تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۱۵۳۷۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«فنورد» تجدیدی می‌شود

می متالز - شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در کنفرانس اطلاع رسانی از افزایش سرمایه شرکت و الزام در بورس کالا گفت.
«فنورد» تجدیدی می‌شود

به گزارش می متالز، شرکت نورد و تولید قطعات فولادی با نماد «فنورد» به سوالات برخی از سهامداران پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:


لطفا مشخصات کوره‌های واحدهای ذوب شرکت(ظرفیت، توان و فرکانس کوره و کل ظرفیت اسمی واحدها) را ذکر فرمایید.


در حال حاضر دو کروه ۸ تن الفانی و یک کوره ۵ تن الفانی برند ۱ آژاکس جهت تولید روزانه حدود ۴۰۰ تن مذاب است.

ارزش دلاری جایگزینی ماشین‌آلات و تجهیزات مشابه با کوره‌های کنونی شرکت چقدر است؟ ارزش دلاری جایگزینی خط نورد شرکت در حال حاضر چقدر است؟


مبنای ارزش‌گذاری دارایی‌ها بر مبنای استاندارد حسابداری صورت گرفته است و هرگونه تجدید ارزیابی دارایی طبق نظریه رسمی کارشناس دادگستری به محض انجام مطابق ماده ۱۳ دستورالعمل افشا سازمان بورس اوراق بهادار عمل خواهد شد.

آیا شرکت برنامه‌ای برای راه‌اندازی ریخته‌گری اسلب به صورت پیوسته دارد؟ آیا ریخته‌گری پیوسته اسلب به نسبت روش ریخته‌گری فعلی در کارخانه اولویت دارد؟


ریخته گری پیوسته اسلب جزء الویت های شرکت بوده و در این خصوص اقدامات لازم جهت تهیه طرح در حال انجام است.

با توجه به فصل سرما و کاهش در درسترس بودن گاز طبیعی و احتمالا برق، آیا محدودیت‌هایی در تولید شرکت ایجاد شده است؟


اداره برق خواستار ۱۰ درصد کاهش مصرف برق از مشترکین از جمله این شرکت را داشته است، همچنین اداره گاز در برخی اوقات اقدام به قطع گاز است که این اتفاق در سال جاری تاکنون رخ نداده است. بدیهی است که در صورت رخداد اتفاق فوق کاهش تولید اجتناب پذیر است.

در تابستان امسال آیا محدودیتی پیرامون مصرف برق شرکت وجود داشت؟


بله، طی تعامل صورت گرفته با اداره برق و برنامه‌ریزی های انجام شده در داخل شرکت مشکل مرتفع شد.

کل تولید سال ۹۸ و ۹ماهه سال ۹۸ به تفکیک ضخامت ورق‌های مختلف را ذکر فرمایید.


میزان تناژ تولید شده ورق و سرورق در ضخامت‌های ۸ الی ۳۰ mm در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۴۰/۹۶۰ تن است.

چرا شرکت به سمت تولید ورق با ضخامت‌های پایین‌تر که در بازار تقاضای بیشتر و قیمت بیشتری دارد نمی‌رود؟


محدودیت های تکنولوژی ماشین‌آلات نورد گرم فعلی در این شرکت باعث می شود که حداقل ضخامت تولیدی ورق ۸ میلیمتر باشد و لذا جهت تولید ورق های نازک‌تر می‌بایست بخش عمده ای از خط نورد تغییر پیدا کند.

آخرین نرخ خرید قراضه شرکت چندهزار تومان به ازای هر کیلو بوده است؟  شرکت از چه منابعی قراضه مورد نیاز را تامین می‌کند؟


با توجه به کیفیت و آلیاژ قراضه‌ها نرخ هر کیلو از بازه ۹۵ هزار ریال تا ۱۰۵ هزار ریال (بدون ارزش افزوده) متفاوت است و در خصوص تامین قرضاه شرکت با ایجاد فضای رقابتی بین تامین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را از بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده مختلف تامین می‌کند.



با توجه به اقتصادی‌بودن شارژ آهن اسفنجی به نسبت قراضه، چرا مانند برخی شرکت‌های تولید فولاد به روش القایی، تکنولوژی کوره‌ها برای شارژ ترکیبی آهن اسفنجی و قراضه به روز نمی‌شود؟


این امر به دو علت صورت نمی‌گیرد: ۱- استفاده از آهن اسفنجی باعث کاهش قابل توجه راندمان کوره‌های القایی می‌شود که منجر به کاهش ۳۰ الی ۴۰ درصدی تولید می‌شود.
۲- با توجه به کاهش تولید مذاب در هنگام استفاده از آهن اسفنجی عملا باعث کمبود اسلبدر خط نورد گرم و تولید ورق می‌شود. لذا برای جبران کمبود اسلب می بایست از شرکت‌های عرضه کننده اسلب اقدام به تامین اسلب کرد که البته با توجه به شرایط فعلی بورس کالا عملا این کار با محدودیت‌های شدیدی همراه است.

 اسلب مورد نیاز شرکت از کدام تولیدکننده تامین می‌شود؟


طبق سهمیه تعیین شده وزارت صمت اسلب مورد نیزا از شرکت فولاد هرمزگان تهیه می‌شود.

میزان متعارف اختلاف نرخ بین نرخ فروش درب کارخانه شرکت و نرخ فروش ورق شرکت در بنگاه‌های آهن فروشی چند درصد است؟


با توجه به نزدیکی کارخانه به تهران و مراجعه مصرف کنندگان به کارخانه، بنگاه‌های آهن فروش بر روی محصولات این شرکت فرآیند فیزیکی انجام می‌دهند و ایجاد ارزش افزوده می‌کنند. ضمنا با توجه به شرایط تورمی و نوسانات زیاد در بازار امکان مقایسه عمده فروشی با خرده فروشی بازار مقدور نیست.

آیا الزامی برای عرضه کل تولیدات شرکت در بورس کالا وجود دارد؟


طبق شیوه نامه وزارت صمت در حال حاضر درصدی از تولیدات ورق فولادی در بورس عرضه می‌شود.

لطفا مشخصات زمین‌ها و ساختمان‌های شرکت با جزئیات محل قرارگیری، مساحت، بهای تمام‌شده و آخرین تاریخ تجدید ارزیابی را ذکر فرمایید. آیا شرکت برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی از هر کدام از طبقات دارایی دارد؟


۸ قطعه زمین جمعا به مساحت حدودا ۱۳ هکتار و فضای مسقف بیش از ۴۰ هزار متر (فضای صنعتی حدودا ۳۶ هزار متر و فضای غیر صنعتی حدودا ۴ هزار متر) واقع در کیلومتر ۱۷ جاده قدیم کرج به انضمام ۴ واحد آپارتمان به عنوان دفتر مرکزی به آدرس ثبتی شرکت موجود است. همچنین افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی در حال بررسی است.

شرکت در بهار ۹۹ از مشارکت در یک کنسرسیوم معدنی خبر داده است. لطفا توضیحاتی پیرامون نام کنسرسیوم، سایر شرکا، طرح‌های تولیدی کنسرسیوم، احیانا معادنی که برای این شرکت در نظر گرفته شده است مرقوم فرمایید.


گروه صنعتی و معدنی فولاد گستران سانیار متشکل از ۵ شرکت تولیدکننده فولاد به شرح ۱- نورد و تولید قطعات فولادی ۲- ذوب آهن بیستون ۳- ذوب آهن بریس ۴- تولیدی چدن سازان ۵- غلطک سازان سپاهان تشکیل شده که در حال حاضر پیگیر خرید پهنه و معدن هستند.

وضعیت سرمایه‌گذاری در کنسرسیوم نام‌برده و اقدامات عملی انجام‌شده پس از تاسیس چه بوده است؟


این کنسرسیوم با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال تشکیل شده که به صورت مساوری بین ۵ شرکت تقسیم شده است (سهم قطعات فولادی ۱۰۰ میلیارد ریال است) و اقدامات عملی در خصوص شناسایی معادن و پهنه های موجود در سطح کشور صورت گرفته و مذاکرات خرید هم انجام شده است که تاکنون منجر به تملک و خرید معدن نشده است.

در فرآیند تولید شرکت چه آلاینده‌هایی ایجاد می‌شود؟ آیا الزامی برای خارج کردن شرکت از محدوده فعلی در شهر تهران با توجه به الزامات و قوانین محیط‌زیستی وجود دارد؟


در حال حاضر عمده آلاینده‌های موجود در شرکت،‌ غبار خروجی از کوره‌های ذوب  است که کاملا تحت کنترل غبارگیرهای صنعتی شرکت قرار دارد که به صورت مستقیم و آنلاین زیر نظر اداره محیط زیست است.

 به ازای هر تن تولید ورق شرکت از قراضه چه میزان برق، گاز و آب مصرف می‌شود؟ آخرین نرخ‌های خرید برق، گاز و آب مصرفی شرکت چقدر بوده است؟


آخرین قبض برق مصرفی در مهر ماه به بملغ ۷.۱۱۴.۳۵۷.۴۰۰ ریال و گاز مصرفی به مبلغ ۹۷۷.۳۱۸.۰۰۰ ریال اعلام شده است که میزان تولید شمش اسلب در ماه مذکور ۱.۳۳۰ تن، قطعات ریخته‌گری ۴۶۳ تن، سازه‌های فلزی ۳۰۷ تن و تولید ورق ۱۲.۶۸۰ تن بوده است.

در ۶ماهه سال جاری ۱۴ میلیارد تومان در سربار هزینه‌ مواد مصرفی ذکر شده است. این مواد به تفکیک شامل چه موادی می‌باشد؟


بیشترین بخش مبلغ مذکور مربوط به مواد مصرفی غیرمستقیم تولید است که با توجه به عدم امکان تخصیص مستقیم به هر اسلب با ورق تولیدی در مواد غیرمستقیم شناسایی می شود که اغلب این مواد جهت تولید قالب‌های اسلب است.

با توجه به کمبود مقاطع تخت در بازار داخلی و مازاد بیلت، دلیل سرمایه‌گذاری در خط تولید بیلت در شرکت چه بوده است؟ در سال ۹۹ آیا تولید بیلت صورت گرفته است؟


سرمایه گذاری شرکت در تولید بیلت به علت امکان جایگزینی محصول ورق گرم با بیلت به دلیل تغییر در ماهیت بازار است به طوری که در بعضی از زمان ها در بازار داخلی قیمت بیلت از ورق گرم بالاتر می رود البته برنامه دیگر شرکت تولید بیلت های آلیاژی است که در حال بررسی و انجام مقدمات اولیه است.

با توجه به سرمایه ثبتی کم شرکت، آیا برنامه ای برای افزایش سرمایه دارید، در صورت تایید از چه محل هایی ؟


این گزینه در حال بررسی است که در صورت هرگونه اخذ تصمیم نهایی مطابق ماده ۱۳ دستورالعمل افشا سازمان بورس و اوراق بهادار عمل خواهد شد.

لطفا مقدار دارایی های ثابت با ذکر محل و متراژ را بفرمایید ؟


اگر منظور از مقدار متراژ و املاک و مستغلات است که پاسخ داده شد و اطلاعات ریالی در یادداشت‌های همراه صورت‌ مالی ارائه شده است.

کنفرانس اطلاع رسانی شرکت در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ برگزار شد و این نماد آماده بازگشایی است.

عناوین برگزیده