تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۱۵۵۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ورود شرکت کبالت 27 کپیتال به معادن پاپوآ گینه نو

نخستین قرارداد استریمینگ در حوزه کبالت منعقد شد

می متالز - شرکت کانادایی کبالت 27 کپیتال (Cobalt 27 Capital) با خرید 55 درصد از سهام شرکت هایلندز پسفیک (Highlands Pacific) وارد معامله‌ای بزرگ شده است. شرکت کبالت 27 کپیتال با این کار سهم بزرگی از تولیدات کبالت در معدن رامو (Ramu) واقع در کشور پاپوآ گینه نو (Papua New Guinea) را از آن خود خواهد کرد.
نخستین قرارداد استریمینگ در حوزه کبالت منعقد شد

به گزارش می متالز، طبق اخبار حاصل شده در روز 23 ماه مِی سال میلادی جاری، شرکت کبالت 27 کپیتال، قصد دارد تا 55 درصد از شرکت هایلندز پسفیک را تصاحب کند. این معامله، اولین معامله استریمینگ (Streaming) در حوزه کبالت محسوب می‌شود. معامله استریمینگ در حوزه معدن اغلب به قراردادی گفته می‌شود که یک شرکت صنعتی با یک شرکت معدنی موافقت می‌کند تا تمام یا بخشی از تولیدات معدنی را با قیمتی پایین و مقدار از پیش تعیین شده‌ای در اختیار خود بگیرد. این کار می‌تواند برای هر 2 طرف سودمند باشد؛ شرکت صنعتی بابت تأمین ماده اولیه، بدون نیاز به فعالیت در حوزه معدن‌کاری، اکتشاف و نگهداری معدن، برای مدت‌ها آسوده خاطر خواهد شد و شرکت معدنی نیز از نظر تأمین سرمایه برای انجام فعالیت‌های معدنی خود با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شود.

شرکت هایلندز پسفیک  بیش از 20 سال است که در معدن رامو  واقع در پاپوآ گینه نو مشغول به فعالیت است و در حوزه مس، طلا، نیکل و کبالت قراردادهای تجاری بسیاری را با کشورهای مختلفی در سراسر جهان بسته است. این شرکت مالک بیش از 8.5 درصد از معدن رامو است که به صورت انتفاعی با دولت پاپوآ گینه نو  و شرکت چینی MCC Ramu Nico همکاری می‌کند.

تحت قراردادی فی‌مابین شرکت کبالت 27 و هایلندز پسفیک، مقرر شده تا شرکت هایلندز پسفیک در ازای پرداخت 113 میلیون دلاری از سوی کبالت 27، مالکیت خود را در معدن رامو تا 11.3 درصد افزایش دهد. شرکت کبالت 27 نیز معادل بیش از نیمی از این 11.3 درصد، در سود تولیدات کبالت و نیکل معدن رامو سهیم خواهد شد.

همکاری 2 جانبه هایلندز پسفیک و کبالت 27 باعث خواهد شد تا شرکت کبالت 27 نقش فعال‌تری را در حوزه تامین مواد اولیه برای صنعت باتری‌های وسایل نقلیه برقی ایفا کند. شرکت کبالت 27 اعلام کرده که معادن رامو رشد قابل توجهی را تجربه خواهند کرد و سالانه بیش از 200 تن کبالت و  یک هزار تن نیکل به شکل کنسانتره به حجم تولیدات این شرکت افزوده خواهند شد.

در آخرین گزارش عملکرد شرکت هایلندز پسفیک درخصوص فعالیت در معدن رامو آمده است که معدن رامو بیش از 8 هزار و 200 تن نیکل و بیش از 770 تن کبالت را در 3ماهه نخست سال 2018 تولید کرده است. افزایش شدید قیمت کبالت از دلایل اصلی روی آوردن شرکت‌های معدنی به حوزه این فلز است.

نمودار 1 تغییرات قیمت فلز کبالت را در ماه‌های آوریل و مِی سال 2018 نشان می‌دهد. خاطر نشان می‌شود قیمت کبالت از آغاز سال 2018 تاکنون افزایش شدیدی را شاهد بوده است؛ به‌نحوی که از 75 هزار دلار در هر تن در ابتدای ماه ژانویه سال 2018 به 95 هزار دلار برای هر تن در  روز 21 ماه مارس سال میلادی جاری رسید و پس از آن قیمت‌‌ها حول عدد 90 هزار دلار برای هر تن در نوسان بوده است.

عناوین برگزیده