تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۱۵۳۷۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد:

بورس بازیچه دست سیاست‌گذاران شده است/ بیش از ۴ میلیون تن شمش القایی فولاد، بدون ظرفیت صادرات

می متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن بیان این که بورس بازیچه دست سیاست‌گذاران شده است، از ۴ میلیون تن شمش القایی فولاد بدون ظرفیت صادرات در کشور، خبر داد.
بورس بازیچه دست سیاست‌گذاران شده است/ بیش از ۴ میلیون تن شمش القایی فولاد، بدون ظرفیت صادرات

بورس بازیچه دست سیاست‌گذاران

به گزارش می متالز، بهرام سبحانی در رسانه ملی پیرامون تغییر قیمت پایه فولاد از ۸۰ به ۷۰ درصد قیمت منطقه، اظهار داشت:2 سال می‌شود که بورس بازیچه دست سیاست‌گذاران شده است و زمانی که قیمت پایه را مشخص می‌کنیم و وقتی که قیمت جهانی بالا می‌رود در آن زمان قیمت پایه را کاهش می‌دهیم یعنی به نوعی قیمت‌سازی می‌کنیم.

 

وی در ادامه افزود: زمانی که خریدار قیمت را بالا می‌برد معامله را باطل می‌کنیم که اشکال به بورس وارد است و همچنین وقتی که عرضه و تقاضا را طوری هماهنگ می‌کنیم که حتی قیمت پایه را هر چقدر پایین در نظر بگیریم رقابت می‌شود و قیمت واقعی مشخص می‌شود، ولی زمانی به اجبار تولیدکننده را وادار می‌کنیم که یک حجم مخصوصی را باید در بورس عرضه کند که این حجم بیش از تقاضا است. زمانی که حجم عرضه بیش از تقاضا شد رقابت نیست.

شیوه نامه قیمت‌گذاری فولاد

سبحانی درباره شیوه نامه قیمت‌گذاری ف‍و‌‌لا‌‌د، بیان کرد: شیوه نامه قیمت‌گذاری فولاد، نقاط قوت خوبی دارد و ایرادهای آن هم قابل اصلاح است، ولی اگر در شیوه نامه، قیمت پایه ۸۰ درصد است باید بپذیریم.

وی در ادامه افزود: در کشور به بیش از ۴ میلیون تن شمش نیاز نداریم، چون حدود ۳ میلیون تن توسط شرکت‌های ذوب آهن، خراسان و گروه ملی تولید می‌شود. همچنین ما بیش از ۴ میلیون تن شمش القایی داریم که ظرفیت صادرات ندارد.

قیمت تمام‌شده ف‍و‌لاد

رئیس انجمن تولیدکنندگان ف‍‍و‌‌لا‌‌د در پایان پیرامون قیمت تمام‌شده ف‍و‌‌لا‌د، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت تمام‌شده ف‍و‌لا‌‌‌د در ذوب آهن نزدیک به ۹ هزار تومان است و زمانی که قیمت شمش در یک سال گذشته ۳ برابر شده بنابراین قیمت سنگ آهن هم ۳ برابر شده است، همچنین بخش عمده سود شرکت فولاد مبارکه به علت سهام این شرکت در معادن است.

عناوین برگزیده