن افتخار این را دارد که توانست سنگ صحن حضرت فاطمه (س) در نجف اشرف و سنگ مزار مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی را تهیه و اهدا نماید.

ذخیره احتمالی معدن 180 هزار تن است

اختری رئیس اداره صمت شهرستان دهگلان با بیان اینکه ذخیره این معدن 45 هزار تن است که ذخیره احتمالی 180 هزار تن است گفت: مساحت محدوده معدن هزار و 39 کیلومتر است که استخراج اسمی آن  از 2 هزار و 500 تن که به 4 هزار تن تغییر داده شده است.

وی در ادامه گفت: در پروانه معدن اشتغال بر ای 12 نفر ثبت شده که این معدن توانسته تعداد کارگران به صورت مستقیم را به 40 نفر افزایش دهد.

بازسازی در این معدن ضعیف است

مرادی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دهگلان با اشاره به بهره برداری سنگ مرمر از این معدن گفت: از لحاظ عرصه منابع طبیعی هر جا که معدن استخراج شود تخریب صورت می گیرد و هر جا معدن استخراج شود باید منتظر تخریب 20 هکتار منابع طبیعی باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه بازسازی در این معدن ضعیف است گفت: نیاز است بازسازی منابع طبیعی و عرصه های تخریب شده و احیای مراتع صورت گیرد که در حال حاضر 42 هکتار تحت تصرف معدن است و در سال 97 حدود 5 هکتار برای بهره برداری آزاد شده  و احتمالا عرصه رو به پایان است که اگر به همین روش پیش رود قطع به یقین در سنوات آینده با بحران روبرو خواهیم شد و دیگر عرصه ای وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه عرصه منابع طبیعی رو به پایان است گفت: نیاز است در بحث باز سازی و احیای معادن تا سال 1400 باز سازی انجام شود.

بهسازی جاده قشلاق خداکرم توسط بسیج سازندکی انجام شده است

 سرهنگ امانی فرمانده ناحیه مقامت بسیج سپاه دهگلان ضمن تشکر و قدردانی از معدن داران منطقه بلدستی گفت: در زمان شیوع کرونا این معدن داران پیشگام در امر خیر و اهدای کمک مومنانه به نیازمندان شهرستان بوده اند.

 وی با اشاره به بهسازی جاده روستای قشلاق خداکرم گفت: سازندگی ناحیه مقاومت بسیج سپاه دهگلان در زمینه زیرساخت و خرید باکس پل اقدامات خوبی انجام داده که نیاز است اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای برای حل مشکل جاده روستا در اسرع وقت اقدام کند.

82 درصد مردم شهرستان از نعمت جاده آسفالت برخوردارند

وریا محمدی سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دهگلان هم با بیان اینکه بحث راه روستایی از اوایل مرداد ماه سال جاری به این اداره محول شده گفت: متاسفانه بین اعتبارات مورد نیاز و اعتبارات موجود خیلی فاصله زیاد است هر چند بخش زیادی از اعتبارات شهرستان به بحث راه روستایی اختصاص داده شده است.

 وی افزود: با توجه به شرایط موجود هر کیلومتر راه روستایی بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه زیرسازی دارد که این بر مشکلات افزوده شده است.

محمدی اظهار داشت: در شهرستان دهگلان 429 کیلومتر راه روستایی وجود دارد و بالغ بر 64 درصد  مسیرها آسفالت شده که 82 درصد مردم شهرستان از نعمت جاده آسفالته برخوردارند و از این لحاظ دهگلان رتبه اول استانی را دارد.

سرپرست اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای دهگلان گفت: خواسته و مطالبه مردم خواسته بحق است و نابجا نیست  زیرا راه زیربنای توسعه است و بدن راه مطمئنا به توسعه ممکن دست نخواهیم یافت.

وی بیان داشت: در سنوات گذشته این معدن در بحث بهسازی جاده اخی کمال کمک حال مردم روستا بوده هرچند براساس قانون جزو وظایف آنان است و ما این انتظار را داریم که مسیر 3 و نیم کیلومتری روستای قشلاق خداکرم که تردد به سختی در آن صورت می گیرد را باز سازی نمایند.

 برای 20 نفر در معدن بلدستی اشتغال پایدار فراهم شده است

همت کاوه معدن دار بلدستی در ادامه گفت: در معدن بلدستی هم برای 20 نفر به صورت مستقیم اشتغال پایدار بدون حتی یک روز تعطیلی شده و با پرداخت تمامی حقوق و و مزایای کارگران نگذاشتیم سفره کارگرخالی شود و هیچ معوقه ای هم بابت پرداخت حقوق کارگران نداریم.

وی با اشاره به پرداخت حقوق و دولتی معدن به خزانه دولت گفت: در سال 97 مبلغ 236 میلیون تومان با بخشودگی 10 درصد به مناطق محروم پرداخت شده وتا پایان سال 98 مبلغ 157 میلیون تومان و مبلغ 120 میلیون تومان هم چند روز گذشته به این صندوق پرداخت شده است.

کاوه افزود: ازسال گذشته تاکنون مبلغ 4 میلیارد تومان به خزانه دولت و اداره صنعت، معدن وتجارت کردستان واریز شده که 20 درصد حق السهم شهرستان است که اگر حق السهم شهرستان تفکیک شود ما حق السهم را مستقیما به شهرستان خواهیم پرداخت.

15 درصد حق السهم معادن به شهرستان پرداخت نشده است

فرزاد شمس فرماندار دهگلان ضمن تشکر و قدردانی از تهیه سنگ مزار شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی و صحن حضرت فاطمه از معادن سنگ مرمر اخی کمال دهگلان گفت: این مایه افتخار برای شهرستان که در شهرستان این ظرفیت وجود دارد.

وی با تاکید بر شعار سال در راستای جهش تولید گفت: باید از ظرفیتهای موجود نهایت بهره وری و کارایی را داشته باشیم که خوشبختانه در معادن شهرستان این اتفاق افتاده و با همکاری همدیگر می توانیم بیشتر از ظرفیت استفاده کنیم.

فرماندار دهگلان با بیان اینکه راه ارتباطی روستای اخی کمال به طول چهار و نیم کیلومتر توسط معدن اخی کمال بهسازی شده گفت: انتظار می رود در راستای حل مشکل جاده قشلاق خداکرم این معدن کمک حال مردم روستا باشد.

وی خواستار کمک مجموعه شهرستا به معادن شد و گفت: با توجه به اینکه در این منطقه معادن اقدام به اشتغالزایی می کنند مشکلات آنان در چهار چوب قانون حل شود و اگر حل مشکلات بر اساس چهار چوب قانون نباشد جلوگیری از اقدامات خواهد شد.

شمس با اشاره به مشکل سوخت ماشین آلات معدن بلدستی و درخواست معدن دار برای حل این مشکل گفت: از شهرستان و استان تا نتیحه نهایی پیگیر حل این مشکل بوده و در اسرع وقت اقدام خواهد شد.

 فرماندار دهگلان گفت: پرداخت حق السهم معادن به خزانه دولت تاکنون یک ریال حق السهم شهرستان دهگلان پرداخت نشده که دغدغه و مطالبه مردم شهرستان است و از رئیس اداره صمت شهرستان خواست پیگیر این موضوع شود.

عناوین برگزیده