تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۵۴۹۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازگشت مجدد EPS به دامان گزارش های مالی شرکت ها

می متالز - Eps یکی از پرکاربردترین مفاهیم بورسی در بین سرمایه‌گذاران تازه‌کار و حرفه‌ای است. در اقتصاد کشور در تلاطم است و موج‌های تورمی ‌وضعیت شرکت‌ها و سهام آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، وجود گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها می‌تواند در راستای بهبود و بالاتر بردن کیفیت تحلیل‌های آینده‌نگرانه به وضعیت سهام اقدم کند.
بازگشت مجدد EPS به دامان گزارش های مالی شرکت ها

به گزارش می متالز، طی تصمیمات سازمان بورس از سال ۹۶، Eps به‌عنوان فاکتوری که امکان پیش‌بینی آینده شرکت‌ها را راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر می‌کرد، از فهرست الزامات گزارشگری شرکت‌ها در بورس حذف‌شده است. EPS یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت سهام شرکت‌ها در بورس تأثیر می‌گذارد.

Eps یکی از پرکاربردترین مفاهیم بورسی در بین سرمایه‌گذاران تازه‌کار و حرفه‌ای است. به بیان ساده eps یک شرکت برابر است با میزان سودی که در آن شرکت به‌ازای هر یک عدد سهم شرکت به دست می‌آید. خود کلمه eps مخفف عبارت earning per share است که به معنی درآمد هر سهم است.

انواع eps به شرح زیر است:

EPS پیش‌بینی‌شده

ای پی اس پیش‌بینی‌شده، مقدار سودی است که یک شرکت در ابتدای سال مالی خود پیش‌بینی می‌کند که در انتهای همان سال مالی به آن برسد. به بیان واضح‌تر شرکت‌های بورسی هرساله موظف هستند که قبل از شروع سال مالی جدید یک پیش‌بینی از عملکرد مالی خود به بورس ارائه کنند که در آن پیش‌بینی بر اساس عملکرد گذشته شرکت و همچنین نظر مدیران و کارشناسان شرکت یک eps برای سال مالی پیش روی شرکت پیش‌بینی می‌شود.

EPS پیش‌بینی‌شده (درآمد پیش‌بینی‌شده هر سهم) میزان سودی است که بر اساس پیش‌بینی یک شرکت در ابتدای سال مالی خود انجام می‌دهد. به این eps به‌اصطلاح eps پیش‌بینی‌شده گفته می‌شود. این eps بر اساس نام‌گذاری یک پیش‌بینی است که هنوز محقق نشده است.

EPS دنباله‌دار یا تحقق‌یافته (Trailing EPS)

ای پی اس تحقق‌یافته، همان سود خالص محقق شده هر سهم است که از تقسیم سود خالص شرکت بر تعداد سهام آن به دست می‌آید. در این نوع EPS که بر اساس بر اساس عدد سال قبل است، از چهار سه‌ماهه درآمد قبلی و اعداد واقعی به‌جای پیش‌بینی استفاده می‌شود. نسبت P به E اغلب با استفاده از EPS دنباله‌دار محاسبه می‌شود، زیرا نشان‌دهنده آن چیزی است که در واقعیت اتفاق افتاده است، نه آنچه ممکن است رخ دهد.

EPS جاری (Current EPS)

به طور معمول، چهار سه‌ماهه از سال مالی جاری را شامل می‌شود که برخی از آن‌ها ممکن است سپری‌شده و برخی هنوز به مرحله بعدی نرسیده باشند. درنتیجه، برخی از داده‌ها بر اساس ارقام واقعی و برخی بر اساس پیش‌بینی است.

 EPS تعدیل‌شده

در eps پیش‌بینی‌شده، چون امکان دارد که در طی یک سال اتفاقات بسیار زیاد و متفاوتی رخ دهد طبیعی است که شرکت به دلایل پیش‌بینی eps اولیه و باتوجه‌به شرایط و اتفاقات جدید رخ‌داده eps را کاهش یا افزایش دهد که به این امر تعدیل سود یا تعدیل eps می‌گویند. در صورت افزایش سود شرکت، در پیش‌بینی جدیدی که انجام می‌شود به آن تعدیل سود مثبت می‌گویند و اگر سود شرکت کاهش‌یافته بود به آن تعدیل سود منفی می‌گویند.

مزایای گزارش‌های پیش‌بینی سود

اکنون در شرایطی که تورم روندی صعودی در پیش گرفته و موج‌های تورمی وضعیت شرکت‌ها و سهام آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، بازگشت گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها به سامانه کدال می‌تواند کیفیت تحلیل‌های آینده‌نگرانه به وضعیت سهام را بهبود بخشد و از سوی دیگر شفافیت بازار سهام را بیشتر کند. همچنین پیش‌بینی آینده شرکت‌ها را راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر می‌کرد کارشناسان با انتشار این گزارش‌ها تحلیل‌های آینده‌نگرانه به ارتقای کیفیت بازار کمک کرده و از سوی دیگر شفافیت بازار سهام را بیشتر می‌کند. در همین راستا بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقدند برای رفع ابهام‌های بازار نسبت به روند آتی و اثرات تورم بر سودآوری شرکت‌ها باید گزارش‌های پیش‌بینی سود موسوم به EPS بار دیگر در سامانه کدال منتشر شود. انتشار گزارش‌های آینده‌نگر می‌تواند منجر به ایجاد مسیر تحلیلی‌تر، شفاف‌تر و سالم‌تر، برای تحلیلگران و عامه مردم که به سمت بازار سرمایه ورود کرده‌اند، شود.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد