تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۵۳۵۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

10 عامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات

می متالز - همان طور که می‌دانید، مقاطع فولادی در تمامی کشورها برای حمل و نقل ماشین آلات، راهسازی، توسعه زیر ساخت‌ها و مواردی از این قبیل کاربردهای فراوانی دارند. با توجه به ارزش و اهمیت فولاد و آهن، میزان تقاضا در قیمت نهایی این محصولات تاثیرگذار است. عوامل مهمی هستند که بر قیمت آهن آلات تاثیر گذارند که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.
10 عامل تاثیر گذار بر قیمت آهن آلات

به گزارش می متالز، این مقاله برگرفته شده از مجله اینترنتی https://esfahanahan.com/mag/ اصفهان آهن است.

10 عامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات

در ادامه عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات را بررسی خواهیم کرد.

1.قیمت نفت

قیمت نفت، یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور به حساب می‌آید. می‌توان گفت که کاهش قیمت نفت، افزایش قیمت نفت رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده و همچنین رشد اقتصادی کشورهای مصرف کننده این محصول را در پی دارد. افزایش و کاهش قیمت نفت یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات است.

به طور کلی با توجه به این مسئله می‌توان نتیجه گرفت که قیمت خام و مواد اولیه تیرآهن یکی از پارامترهای اصلی در افزایش یا کاهش قیمت این محصول خواهد بود.

2. قیمت مواد خام و اولیه تولید آهن

کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد خام کلیه مقاطع فولادی است. این کشور، به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده سنگ آهن در دنیا شناخته می‌شود. بنابراین قیمت مواد اولیه اصلی مانند سنگ آهن و قراضه و همچنین قیمت مواد اولیه پایه مانند نیکل و کروم از مهمترین عواملی هستند که در قیمت نهایی آهن آلات تاثیرگذار هستند.

در نتیجه میزان تولید سنگ آهن در کشور چین، مقدار مصرف داخلی آن و موجودی‌های اعلام شده انبارهای بنادر چین بر قیمت جهانی مقاطع فولادی تاثیرگذار هستند.

3.هزینه‌های مربوط به حمل و نقل

قیمت‌های سوخت و هزینه‌های حمل و نقل از مهمترین مواردی هستند که نمی‌توان نقش آن‌ها را در افزایش قیمت آهن آلات نادیده گرفت. همان طور که گفته شد، کشور چین منابع سنگ آهن با عیار پایین دارد و کشورهایی مانند ترکیه و کره جنوبی فاقد مواد معدنی مربوطه و انرژی لازم برای تولید فولاد هستند. بنابراین این کشورها وابستگی دائمی برای واردات سنگ آهن دارند.

به عنوان مثال میلگرد در حجم بالایی توسط مصرف کنندگان خریداری می‌شوند و باید در بعضی از موارد با کشتی‌ها و کامیون‌ها جا به جا شوند. از آنجایی که کامیون و کشتی‌ها برای جابه جایی به سوخت نیاز دارند، افزایش قیمت سوخت هم تاثیر مستقیمی در گران شدن این نوع محصول خواهد داشت.

شناسایی هر کدام از عوامل موثر بر قیمت آهن‌ آلات، به کلیه مصرف کنندگان و افرادی که در حوزه‌ی ساختمان‌سازی فعالیت دارند، کمک می‌کند تا بتوانند با دقت بیشتری برای خرید محصول مورد نظر، اقدام کنند.

4. تورم جهانی

از تاثیر نوسانات قیمت ارز و دلار بر کاهش یا افزایش قیمت مقاطع فولادی نباید چشم پوشی کرد. حدود 60 درصد از فولاد جهان توسط کشورهای در حال توسعه تولید می‌شود. بنابراین تورم در کشورهای در حال توسعه باعث افزایش قیمت آهن آلات می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که خریداران مبلغ بالاتری را برای خرید مقاطع فولادی پرداخت کنند.

این در حالی است که کشور چین به تنهایی 30 درصد از این مقدار را بر عهده دارد. انتقال کارخانه‌های فولاد از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه، باعث شده تا قیمت تیرآهن، تحت تاثیر مستقیم تورم جهانی باشد.

مواردی مانند مسائل سیاسی، افزایش هزینه‌های تولید مانند افزایش حقوق و دستمزد و هزینه‌های حمل و نقل به صورت غیر مستقیم روی بازار فولاد تاثیر زیادی دارد.

5. بالا و پایین رفتن عرضه و تقاضا

موضوع عرضه و تقاضا یکی از مهمترین مواردی است که بر قیمت نهایی هر محصولی تاثیرگذار است، که در این میان بازار آهن و کلیه مقاطع فولادی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

میزان عرضه و تقاضا، یکی از فاکتورهای موثر در قیمت آهن آلات است که تقریبا می‌توان گفت یکی از موارد ثابت در کاهش یا افزایش قیمت‌هاست. طبیعتا با افزایش عرضه، قیمت آهن آلات کاهش پیدا می‌کند و با کاهش عرضه، شاهد افزایش قیمت مقاطع فولادی خواهیم بود.

6. نوسانات قیمت دلار و ارز در کشور

به طور کلی نوسانات قیمت دلار و ارز در کشور از مهمترین عواملی است که بر قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار است. به همین دلیل تمامی قیمت‌ها بر اساس دلار محاسبه می‌شود. کشور ما یکی از کشورهای صادرکننده آهن آلات است و قیمت نهایی که برای این محصول در نظر گرفته می‌شود، بر حسب دلار است. به همین دلیل نوسانات قیمت دلار هم یکی از پارامترهای اصلی در تعیین قیمت نهایی انواع آلات است.

پیش بینی قیمت مقاطع فولادی برای آن دسته از فعالانی که در حوزه ساختمانی و صنعت دارند، امری مهم و ضروری است. از همین رو در این بخش از سایت اصفهان آهن، تحلیل بازار فولاد به صورت هفته‌ای قابل مشاهده است. شما می‌توانید در بخش تحلیل و پیش بینی بازار فولاد، از روند افزایش یا کاهش قیمت ها اطلاع داشته باشید. نوسانات قیمت مقاطع فولادی در بازارهای داخلی و جهانی در این بخش به سادگی قابل دسترسی است. داشتن اطلاعات لازم در مورد تغییرات قیمت در طول هفته و یا حتی ماه‌ها می‌تواند به شما برای داشتن خریدی مطمئن کمک کند.

7. نیاز به صنایع وابسته

افزایش قیمت آهن آلات می‌تواند مرتبط با صنایع مورد استفاده باشد. به عنوان مثال اگر صنایع خودروسازی، بسته بندی و دیگر صنایع با قدرت بیشتری فعالیت داشته باشند، در نتیجه میزان تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد.

8.کاهش یا افزایش قیمت ضایعات آهن

آهن قراضه بخشی از مواد اولیه برای تولید شمش و مقاطع فولاد است و بنابراین کاهش یا افزایش قیمت آن بر قیمت نهایی محصولات تاثیرگذار است.

به صورت کلی، محصولات فولادی از مواد اولیه شمش، ورق و اسلب تولید می‌شوند. افزایش قیمت شمش بر نرخ سایر محصولات فولادی تاثیرگذار خواهد بود و روند صعودی قیمت مواد اولیه به سایر کالاهای تولیدی این بازار سرایت پیدا خواهد کرد.

9. بورس کالا

بورس کالا از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت نهایی آهن آلات است. بورس کالا جایی برای معاملات است که خریدار و فروشنده در آن به معامله می‌پردازند. استمرار و افزایش عرضه در بورس کالا می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت نهایی محصولات فولادی و آرامش بازار داشته باشد.

 10. نوسان‌های مسکن

محصولات فولادی در ساختمان سازی و صنایع مرتبط با آهن آلات کاربردهای گسترده‌ای دارند. به نظر می‌رسد که نوسانات بازار مسکن بر  قیمت نهایی مقاطع فولادی تاثیرگذار باشد. با افزایش قیمت مقاطع فولادی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شاهد افزایش قیمت در قیمت مسکن خواهیم بود. چرا که حجم استفاده از محصولات آهنی به اندازه‌ای بالاست که کوچکترین تغییر در قیمت تیرآهن باعث اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد.

کلام پایانی

با توجه به مطالب گفته شده، پارامترهای کلیدی و مهمی در قیمت نهایی آهن آلات تاثیرگذار هستند. علاوه بر این موارد، دوره‌های زمانی مختلف، تاثیرات زیادی بر تقاضای محصولات فولادی دارند. تعطیلات، تغییرات آب و هوایی و مواردی از این قبیل، جزو عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات هستند، که نباید نادیده گرفته شوند همچنین میتوانید قیمت تمامی محصولات فولادی مانند: میلگرد، تیرآهن، ورق، قوطی و پروفیل، شمش فولادی، لوله، نبشی و ناودانی و محصولات مفتولی را در این صفحه https://esfahanahan.com/steel/ مشاهده کنید

عناوین برگزیده