تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۲
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم اصلاح میزان عرضه و تقاضای فولاد در بورس کالا به جای تغییر قیمت

می متالز - رئیس انجمن نوردکاران ایران گفت: تغییر قیمت پایه در صنعت نوردکاران تاثیری ندارد، بلکه بر اساس قانون تجارت میزان عرضه و تقاضا است که می‌تواند بر این صنعت تاثیر بگذارد. تا زمانی که عرضه در بورس کالا به صورت قطره چکانی است، حتی اگر قیمت پایه 40 درصد CIS اعلام شود، باز هم تاثیری در کاهش قیمت نخواهد داشت.
لزوم اصلاح میزان عرضه و تقاضای فولاد در بورس کالا به جای تغییر قیمت

لزوم اصلاح میزان عرضه و تقاضای فولاد در بورس کالا به جای تغییر قیمت

به گزارش می متالز، سید احمد رضوی نیک، در انتقاد به عرضه قطره چکانی در بورس کالا گفت: متاسفانه امروز شاهدیم که بورس محلی برای انحصارگرایی شده است و پارادوکس شدیدی در این حوزه وجود دارند. برخی فولادسازان به هیچ عنوان از قانون بازار و وزارت صمت پیروی نمی‌کنند.
وی تاکید کرد: میزان عرضه و تقاضا باید برابر باشد.

قیمت نهایی شمش در بورس کالا ۱۰۳ درصد CIS است

رئیس انجمن نوردکاران ایران درباره نحوه محاسبه قیمت پایه گفت: وزارت صمت قیمت پایه را بر اساس قیمت CIS تعریف کرد؛ به عبارت دیگر بر اساس قیمت پایه در منطقه دریای سیاه! درحالی‌که در این روند قیمت‌گذاری هزینه حمل بار از ایران تا دریای سیاه حدود ۴۰ الی ۵۰ دلار است و زمانی که فولادساز شمش خود را از درب کارخانه به نوردکار می‌فروشد، هزینه این حمل‌ونقل را حساب نکرده و بر دوش نوردکار می‌گذارد.

رضوی نیک با بیان اینکه قیمت نهایی شمش بیش از ۸۰ درصد CIS تمام می‌شود، تصریح کرد: اگر هزینه حمل‌ و نقل را با قیمت تعیین شده در شیوه‌نامه (۸۰ درصد CIS) حساب شود، ۱۰۳ درصد CIS قیمت نهایی شمش در بورس کالا است که به نحوی همان قیمت واقعی صادراتی است.

وی با بیان اینکه بازار تشنه عرضه در بورس کالا است، تصریح کرد: در حال حاضر بازار حدود ۴۰۰ هزار تن شمش فولاد نیاز دارد و تشنه است؛ درحالی‌که در هفته منتهی به دهم دیماه تنها ۱۳۰ هزار تن شمش نامرغوب عرضه شد. متاسفانه برخی از فولادسازان شمش‌های نامرغوب خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند تا نوردکاران آن را نخرند و آنها بتوانند مجوز صادرات خود را دریافت کرده و شمش مرغوب خود را صادر کنند.

میزان رقابت باید در بورس کالا کاهش یابد

رئیس انجمن نوردکاران ایران تصریح کرد: اگر بر مبنای عرضه و تقاضا شمش در بورس کالا عرضه شود، رقابت در بورس شدت نمی‌گیرد. به عبارت دیگر اگر در بورس کالا ۴۰۰ هزار تن نیاز است و ۴۰۱ هزار تن در بورس کالا عرضه شود، به هیچ عنوان رقابت شکل نمی‌گیرد، درحالی‌که هفته منتهی به دهم دیماه با عرضه ۱۳۳ هزار تنی، ۲۳ درصد رقابت ایجاد شد.

رضوی نیک افزود: در هفته منتهی به هفدهم دیماه، میزان رقابت در بازار میلگرد تنها ۳ درصد بود.

وی گفت: به عقیده بنده باید برای قیمت پایه در ابتدا میزان عرضه و تقاضا اصلاح شود. اگر می‌خواهیم قیمت پایه را کاهش بدهیم، نیاز است که سقفی را برای قیمت نهایی تعیین کنیم و از سویی با اصلاح میزان عرضه و تقاضا، مهندسی قیمت را کاهش دهیم.

رضایت نوردکاران به دنبال عرضه کافی در بورس کالا

رئیس انجمن نوردکاران ایران با تاکید بر اینکه قیمت پایه کنونی تاثیری در کار نوردکاران نداشته است، تصریح کرد: زمانی نوردکاران راضی هستند که میزان عرضه در بورس کالا کافی باشد و حباب قیمتی به وجود نیاید.

رضوی نیک گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده شمش فولاد در بورس کالا، بر اساس اطلاعات کدال، چیزی میان ۳ هزار و ۸۱۸ تومان تا ۴ هزار و ۷۰۰ تومان است. از ابتدای سال تا اوایل تیرماه نیز این قیمت چندان تغییری نکرد اما بعد از آن افزایش قیمت شروع شد، درحالی‌که هیچ حامل انرژی افزایش نیافت.

وی بیان کرد: در هفته منتهی به دهم دیماه شمش فولادی به قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده معامله شده است درحالی‌که قیمت میلگرد کمتر بوده و به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسیده است.

قیمت شمش گران است

رئیس انجمن نوردکاران ایران گفت: متاسفانه بورس کالا مجبور شده است به دنبال افزایش قیمت شمش، قیمت میلگرد را بدون اطلاع نوردکار افزایش دهد؛ به دنبال این افزایش قیمت، در هفته منتهی به هفدهم دیماه ۲۳۰ هزار تن مقاطع در بورس کالا عرضه شد اما به دلیل گرانی تنها ۳ درصد معامله شد، این به معنای این است که بازار کشش این قیمت را ندارد درحالی‌که فولادسازان توانستند با قیمتی که اعلام کردند، شمش‌های خود را به ما بفروشند.

رضوی نیک با بیان اینکه قیمت شمش گران است، تصریح کرد: بر اساس شیوه‌نامه وقتی ما نمی‌توانیم میلگرد خود را به فروش برسانیم، باید بعد از ۳ هفته، ۵ درصد کاهش قیمت بدهیم، درحالی‌که اکنون نوردکاران به ازای هر یک کیلو میلگرد خود، ۵۰۰ تومان ضرر می‌دهند زیرا با توجه به هزینه تولید میلگرد با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده، قیمت نهایی میلگرد از قیمت نهایی شمش، ۵۰۰ تومان ارزان‌تر است.

عناوین برگزیده